Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Szukamy pilota na 05.12 Gniezno-Bydgoszcz
- Specjalista ds. turystyki
- PRODUCT MANAGER/ FRONT OFFICE REPRESENTATIVE
- Itaka Toruń- G. Copernicus - doradca ds....
- Zainwestuje w biznes braza turystyczna
- pilotaż Kraków 10.12-12.12.2025
- Touroperator PRIMA HOLIDAY poszukuje pracownika
- Praktykant - obozy sportowe Hiszpania
- Specjalista ds. turystyki WAKACJE.PL Zduńska Wola
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
Zobacz także
Wstępne porozumienie w sprawie wprowadzenia systemu EES
UE podpisuje umowę z Kanadą w sprawie danych pasażerów
Wyrok w sprawie kolejnej skargi Ryanair
W PE będą się ważyć sprawy odszkodowań za opóźnienia lotów
Stanowisko Parlamentu Europejskiego w sprawie zmiany przepisów dot. praw pasażerów
Parlament Europejski przyjął stanowisko w sprawie dyrektywy turystycznej
Jest porozumienie w sprawie jednolitej, europejskiej przestrzeni powietrznej
Po dziesięciu latach negocjacji eurodeputowani i belgijska prezydencja Rady UE osiągnęli porozumienie w sprawie nowych przepisów UE mających na celu optymalizację tras lotów, zmniejszenie opóźnień lotów i emisję CO2.
Reforma ma poprawić wykorzystanie i organizację europejskiej przestrzeni powietrznej oraz zarządzanie nią. Ma też usprawnić zapewnianie służb żeglugi powietrznej, aby zwiększyć przepustowość, obniżyć koszty i podnieść możliwości adaptacyjne systemu, przy jednoczesnym ograniczeniu wpływu lotnictwa na środowisko i klimat.
W skład pakietu legislacyjnego wchodzą zmieniony wniosek przekształcający rozporządzenie o jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej (SES 2+) i projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie podstawowe o Agencji UE ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).
Cieszę się z tego rezultatu prac, które udało się zakończyć podczas naszej prezydencji. Umożliwi on poczynienie większych postępów w redukcji emisji CO2 z sektora lotnictwa. Da też państwom członkowskim więcej narzędzi do eliminowania niedogodności powodowanych przez działalność lotniczą. Jest jeszcze wiele do zrobienia, jeżeli chodzi o wspieranie sektora w osiąganiu neutralności klimatycznej. Jednak będziemy nadal nad tym pracować, a wysiłki wszystkich stron na rzecz udanej finalizacji nowych przepisów o europejskiej przestrzeni powietrznej zasługują na pochwałę. - powiedział Georges Gilkinet, belgijski minister mobilności.
We wstępnie uzgodnionym akcie utrzymano kluczowe założenia, jakimi są: reforma jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej musi zaspokoić potrzeby w zakresie przepustowości, zredukować negatywny wpływ na klimat i środowisko, a jednocześnie być racjonalna pod względem kosztów. Powinna też przyczynić się do uregulowania kwestii dronów.
Nowe przepisy mają umożliwić skuteczniejszą realizację celów środowiskowych i klimatycznych w kontekście zarządzania przestrzenią powietrzną. Dlatego przedłużone zostanie obowiązywanie wiążących parametrów środowiskowo-klimatycznych dla służb terminalowych i nastąpi modulacja opłat mająca na celu zachęcenie użytkowników przestrzeni powietrznej do zwiększenia efektywności środowiskowej. Powołany zostanie niezależny, stały i profesjonalny organ oceny skuteczności działania, który będzie doradzał Komisji w kwestiach wdrażania systemów skuteczności działania i opłat.
Państwo członkowskie wyznaczy państwowe władze nadzorcze, które będą oceniały, czy instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej przestrzegają wymogów ekonomicznych (np. związanych ze stabilnością finansową czy strukturą organizacyjną). Będzie się to odbywać we współpracy z krajowym organem odpowiedzialnym za certyfikację takich instytucji.
Instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej i państwowe władze nadzorcze będą mogły należeć do tej samej organizacji, pod warunkiem że działają odrębnie i są niezależne.
Państwa członkowskie będą miały możliwość połączenia zadań z zakresu nadzoru gospodarczego i nadzoru nad bezpieczeństwem w tej samej jednostce administracyjnej. Rozwiązanie to ogranicza biurokrację i dostosowuje przepisy do istniejących modeli organizacyjnych.
Państwa członkowskie mogą zezwolić na to, by niektóre służby żeglugi powietrznej można było zapewniać na warunkach rynkowych.
Państwowe władze nadzorcze będą wraz z Komisją oceniać skuteczność służb żeglugi powietrznej, zgodnie z zasadami pomocniczości i proporcjonalności. Komisji pomoże w tym organ oceny skuteczności działania pełniący rolę doradczą. Organ zostanie powołany jako stała jednostka i będzie finansowany z budżetu UE.
Modulacja opłat trasowych będzie obowiązkowa, jeżeli z analizy kosztów i korzyści wyniknie, że jest wykonalna i stanowi wartość dodaną. Ma to zachęcić użytkowników przestrzeni powietrznej do wspierania skuteczniejszej realizacji celów środowiskowych i klimatycznych. Chodzi m.in. o korzystanie z tras pozwalających na oszczędność paliwa lub o częstsze stosowanie alternatywnych czystych technologii napędu.
Wstępnie uzgodniony akt umacnia także perspektywę sieciową. W tym celu wprowadza nowe funkcje sieciowe i zleca obecnemu menedżerowi sieci (którym jest Eurocontrol) dodatkowe, jasno określone zadania, dzięki czemu będzie on mógł w większym stopniu przyczyniać się do zrównoważonego i efektywnego wykorzystania przestrzeni powietrznej.
Wstępne porozumienie musi jeszcze zostać zatwierdzone przez Radę i Parlament Europejski. W Radzie prezydencja belgijska zamierza jak najszybciej przedłożyć teksty do zatwierdzenia przedstawicielom państw członkowskich.
Po zatwierdzeniu projekty aktów przejdą weryfikację prawno-językową. Na koniec zostaną formalnie przyjęte przez współprawodawców, opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE i wejdą w życie 20 dni po publikacji.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
Przedłużony ruch bezwizowy do
Turysta może otrzymać zwrot całości ceny, nawet jeśli skorzystał z części
Dział aktualności dnia:
Na czym powinien opierać się rozwój
Stabilny październik w hotelach, wyniki lepsze niż rok
Starsze aktualności:
Śmierć trójki Polaków na
Accor pokazuje trendy w rezerwacjach na
Ecco Travel rozpoczyna WIELKĄ
Na ferie wyjedzie więcej
ECTAA ogłosiła Preferowany Kierunek Podroży na rok
POT: Ponad połowa Polaków wyjedzie gdzieś w
Kraków wśród wybranych przez
Które paszporty są
TSUE: Tożsamość płciowa klienta nie należy do danych niezbędnych do zakupu
POT rusza z nową kampanią kulinarną
Ferie na stoku, czy pod palmami?
Wydarzenia dla branży na Tour Salonie
Niewielki efekt strajku pilotów Ryanaira w Niemczech
Z jakich rezerwacji klienci nie mogą się wycofać?
IGHP rozpoczyna kampanię promującą pobyt w hotelach
Rosyjscy turyści wrócą do Egiptu?
Co jest problemem w transporcie na wakacje?
Rekordowy 2018 rok na Heathrow
Sejm przyjął ustawę o usługach turystycznych
Polscy turyści uwięzieni w Dolomitach
Średnie ceny letnich wyjazdów niższe niż przed tygodniem
