Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Rezydent Hotelowy
- SPECJALISTA DS. KOMUNIKACJI I CONTENT MARKETINGU
- Specjalista ds.obsługi posprzedażowej Wrocław
- pilot Bawaria
- PILOT NA JAPONIĘ na przełomie kwietnia/maja 2026
- B. P. Okno na Świat (Warszawa) - Specjalista ds....
- Specjalista ds. Turystyki w salonie Wakacje.pl
- Specjalista ds turystyki - Stargard
- Specjalista / Specjalistka ds. turystyki
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
Komisja Europejska podjęła decyzję w sprawie pomocy publicznej dla Lufthansy
Komisja Europejska podjęła decyzję w sprawie pomocy publicznej dla linii lotniczych Lufthansa.
Komisja zatwierdziła niemieckie plany wniesienia wkładu w wysokości 6 miliardów euro w dokapitalizowanie Deutsche Lufthansa AG (DLH), spółki dominującej Grupy Lufthansa. Środek ten został zatwierdzony na mocy tymczasowych ram prawnych w zakresie pomocy państwa przyjętych przez Komisję w dniu 19 marca 2020 r., zmienionych w dniach 3 kwietnia i 8 maja 2020 r.
Środek służący dokapitalizowaniu stanowi część większego pakietu wsparcia, który obejmuje również gwarancję państwa dla pożyczki w wysokości 3 mld EUR, którą Niemcy planują przyznać przewoźnikowi, jako pomoc indywidualną w ramach niemieckiego programu pomocy zatwierdzonego przez Komisję decyzją z dnia 22 marca 2020 r.
Niemcy przeznaczą 6 mld euro na dokapitalizowanie Lufthansy, wraz z gwarancją państwową na kredyt w wysokości 3 mld euro. Ta znaczna kwota pomocy pomoże jej przetrwać obecny kryzys związany z koronawirusem, który szczególnie mocno uderzył w sektor lotniczy. Wiąże się to jednak z pewnymi ograniczeniami, między innymi w celu zapewnienia odpowiedniego wynagrodzenia dla państwa, a także z dalszymi środkami mającymi na celu ograniczenie zakłóceń konkurencji. W szczególności Lufthansa zobowiązała się do udostępnienia slotów, oraz dodatkowych aktywów na swoich lotniskach we Frankfurcie i Monachium, gdzie posiada znaczącą pozycję rynkową. Daje to konkurującym przewoźnikom możliwość wejścia na te rynki, zapewniając uczciwe ceny i większy wybór dla europejskich konsumentów - powiedziała odpowiedzialna za politykę konkurencji, wiceprzewodnicząca Komisji Margrethe Vestager.
Na podstawie tymczasowych ram prawnych Niemcy zgłosiły Komisji dokapitalizowanie Lufthansy kwotą 6 mld EUR. Plan ten obejmuje:
- 300 mln EUR udziału w kapitale własnym poprzez objęcie nowych udziałów przez państwo, co odpowiada 20 % kapitału zakładowego spółki
- ciche udziały w wysokości 4,7 mld EUR, charakteryzujące się cechami niewymienialnego instrumentu kapitałowego, oraz
- ciche udziały o wartości 1 mld EUR, posiadające cechy zamiennego instrumentu dłużnego.
Dokapitalizowanie zostanie sfinansowane przez Fundusz Stabilizacji Gospodarczej (Wirtschaftsstabilisierungsfond), specjalny fundusz ustanowiony przez Niemcy w celu zapewnienia wsparcia finansowego niemieckim przedsiębiorstwom dotkniętym epidemią wirusa koronawirusa.
W drugim kwartale 2020 r. państwa członkowskie i państwa trzecie wprowadziły ograniczenia w podróżowaniu niezbędne do stawienia czoła kryzysowi zdrowotnemu. Doprowadziło to do znacznego spadku liczby podróży, co miało istotny wpływ na całą branżę lotniczą, w tym na przewoźników grupy Lufthansa: Deutsche Lufthansa, Swiss International, Brussels Airlines, Austrian Airlines, Air Dolomiti, Eurowings, Germanwings, Edelweiss Air i SunExpress Deutschland.
Zdaniem Komisji, Lufthansa odgrywa istotną rolę w gospodarce niemieckiej, przede wszystkim dlatego, że zapewnia niezbędne usługi połączeniowe w Niemczech poprzez rozbudowaną sieć krajową. Zapewnia również łączność międzynarodową poprzez sieciowe linie lotnicze zlokalizowane w głównych węzłach komunikacyjnych, takich jak porty lotnicze w Monachium i Frankfurcie. Fracht lotniczy DLH wnosi również istotny wkład w handel zagraniczny, przyczyniając się do rozwoju niemieckiej gospodarki eksportowej i gwarantując wszystkim obywatelom stały przepływ towarów w tych trudnych czasach.
Komisja uznała, że niemiecki środek jest zgodny z art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE oraz z warunkami określonymi w tymczasowych ramach prawnych przyjętych przez Komisję w dniu 19 marca 2020 r. i zmienionych w dniach 3 kwietnia 2020 r. i 8 maja 2020 r.
Pomoc nie może nie przekroczyć minimum niezbędnego do zapewnienia rentowności przewoźnika i nie będzie wykraczać poza przywrócenie pozycji kapitałowej sprzed wybuchu epidemii. Oceniając proporcjonalność środka polegającego na dokapitalizowaniu, Komisja wzięła pod uwagę potrzeby DLH w zakresie kapitału i płynności na poziomie grupy.
Pomoc ma zapobiec niewypłacalności Lufthansy, co miałoby poważne konsekwencje dla niemieckiego zatrudnienia, połączeń i obrotów w handlu zagranicznym. Państwo otrzyma odpowiednie wynagrodzenie za inwestycję, a ponadto istnieją dodatkowe mechanizmy zachęcające przewoźnika do odkupienia udziałów kapitałowych państwa oraz cichych udziałów.
Niemcy przedłożyły plan operacyjny opracowany przez zarząd przewoźnika, w celu umorzenia do 2026 r. zarówno pożyczki, jak i instrumentów służących dokapitalizowaniu. Niemcy zobowiązały się również do opracowania wiarygodnej strategii wyjścia w ciągu 12 miesięcy od przyznania pomocy, chyba że interwencja państwa zostanie do tego czasu, ograniczona do poziomu poniżej 25 % kapitału własnego. Jeżeli sześć lat po otrzymaniu pomocy w zakresie dokapitalizowania powstanie wątpliwość co do wyjścia państwa, Komisja zostanie powiadomiona o planie restrukturyzacji Lufthansy.
Do momentu całkowitego wyjścia państwa z trudnej sytuacji, Lufthansa podlega zakazowi wypłacania dywidend i wykupu akcji. Ponadto, dopóki nie zostanie umorzone co najmniej 75 % dokapitalizowania, stosuje się ścisłe ograniczenie wynagrodzenia kadry zarządzającej, w tym zakaz wypłacania premii.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Nad Bałtykiem Święta szansą na dobry koniec
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
Przedłużony ruch bezwizowy do
Turysta może otrzymać zwrot całości ceny, nawet jeśli skorzystał z części
Dział aktualności dnia:
Na ferie prowadzi Egipt, ale egzotyka także
Jak sprzedają się przyszłoroczne oferty w
Starsze aktualności:
Picie na stokach potępiane
ACI EUROPE: Potrzebujemy zabezpieczenia przyszłości
POLREGIO przewiozło ponad 100 mln
Gdzie Polacy latali samodzielnie w
ETC publikuje wskazówki dla zrównoważonej
Accor ułatwia rezerwacje
Turystyka wspiera 33 finał
Gdańsk Europejską Stolicą Kultury
POT przyznała rekomendacje na lata
Fiskus bacznie przygląda się gastronomii
Rada Przedsiębiorczości: Rząd naruszył umowę społeczną
Jest porozumienie w sprawie jednolitej, europejskiej przestrzeni powietrznej
Mniej procentów, więcej jakości - jakie piwo wybierali Polacy?
Kayak analizuje dodatkowe usługi w LCC
Słowacja rozpoczęła znoszenie ograniczeń
Grupa Emirates zmniejsza straty
ETC zachęca do odpowiedzialnego podróżowania
Kraków Airport wprowadza dogoterapię dla bojących się latać
POT rusza z nową kampanią kulinarną
Ferie na stoku, czy pod palmami?
