Ogłoszenia
Ogłoszenia
- ZAKOPANE Specjalista ds. Obsługi Klienta
- Kwidzyn - poszukujemy Partnera Franczyzowego
- pilotaż Portugalia 16-23.10.2023
- Fostertravel.pl Nadarzyn - Kierownik Salonu
- Pilot/przewodnik beskidzki 07.10.2023
- Pilot/koordynator 28 i 29.09 / Chojnice
- CH KLIF - Specjalista ds. turystyki
- Przewodnik Praga 30.09.23 oraz Ołomuniec 7.10.2023
- Szukam pilotów na Budapeszt, Pragę i Warszawę
- Zainwestuje w biznes braza turystyczna

Dobre wyniki hoteli w czerwcu
Czerwiec w hotelach był kolejnym miesiącem poprawy wskaźników obłożenia, także w obiektach pozamiejskich i wypoczynkowych. Wpływ na to miał zarówno długi weekend czerwcowy, jak i początek wakacji - wynika z ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego na temat sytuacji branży hotelarskiej w minionym miesiącu.
Kolejny miesiąc poprawy wyników
Wskaźniki frekwencji w wielu hotelach osiągnęły w czerwcu satysfakcjonujące poziomy. Wzrosła grupa hoteli z obłożeniem przekraczającym 50 proc. i jednocześnie zmalała ta, z frekwencją poniżej 30 proc. Nadal, podobnie jak w poprzednich 3 miesiącach, wyniki hoteli miejskich (biznesowych) były lepsze niż pozamiejskich (wypoczynkowych), choć różnica nie była już tak wyraźna. Dla całej grupy hoteli uczestniczących w ankiecie, niecałe 3 proc. nie przekroczyło frekwencji 30 proc. (w maju było to 9 proc.), a satysfakcjonujący poziom obłożenia powyżej 50 proc. uzyskało 83 proc. hoteli (w kwietniu było to 75 proc.), w tym 47 proc. obiektów uzyskało obłożenie powyżej 70 proc.
W hotelach miejskich 86 proc. odnotowało frekwencję powyżej 50 proc. Tylko 3 proc. obiektów nie przekroczyło obłożenia 30 proc. W hotelach pozamiejskich odpowiednio 74 proc. obiektów osiągnęło frekwencję powyżej 50 proc. i tylko 2 proc. stanowiła grupa, która uzyskała obłożenie poniżej 30 proc.
Jeżeli spojrzymy na obiekty w podziale na obsługujące gości z segmentów biznesowego oraz wypoczynkowego, w hotelach biznesowych 88 proc. odnotowało wyniki powyżej 50 proc. frekwencji. Z kolei frekwencji 30 proc. nie osiągnęło tylko 3 proc. hoteli. W obiektach wypoczynkowych było to odpowiednio 74 proc. obiektów z frekwencją powyżej 50 proc. i 4 proc., które uzyskały obłożenie poniżej 30 proc.
"Czerwcówka" lepsza niż prognozy
W czasie długiego weekendu czerwcowego (16-19 czerwca), tylko 7 proc. hoteli uzyskało obłożenie poniżej 30 proc., natomiast frekwencję powyżej 50 proc. odnotowało 80 proc. obiektów, w tym blisko połowa hoteli powyżej 80 proc.
Średnia cena za pokój wciąż w górę
Dane dotyczące średniej ceny w czerwcu niezmiennie świadczą o kontynuacji tendencji wzrostowej. Odpowiedzi hotelarzy wskazują, że wzrost cen w stosunku do czerwca ubiegłego roku, jak i tego sprzed trzech lat, odnotowuje zdecydowana większość i jednocześnie zbliżona grupa hoteli. W stosunku do roku 2019 na wzrost wskazało 80 proc. obiektów, a w relacji do czerwca ubiegłego roku 88 proc. Konieczność podnoszenia cen przez hotele wynika z wciąż dynamicznie rosnących kosztów towarów i usług, w tym przede wszystkim cen gazu, energii elektrycznej, żywności, a także wynagrodzeń. Ekonomiczne konsekwencje wojny na Ukrainie są kolejnym czynnikiem wymuszającym te wzrosty.
Krótkie okienko rezerwacyjne również w wakacje
Analiza danych dotyczących rezerwacji przyjętych na kolejne trzy miesiące, wskazuje, że są one na zbliżonym poziomie do czerwca, choć jednak nieco niższym. Jest to efekt dwóch miesięcy wakacji - okresu, w którym tradycyjnie hotele biznesowe notują słabsze wyniki, których nie rekompensują jednak, przynajmniej na razie, zwiększone prognozy w obiektach wypoczynkowych. 21 proc. hoteli posiada obłożenie w lipcu poniżej 30 proc. Z kolei frekwencję powyżej 50 proc. wskazało 39 proc. hoteli. Kolejny miesiąc, sierpień, to także pogorszenie w stosunku do danych ankietowych w poprzednim miesiącu. Połowa hoteli posiada obłożenie poniżej 30 proc. Natomiast frekwencję powyżej 50 proc. wskazało 22 proc. obiektów.
W lipcu, pierwszym miesiącu wakacji, widoczne są wyraźne różnice w prognozach obłożenia pomiędzy hotelami miejskimi (biznesowymi) a pozamiejskimi (wypoczynkowymi) - na korzyść tej drugiej grupy. W hotelach biznesowych 33 proc. obiektów nie przekracza frekwencji 30 proc., a powyżej 50 proc. wskazuje tylko 19 proc. Z kolei obiekty wypoczynkowe z obłożeniem poniżej 30 proc. to tylko 6 proc., a frekwencję powyżej 50 proc. prognozuje 62 proc. hoteli.
Uwzględniając dane sierpnia i słabe na razie prognozy na wrzesień (62 proc. hoteli z obłożeniem poniżej 30 proc.), należy przyjąć, że zjawisko krótkiego okienka rezerwacyjnego już na stałe, a przynajmniej jeszcze w długim okresie będzie charakterystyczne dla działalności hotelarskiej. Stanowi to duży problem operacyjny w zarządzaniu kosztami, przede wszystkim kosztami personelu.
Wyczekiwany powrót popytu na usługi hotelowe
W związku z końcem kolejnego kwartału, w ankiecie znalazły się pytania, które IGHP zadaje w trzymiesięcznym cyklu. Na powrót popytu na usługi hotelowe do poziomu z lat 2018-19 nie wcześniej niż w roku 2024 wskazała dokładnie połowa hoteli, liczną grupę (29 proc.) stanowią obiekty optujące za 2023 rokiem, natomiast 18 proc. hoteli uważa, że popyt już jest na poziomie lat referencyjnych sprzed pandemii. Wśród hotelarzy minimalnie przeważa nastrój raczej pesymistyczny - taką odpowiedź zaznaczyło 56 proc. obiektów.
Komentarze
Tagi:
Dział hotele, pensjonaty:
Nowe pokoje pod marką Four Points by
Koniec wakacji poprawił wyniki
Dział badania rynku i analizy:
Ceny wrześniowych wyjazdów bez większych
Ceny wrześniowych wyjazdów rosną trochę
Rośnie popularność urlopów poza wysokim
Starsze aktualności:
POT zachęca osoby niepełnosprawne do
Zbliża się weekend za pół
Gdzie jechać na narty za
Komisja Europejska bierze się za najem
Pomimo inflacji Polacy nie rezygnują z
Co Polacy robią w czasie wolnym i ile mają na to
Maleje liczba ofert pracy na
Co wspólnego mają turystyka i marketing internetowy? Wspólnie wyznaczają
Tatry Super Ski ze zniżkami na
Airbnb: więcej rezerwacji, ale akcje w
Czy turysta może się ubiegać o zwrot za bilet równocześnie u przewoźnika i touroperatora?
Branża w ogólnie dobrym nastroju?
Rozporządzenie w sprawie cyfrowych certyfikatów COVID zaczyna obowiązywać
Prague Convention Bureau: Stan wyjątkowy nie wpływa na turystów ani bezpieczeństwo spotkań
Wakacje.pl przyglądają się walentynkowym wyjazdom
Sprzedaż "tygodni" w apartamencie w Hiszpanii
Trwają pracę nad zmianami w zasadach szkolenia kierowców
WTTC: turystyka zbliża się do poziomów sprzed pandemii
Północna Izba Gospodarcza: Przedsiębiorcy czują gigantyczny chaos
Chińscy turyści wydają coraz więcej
Owocne Lato 2018 dla Enter Air
Małopolska startuje z kampanią promocyjną na zagranicznych rynkach