TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

IATA: Dodatkowy podatek nie przyczyni się do redukcji emisji gazów cieplarnianych w lotnictwie

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych (IATA) ostrzegło, że opieranie się na opodatkowaniu jako rozwiązaniu problemu redukcji emisji lotniczych w propozycji UE "Fit for 55" przynosi skutki odwrotne do zamierzonych, jeśli chodzi o zrównoważony rozwój lotnictwa.


Zdaniem IATA polityka UE musi wspierać praktyczne środki redukcji emisji, takie jak zachęty do stosowania zrównoważonych paliw lotniczych (SAF) oraz modernizacja zarządzania ruchem lotniczym.

Branża lotnicza jest zaangażowana w dekarbonizację. Nie potrzebujemy perswazji ani środków karnych, takich jak podatki, aby motywować się do zmian. W rzeczywistości podatki odbierają przemysłowi pieniądze, które mogłyby wesprzeć redukujące emisje inwestycje w odnowę floty i czyste technologie. Aby ograniczyć emisje, potrzebujemy, aby rządy wdrożyły konstruktywne ramy polityczne, które w pierwszej kolejności skupią się na tworzeniu zachęt dla zrównoważonych paliw lotniczych i zapewnieniu Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej - powiedział Willie Walsh, Dyrektor Generalny IATA.

IATA podkreśla, że zmniejszenie emisyjności lotnictwa wymaga podjęcia szeregu działań. Obejmują one m.in. upowszechnienie zrównoważonych paliw lotniczych, które zmniejszają emisje nawet o 80% w porównaniu z tradycyjnym paliwem lotniczym. Niewystarczająca podaż i wysokie ceny ograniczyły zużycie paliwa przez linie lotnicze do 120 mln litrów w 2021 r. - co stanowi niewielki ułamek 350 mld litrów, które linie lotnicze zużyłyby w "normalnym" roku.

IATA popiera system kompensacji i redukcji emisji dwutlenku węgla dla lotnictwa międzynarodowego (CORSIA). Zdaniem przedstawicieli Zrzeszenia, może on zastąpić mozaikę nieskoordynowanych środków krajowych lub regionalnych. IATA podkreśla, że nakładające się na siebie systemy mogą prowadzić do tego, że za te same emisje płaci się więcej niż raz. Niepokój Zrzeszenia wzbudziła propozycja Komisji, zgodnie z którą państwa europejskie nie będą już wdrażać systemu CORSIA w odniesieniu do wszystkich lotów międzynarodowych.

IATA przekonuje, że konieczne jest wprowadzenie Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (SES) w celu ograniczenia niepotrzebnych emisji wynikających z fragmentarycznego zarządzania ruchem lotniczym (ATM) i wynikającej z tego nieefektywności. Zdaniem IATA modernizacja europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym w ramach inicjatywy SES pozwoliłaby ograniczyć emisje lotnicze w Europie o 6-10%.

Nasza wizja lotnictwa zakłada zapewnienie zrównoważonego transportu lotniczego po przystępnych cenach dla wszystkich Europejczyków dzięki flotom napędzanym silnikami SAF, działającym w oparciu o efektywne zarządzanie ruchem lotniczym. Wszyscy powinniśmy być zaniepokojeni, że wielkim pomysłem UE na dekarbonizację lotnictwa jest podwyższenie cen paliwa lotniczego poprzez dodatkowe opodatkowanie. To nie doprowadzi nas do miejsca, w którym powinniśmy się znaleźć. Zachęcanie do zrównoważonych paliw lotniczych zwiększy niezależność energetyczną i stworzy trwałe miejsca pracy. Należy skupić się na zachęcaniu do produkcji SAF i realizacji jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej- powiedział Walsh.

IATA podkreśla, że zrównoważone paliwa lotnicze są najbardziej praktycznym rozwiązaniem w zakresie redukcji emisji w najbliższym czasie. Transformacja energetyczna będzie udana, gdy zachęty produkcyjne spowodują obniżenie cen paliw alternatywnych przy jednoczesnym zwiększeniu ich podaży. Zdaniem przedstawicieli Zrzeszenia, inicjatywa UE "Fit for 55" nie zawiera bezpośrednich środków, które pozwoliłyby to osiągnąć. Bez konkretnych środków mających na celu obniżenie kosztów SAF, proponuje jednak mandat do zwiększenia wykorzystania SAF do 2% zużycia paliwa lotniczego do 2025 r. i co najmniej 5% do 2030 r.

Obniżenie cen zrównoważonych paliw lotniczych przyspieszy transformację energetyczną w lotnictwie i poprawi konkurencyjność Europy jako ekologicznej gospodarki. Jednak zwiększanie cen paliwa lotniczego poprzez opodatkowanie to "własny cel" w zakresie konkurencyjności, który w niewielkim stopniu przyczynia się do przyspieszenia komercjalizacji SAF - dodał Walsh.

IATA przekonuje, że wprowadzenie obowiązku stopniowego przechodzenia na SAF jest mniej efektywną polityką w porównaniu z kompleksowymi zachętami produkcyjnymi, ale może przyczynić się do tego, że SAF stanie się bardziej przystępny cenowo i szeroko dostępny w Europie, ale tylko pod następującymi kluczowymi warunkami:

  • że będzie ograniczone do lotów wyłącznie na terenie UE. Ograniczy to negatywny wpływ na konkurencyjność europejskiego transportu lotniczego i potencjalne wyzwania polityczne ze strony innych krajów.
  • będą towarzyszyć temu środki polityczne zapewniające konkurencyjność rynku i odpowiednie zachęty do produkcji. Obowiązkowe stosowanie SAF nie może pozwolić przedsiębiorstwom energetycznym na angażowanie się w niekonkurencyjne praktyki, których skutkiem byłyby wysokie koszty ponoszone przez linie lotnicze i pasażerów.
  • będzie ukierunkowane na lokalizacje, w których prowadzi się znaczące operacje lotnicze i które znajdują się w pobliżu rafinerii SAF.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
międzynarodowe zrzeszenie przewoźników lotniczych iata zrównoważone paliwo lotnicze





Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję