2/3 Polaków ma plany wakacyjne
2/3 Polaków ma już sprecyzowane plany na wakacje 2022, zamierzają na nie wydać średnio 4 499 zł i odpoczywać blisko 2 tyg. - wynika z najnowszego badania Holiday Barometer zrealizowanego przez IPSOS w 15 krajach świata na zlecenie Europ Assistance.
Polacy chcą podróżować jak nigdy wcześniej
Dwa ostatnie lata mocno wpłynęły na ograniczenie podróży i planowanie wakacji. W tym roku Polacy są pozytywniej nastawieni do kwestii związanych z Covid-19. O 15% w stosunku do zeszłorocznej edycji badania, spadł odsetek rodaków, którzy obawiają się wpływu pandemii na ich plany podróżne (38%). Polska znalazła się również na pierwszym miejscu, jeśli chodzi o optymizm związany z podróżowaniem, wśród wszystkich badanych krajów. 41% osób uważa, że już teraz jest możliwe "normalne" podróżowanie, bez konieczności noszenia maseczek i robienia testów. Jest to wzrost o 34 punkty procentowe względem roku 2021, gdzie tylko 7% było tego zdania. Pomimo wzrostu cen i wysokiej inflacji, która jak twierdzą Polacy, wpływa na ich entuzjazm do podróżowania (79%), aż 70% Polaków deklaruje radość
i podekscytowanie z możliwości podróżowania w tym roku.
Jak spędzimy tegoroczny urlop?
2/3 Polaków ma w tym roku plany urlopowe. Połowa osób (50%) będzie wypoczywała w kraju. Z kolei ci, którzy planują wakacje za granicą (40%), najchętniej wybierają Włochy (7%), Chorwację (6%), Hiszpanię (6%), czy Grecję (5%). Nie brakuje jednak miłośników egzotycznych wypadów - 6% Polaków wskazuje, że miejscem docelowym ich tegorocznej podróży jest Azja. Podczas wakacji najwięcej osób spędzi urlop nad morzem - 57%, w góry pojedzie 37% badanych, 28% wybierze wycieczkę objazdową, a 21% osób uda się na krótki wyjazd, typu city break". Latem, Polacy najchętniej wybierają wypoczynek dwutygodniowy - 36%, a przynajmniej tydzień wakacji planuje - 32% osób. Trzytygodniowy urlop spędzi 12% badanych. Z kolei na wyjazd, który będzie trwał 4 tygodnie bądź dłużej pozwoli sobie tylko 7%. Według Polaków wymarzony urlop to taki, na którym można beztrosko odpoczywać (55%), podróżować z rodziną lub przyjaciółmi (52%), czy poznawać nowe kultury (38%).
Najchętniej samochodem z rodziną i przyjaciółmi
Większość Polaków wyjedzie na wakacje z rodziną i przyjaciółmi - 85%, w szczególności z partnerem (64%), czy z dziećmi (38%). Na podróż z przyjaciółmi zdecyduje się 21% Polaków. Tegoroczne wakacje samotnie spędzi 9% rodaków. Zdecydowana większość osób pojedzie na wypoczynek samochodem - 59%, samolot wybierze - 27%, a do pociągu wsiądzie - 18% urlopowiczów. Szukając zakwaterowania połowa Polaków (50%) wybierze hotel. Kwaterę prywatną planuje wynająć 23% badanych, a u znajomych zatrzyma się 22% osób. Z kolei 17% rodaków zdecyduje się na zakwaterowanie typu bed&breakfast.
Badani zadeklarowali, że w tym roku planują przeznaczyć na wyjazd wakacyjny średnio 4 499,96 zł. Jest to o 385,76 zł więcej niż w poprzednim roku. Ponad połowa Polaków przyznała, że ich budżet na letni wyjazd jest większy niż rok temu (51%). Z kolei 19% osób deklaruje, że przeznaczy niższy budżet na urlop. 25% badanych, którzy przyznali, że w tym roku nie pojadą na wakacje, wskazali na czynniki ekonomiczne. 45% z nich, nie może sobie pozwolić na wyjazd, a 44% chce zaoszczędzić pieniądze.
Ubezpieczenie turystyczne na wyjazd
1/3 osób potwierdza, że sytuacja związana z pandemią zachęciła je do wykupowania lepszego ubezpieczenia podróżnego (33%), jest to wzrost o 17% w stosunku do roku 2021.
Połowa Polaków (50%) deklaruje chęć wykupienia ubezpieczenia turystycznego na kolejną podróż. Polacy najchętniej kupują ubezpieczanie bezpośrednio w towarzystwie ubezpieczeniowym (25%), czy w biurze podróży (21%). Coraz częściej korzystają także z usług brokera ubezpieczeniowego (19%). Z kolei 13% decyduje się na zakup polisy online lub bezpośrednio w firmie assistance. Według badanych dobra polisa turystyczna powinna zawierać zwrot kosztów opieki medycznej i szpitalnej w nagłych wypadkach (79%), ochronę dla bagażu i rzeczy osobistych (73%), OC (72%), opóźnienie lub anulowanie wyjazdu (65%), czy ochronę związaną z zachorowaniem na Covid (64%). Najważniejszym czynnikiem, na który Polacy zwracają uwagę podczas wyboru polisy turystycznej, jest przystępna cena (35%).
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
Dział badania rynku i analizy:
ETC: Turystyka potrzebuje systemu zarządzania
USA najpotężniejszym rynkiem
Starsze aktualności:
Święta poza domem nie są już
Rego-Bis - Nowy Rok, nowe połączenia i
Ruszyła przedsprzedaż biletów na targi
Sławomir Nitras nowym ministrem sportu i
Chiny obniżają ceny wiz
Sprawozdawczość z najmu krótkoterminowego coraz
Rozstrzygnięto konkurs Teraz Polska
Dokąd polecieli Polacy z Join
Ceny wycieczek delikatnie w
UNWTO: Turystyka bliska przekroczenia poziomów sprzed
Niskie zadowolenie klientów w
Katastrofa chińskiego samolotu
Ateny notują spadek satysfakcji turystów
Na ferie zimowe tylko na czterech kółkach
Zawrócono lot z Grecji do Polski
Amerykańska agencja bada awaryjne lądowanie LOT-u w Nowym Jorku
KLM pomoże pasażerom w pakowaniu
Wiele odwołanych lotów w święta
Kolejne inwestycje w Zjednoczonych Emiratach Arabskich
Air France i KLM chcą wznowić loty do Polski
Emirates testuje nowe udogodnienie dla pasażerów
Turystyczny Fundusz Pomocowy aktywowany
Turcja zakończy rok z turystycznymi rekordami?
Linie Emirates opracowują nową aplikację
Barmani zmierzyli się w World Class Competition
UNWTO ogłasza konkurs dla startupów działających w turystyce wiejskiej
Włochy i Hiszpania zniosą obowiązek noszenia maseczek w otwartych przestrzeniach