ACI Europe: Lotnictwo odbudowuje się szybciej niż przewidywaliśmy
Ruch lotniczy odbudowuje się szybciej niż przewidywała Międzynarodowa Rada Portów Lotniczych.
ACI EUROPE skorygowało w górę swoją prognozę ruchu pasażerskiego na rok 2022 i kolejne lata, zakładając, że w ciągu całego roku na europejskich lotniskach nastąpi spadek o 22% poniżej poziomu z 2019 r.. Wcześniejsza, publikowana w październiku prognoza przewidywała spadek o 32% w porównaniu z rokiem 2019. Pełny powrót do poziomu sprzed pandemii spodziewany jest obecnie w 2024 r., a nie w 2025 r.
Stowarzyszenie portów lotniczych zwróciło jednak uwagę na ostrożność, wskazując na potrójne zagrożenie związane z powrotem geopolityki, pogorszeniem warunków gospodarczych i zagrożeniem nowymi wariantami Covid, które powodują znaczną niepewność i ryzyko spadku ruchu.
Za tymi liczbami kryją się różne wyniki dla różnych portów lotniczych. Wynika to z faktu, że ożywienie ruchu lotniczego nadal w dużej mierze napędzane jest przez ruch turystyczny i napędzane przez rozwój przepustowości niskokosztowych przewoźników. Niesymetryczne narażenie na ryzyko spadku ruchu (w szczególności związane z wojną na Ukrainie) oraz problemy kadrowe dotykają przede wszystkim większych portów lotniczych.
W chwili obecnej ruch pasażerski rozwija się zgodnie z naszym optymistycznym scenariuszem, ponieważ na wielu rynkach zniesione zostały ograniczenia w podróżowaniu, a popyt jest silny. Jednak historia ostatnich trzech lat sugeruje ostrożność, zwłaszcza że w Europie - nie mówiąc już o całym świecie - nadal nie mamy ustalonego podręcznika postępowania w przypadku przyszłych wariantów COVID19, jeśli chodzi o podróże. Poza bezpośrednimi wyzwaniami operacyjnymi związanymi z problemami kadrowymi, nie da się uniknąć rosnących napięć geopolitycznych i obaw związanych ze stagflacją, co oznacza, że ryzyko dla ruchu lotniczego zmierza tylko w jednym kierunku - w dół - powiedział Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI EUROPE.
W pełnym scenariuszu bazowym z 2022 r. europejskie porty lotnicze nadal będą miały 540 mln pasażerów mniej niż w 2019 r. - co daje skumulowaną stratę od początku pandemii w wysokości 3,7 mld pasażerów. Odpowiada to całkowitemu wzrostowi liczby pasażerów osiągniętemu w ciągu 36 lat poprzedzających pandemię. Jeśli spadek przychodów portów lotniczych i utrzymująca się słabość finansowa są czynnikami stojącymi za obecnymi wyzwaniami operacyjnymi, to ostra presja inflacyjna tylko zwiększa wyzwania związane z inwestycjami portów lotniczych w zrównoważony rozwój, cyfryzację i przepustowość. Zdaniem ACI Europe, rządy i organy regulacyjne powinny wykroczyć poza spory o finansowe punkty procentowe i zapewnić europejskim portom lotniczym możliwość generowania przepływów pieniężnych i odzyskania siły bilansowej niezbędnej do uniknięcia kryzysu inwestycyjnego w portach lotniczych.
Komentarze
Tagi:
Dział badania rynku i analizy:
Wakacje nad Bałtykiem lepsze niż przed
ETC: Turystyka potrzebuje systemu zarządzania
Dział aktualności dnia:
Jak przedstawia się sprzedaż oferty na lato 2025 w
Katedra Notre-Dame ponownie
Jest decyzja w sprawie gwarancji Join
Starsze aktualności:
WTTC: sztuczna inteligencja zrewolucjonizuje
Władze Wenecji ograniczą liczebność grup
Kontrole na granicy ze Słowacją znów
Zmiana lidera kierunku na city
Polska Wschodnia - tanie pożyczki dla
Grecos promuje Grecję
UE szykuje zmiany w przepisach dot. czasu pracy
ACI EUROPE publikuje wytyczne dot. obsługi pasażerów z niewidocznymi
Ruszył fundusz pożyczek dla firm turystycznych ze wschodniej
Pięć greckich regionów wygenerowało prawie 90 proc. dochodów z turystyki
Grecja zapowiada otwarcie gastronomii
Powstanie czarna lista banków?
Zatwierdzono projekt opłat za wjazd do Wenecji
Dziewczynka poważnie ranna w wypadku w hotelowym basenie
Ryanair zadowolony z kontrowersyjnego wyroku
Znamy zwycięzców konkursu `Czekamy na Was`
Pomorze Zachodnie chce przyciągać ukraińskich turystów
Łodzie mieszkalne pomysłem na spokojny urlop na łonie natury
Ryanair z nowym rozkładem lotów z polskich lotnisk
Więcej klientów w biurach podróży
UTK: Najmniej punktualne są pociągi dalekobieżne
Porozumienie code-share trzech przewoźników
Krakowska branża turystyczna zastanowi się jak jest przygotowana do nowego otwarcia
Grecja wprowadza obowiązkowe testy PCR dla turystów z 5 krajów
Zmiana zasad wjazdu do Petersburga dla autokarów
W 2023 urzędnicy pogrążyli polskie kąpieliska?
Triada - portugalia Hotel Sol Peniche