Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Rezydent Hotelowy
- SPECJALISTA DS. KOMUNIKACJI I CONTENT MARKETINGU
- Specjalista ds.obsługi posprzedażowej Wrocław
- pilot Bawaria
- PILOT NA JAPONIĘ na przełomie kwietnia/maja 2026
- B. P. Okno na Świat (Warszawa) - Specjalista ds....
- Specjalista ds. Turystyki w salonie Wakacje.pl
- Specjalista ds turystyki - Stargard
- Specjalista / Specjalistka ds. turystyki
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
Podróżni nie znają swoich praw
Komisja Europejska opublikowała wyniki badania Eurobarometru dotyczącego praw pasażerów w Unii Europejskiej.
Zgodnie z wynikami badania 43 proc. obywateli UE, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy podróżowali samolotem, koleją dalekobieżną, autokarem, statkiem lub promem, wie, że UE wprowadziła prawa dla pasażerów.
Unia Europejska jest jedynym obszarem na świecie, w którym obywatele są chronieni przez pełen zestaw praw pasażerów. Prawa te muszą być jednak lepiej znane, rozumiane, oraz egzekwowane. Nasze przepisy powinny również zapewnić większą pewność prawną pasażerom i branży. Dlatego też Komisja zaproponowała modernizację praw pasażerów w transporcie lotniczym i kolejowym. Potrzebujemy teraz, aby Rada i Parlament Europejski szybko osiągnęły porozumienie w tej sprawie w celu zapewnienia skutecznej ochrony osób podróżujących w UE - powiedziała unijna komisarz ds. transportu Adina Valean.
Prawa pasażerów są określane na szczeblu UE. Są one stosowane przez firmy transportowe i egzekwowane przez organy krajowe. Rozbieżności między praktykami krajowymi mogą utrudniać pasażerom uzyskanie jasnego obrazu tego, co należy zrobić i do kogo się zwrócić.
Komisja zintensyfikowała już działania mające na celu zwiększenie świadomości w zakresie praw pasażerów. Komisja uczyniła to poprzez wnioski legislacyjne dotyczące praw pasażerów w transporcie lotniczym i kolejowym, wytyczne oraz regularne komunikowanie się o odpowiednim orzecznictwie. Rozpoczęto również kampanię informacyjną.
32 proc. wszystkich respondentów (wliczając tych, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie korzystali z transportu lotniczego, kolejowego, autobusowego lub morskiego) wie, że w UE istnieją prawa pasażerów w wymienionych gałęziach transportu. Jednak tylko 14% respondentów jest świadomych istnienia praw pasażerów w przypadku podróży lotniczych, 8% w przypadku podróży koleją, 5% w przypadku podróży autokarowych i 3% w przypadku podróży statkiem lub promem. Respondenci, którzy podróżowali przynajmniej jednym z tych środków transportu, najprawdopodobniej są bardziej świadomi praw pasażerów (43 proc. w porównaniu z 32 proc.), choć nadal jest to mniej niż 50 proc.
Odsetek podróżnych, którzy uważają, że byli dobrze poinformowani o swoich prawach przez przedsiębiorstwa transportowe przed podróżą, różni się w zależności od rodzaju transportu: 40% w przypadku pasażerów transportu lotniczego, 29% w przypadku pasażerów statków lub promów, 26% w przypadku pasażerów kolei i 26% w przypadku pasażerów autokarów. Odsetek ten jest jeszcze niższy w przypadku informacji otrzymywanych w trakcie podróży i po jej zakończeniu.
Respondenci, którzy doświadczyli zakłóceń w podróży lotniczej, częściej składają skargi niż ci, którzy korzystają z innych środków transportu: Skarżyło się 37% pasażerów linii lotniczych w porównaniu z 26% pasażerów autokarów, 24% pasażerów kolei oraz 18% pasażerów statków lub promów. Wszystkie środki transportu łącznie: 26%. Wśród respondentów, którzy doświadczyli zakłóceń w podróży, ale nie złożyli oficjalnej skargi (72 proc.), najbardziej prawdopodobnym powodem, dla którego nie złożyli skargi, było poczucie, że jest ona bezużyteczna (45 proc.), a następnie kwota pieniędzy, która została uznana za zbyt małą (25 proc.).
Spośród osób, które doświadczyły zakłóceń w podróży lotniczej w ciągu ostatnich 12 miesięcy, 53% wskazało, że linia lotnicza zaoferowała jakąś formę pomocy (jedzenie i napoje lub alternatywny lot, zwrot kosztów, rekompensatę finansową, zakwaterowanie itp. Tylko 43% respondentów podróżujących koleją i 38% podróżujących autokarem, statkiem lub promem wskazało, że przedsiębiorstwa transportowe zaoferowały pomoc w przypadku zakłóceń.
55% respondentów, którzy złożyli skargę do przewoźnika w związku z zakłóceniami, twierdzi, że byli zadowoleni ze sposobu, w jaki potraktowano ich skargę, ale tylko 37% osób, które doświadczyły zakłócenia, twierdziło, że jest zadowolonych ze sposobu, w jaki firma informowała ich o procedurach składania skarg.
Zdecydowana większość (81%) osób, które w pewnym momencie zwróciły się o pomoc dla osoby niepełnosprawnej lub o ograniczonej mobilności (tj. 8% respondentów) deklaruje, że są zadowolone z odpowiedzi udzielonej przez przedsiębiorstwo transportowe. Mniej osób (60%) wyraziło zadowolenie w przypadku korzystania z więcej niż jednego środka transportu.
Wyniki badania zostaną uwzględnione w dwóch trwających procedurach legislacyjnych, dotyczących praw pasażerów w transporcie kolejowym i lotniczym, a także w ocenie praw pasażerów autobusów i autokarów, praw pasażerów statków i promów oraz praw pasażerów niepełnosprawnych lub o ograniczonej sprawności ruchowej.
Badanie zostało przeprowadzone w okresie od 19 lutego do 4 marca 2019 r. i obejmowało wywiady z 27 973 obywatelami UE.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Zamek Królewski na Wawelu podsumowuje
Jak sprzedają się przyszłoroczne oferty w
Enter Air podpisuje rekordową umowę z
Dział prawo i podatki:
Nad Bałtykiem Święta szansą na dobry koniec
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
Przedłużony ruch bezwizowy do
Turysta może otrzymać zwrot całości ceny, nawet jeśli skorzystał z części
Starsze aktualności:
POLREGIO przewiozło ponad 100 mln
Gdzie Polacy latali samodzielnie w
ETC publikuje wskazówki dla zrównoważonej
Accor ułatwia rezerwacje
Turystyka wspiera 33 finał
Gdańsk Europejską Stolicą Kultury
POT przyznała rekomendacje na lata
Ryanair planuje przewiezienie 20 mln
eSky zachęca do wczesnego planowania
Sejm wkrótce zajmie się bonem turystycznym i pomocą dla przedsiębiorców
Model nowego samolotu odbył pierwszy lot testowy
LOT będzie kontynuował współpracę z linią Nordica
Pandemia utrudniła funkcjonowanie branży winiarskiej, ale nie wyrządziła jej większych strat
W jakim stopniu wzrasta liczba przyjazdów do Grecji?
Grecja nie zniesie ograniczeń w przemieszczaniu się na majówkę
Singapur wpuści zaszczepionych turystów
Polska podpisała umowę lotniczą z Arabią Saudyjską
Wypadek na K8 - ciężarówka wjechała w autokar z młodzieżą
TUI kupuje akcje innego touroperatora
Bezpłatna woda pitna w Gdańsk Airport
Lotnisko w Radomiu z przedłużonym terminem składania ofert
Wielka Brytania obniży VAT na usługi turystyczne
Handwritten Collection w planach 250 nowych hoteli
Rusza kolejna edycja kampanii edukacyjnej dla touroperatorów
przewodnik po Wenecji-poszukuje
