TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Komisja Europejska podjęła decyzję w sprawie pomocy publicznej dla Lufthansy

Komisja Europejska podjęła decyzję w sprawie pomocy publicznej dla linii lotniczych Lufthansa.


Komisja zatwierdziła niemieckie plany wniesienia wkładu w wysokości 6 miliardów euro w dokapitalizowanie Deutsche Lufthansa AG (DLH), spółki dominującej Grupy Lufthansa. Środek ten został zatwierdzony na mocy tymczasowych ram prawnych w zakresie pomocy państwa przyjętych przez Komisję w dniu 19 marca 2020 r., zmienionych w dniach 3 kwietnia i 8 maja 2020 r.

Środek służący dokapitalizowaniu stanowi część większego pakietu wsparcia, który obejmuje również gwarancję państwa dla pożyczki w wysokości 3 mld EUR, którą Niemcy planują przyznać przewoźnikowi, jako pomoc indywidualną w ramach niemieckiego programu pomocy zatwierdzonego przez Komisję decyzją z dnia 22 marca 2020 r.

Niemcy przeznaczą 6 mld euro na dokapitalizowanie Lufthansy, wraz z gwarancją państwową na kredyt w wysokości 3 mld euro. Ta znaczna kwota pomocy pomoże jej przetrwać obecny kryzys związany z koronawirusem, który szczególnie mocno uderzył w sektor lotniczy. Wiąże się to jednak z pewnymi ograniczeniami, między innymi w celu zapewnienia odpowiedniego wynagrodzenia dla państwa, a także z dalszymi środkami mającymi na celu ograniczenie zakłóceń konkurencji. W szczególności Lufthansa zobowiązała się do udostępnienia slotów, oraz dodatkowych aktywów na swoich lotniskach we Frankfurcie i Monachium, gdzie posiada znaczącą pozycję rynkową. Daje to konkurującym przewoźnikom możliwość wejścia na te rynki, zapewniając uczciwe ceny i większy wybór dla europejskich konsumentów - powiedziała odpowiedzialna za politykę konkurencji, wiceprzewodnicząca Komisji Margrethe Vestager.

Na podstawie tymczasowych ram prawnych Niemcy zgłosiły Komisji dokapitalizowanie Lufthansy kwotą 6 mld EUR. Plan ten obejmuje:

  • 300 mln EUR udziału w kapitale własnym poprzez objęcie nowych udziałów przez państwo, co odpowiada 20 % kapitału zakładowego spółki
  • ciche udziały w wysokości 4,7 mld EUR, charakteryzujące się cechami niewymienialnego instrumentu kapitałowego, oraz
  • ciche udziały o wartości 1 mld EUR, posiadające cechy zamiennego instrumentu dłużnego.

Dokapitalizowanie zostanie sfinansowane przez Fundusz Stabilizacji Gospodarczej (Wirtschaftsstabilisierungsfond), specjalny fundusz ustanowiony przez Niemcy w celu zapewnienia wsparcia finansowego niemieckim przedsiębiorstwom dotkniętym epidemią wirusa koronawirusa.

W drugim kwartale 2020 r. państwa członkowskie i państwa trzecie wprowadziły ograniczenia w podróżowaniu niezbędne do stawienia czoła kryzysowi zdrowotnemu. Doprowadziło to do znacznego spadku liczby podróży, co miało istotny wpływ na całą branżę lotniczą, w tym na przewoźników grupy Lufthansa: Deutsche Lufthansa, Swiss International, Brussels Airlines, Austrian Airlines, Air Dolomiti, Eurowings, Germanwings, Edelweiss Air i SunExpress Deutschland.

Zdaniem Komisji, Lufthansa odgrywa istotną rolę w gospodarce niemieckiej, przede wszystkim dlatego, że zapewnia niezbędne usługi połączeniowe w Niemczech poprzez rozbudowaną sieć krajową. Zapewnia również łączność międzynarodową poprzez sieciowe linie lotnicze zlokalizowane w głównych węzłach komunikacyjnych, takich jak porty lotnicze w Monachium i Frankfurcie. Fracht lotniczy DLH wnosi również istotny wkład w handel zagraniczny, przyczyniając się do rozwoju niemieckiej gospodarki eksportowej i gwarantując wszystkim obywatelom stały przepływ towarów w tych trudnych czasach.

Komisja uznała, że niemiecki środek jest zgodny z art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE oraz z warunkami określonymi w tymczasowych ramach prawnych przyjętych przez Komisję w dniu 19 marca 2020 r. i zmienionych w dniach 3 kwietnia 2020 r. i 8 maja 2020 r.

Pomoc nie może nie przekroczyć minimum niezbędnego do zapewnienia rentowności przewoźnika i nie będzie wykraczać poza przywrócenie pozycji kapitałowej sprzed wybuchu epidemii. Oceniając proporcjonalność środka polegającego na dokapitalizowaniu, Komisja wzięła pod uwagę potrzeby DLH w zakresie kapitału i płynności na poziomie grupy.

Pomoc ma zapobiec niewypłacalności Lufthansy, co miałoby poważne konsekwencje dla niemieckiego zatrudnienia, połączeń i obrotów w handlu zagranicznym. Państwo otrzyma odpowiednie wynagrodzenie za inwestycję, a ponadto istnieją dodatkowe mechanizmy zachęcające przewoźnika do odkupienia udziałów kapitałowych państwa oraz cichych udziałów.

Niemcy przedłożyły plan operacyjny opracowany przez zarząd przewoźnika, w celu umorzenia do 2026 r. zarówno pożyczki, jak i instrumentów służących dokapitalizowaniu. Niemcy zobowiązały się również do opracowania wiarygodnej strategii wyjścia w ciągu 12 miesięcy od przyznania pomocy, chyba że interwencja państwa zostanie do tego czasu, ograniczona do poziomu poniżej 25 % kapitału własnego. Jeżeli sześć lat po otrzymaniu pomocy w zakresie dokapitalizowania powstanie wątpliwość co do wyjścia państwa, Komisja zostanie powiadomiona o planie restrukturyzacji Lufthansy.

Do momentu całkowitego wyjścia państwa z trudnej sytuacji, Lufthansa podlega zakazowi wypłacania dywidend i wykupu akcji. Ponadto, dopóki nie zostanie umorzone co najmniej 75 % dokapitalizowania, stosuje się ścisłe ograniczenie wynagrodzenia kadry zarządzającej, w tym zakaz wypłacania premii.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
komisja europejska pomoc publiczna lufthansa przewoźnik lotniczy linie lotnicze




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję