TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

IATA: ożywienie ruchu lotniczego coraz bardziej widoczne

Dane dotyczące marcowych podróży lotniczych wskazują na kontynuację trendu ożywienia - ogłosiło Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Lotniczych.


Zdaniem IATA, wpływ konfliktu na Ukrainie na popyt na podróże lotnicze był ogólnie dość ograniczony, natomiast przeszkody związane z koronawirusem nadal ograniczały się głównie do krajowych rynków azjatyckich.

IATA powróciła do porównywania ruchu lotniczego w ujęciu rok do roku, zamiast porównywania z okresem 2019 r., chyba że zaznaczono inaczej. Ze względu na niską bazę ruchu w 2021 roku, niektóre rynki będą wykazywać bardzo wysokie wskaźniki wzrostu rok do roku, nawet jeśli wielkość tych rynków jest nadal znacznie mniejsza niż w 2019 roku.

Całkowity ruch w marcu 2022 roku (mierzony wskaźnikiem RPK) wzrósł o 76,0% w porównaniu z marcem 2021 roku. Mimo że był to wynik niższy niż wzrost popytu, który zanotowano w lutym (o 115,9% w ujęciu rok do roku).

Ruch krajowy w marcu 2022 r. wzrósł o 11,7% w porównaniu z okresem sprzed roku, czyli o wiele mniej niż wzrost o 59,4% w ujęciu rocznym, jaki zanotowano w lutym. Było to w dużej mierze spowodowane ograniczeniami związanymi z pandemią w Chinach.

Wskaźnik RPK dla podróży międzynarodowych wzrósł o 285,3% w porównaniu z marcem 2021 roku, przekraczając wzrost o 259,2% odnotowany w lutym w porównaniu z poprzednim okresem. Większość regionów poprawiła swoje wyniki w porównaniu z poprzednim miesiącem, na czele z przewoźnikami europejskimi. Jednak to wciąż odległe od wyników z 2019 roku. W porównaniu z marcem 2019 r. ruch lotniczy był mniejszy o 51,9%

Wraz ze znoszeniem się barier dla podróżowania w większości miejsc, obserwujemy, że długo oczekiwany wzrost popytu w końcu się urzeczywistnia. Niestety, obserwujemy również duże opóźnienia na wielu lotniskach, które nie dysponują wystarczającymi zasobami do obsługi rosnącej liczby pasażerów. Należy pilnie zająć się tą kwestią, aby nie osłabić entuzjazmu konsumentów do podróży lotniczych - uważa Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Marcowy silny wzrost w większości wskaźników w porównaniu z sytuacją sprzed roku pomaga popytowi pasażerskiemu dogonić poziom z 2019 roku. Łączny wskaźnik RPK w marcu był o 41,3% niższy w porównaniu z marcem 2019 r. Stanowi to poprawę w porównaniu z 45,5% spadkiem odnotowanym w lutym. Ożywienie na rynku krajowym w dalszym ciągu wyprzedza ożywienie na rynkach międzynarodowych, pomimo niepowodzeń w Chinach.

Trwające ożywienie w podróżach lotniczych to doskonała wiadomość dla globalnej gospodarki, dla przyjaciół i rodzin, których przymusowe rozłąki dobiegają końca, oraz dla milionów ludzi, których byt zależy od transportu lotniczego. Niestety, niektóre działania rządów okazują się być głównymi przeszkodami na drodze do poprawy sytuacji. Najbardziej jaskrawo widać to w Holandii. Organ regulacyjny zezwolił portowi lotniczemu Schiphol, aby spłacił straty poniesione na liniach lotniczych i konsumentach z tytułu kosztów COVID-19, podnosząc opłaty lotniskowe o 37% w ciągu najbliższych trzech lat. Jednocześnie lotnisko zwróciło się do linii lotniczych z prośbą o anulowanie rezerwacji i nowych sprzedaży w tym tygodniu, co stanowi ogromną niedogodność dla pasażerów, powołując się na braki w personelu lotniska, w tym w służbie bezpieczeństwa zapewnianej przez rząd. Sam rząd planuje podniesienie podatków pasażerskich o 400 milionów euro rocznie, co ma zniechęcić pasażerów do podróżowania. Rząd holenderski dąży do zlikwidowania połączeń, nie zapewnia najważniejszych zasobów operacyjnych portu lotniczego i umożliwia windowanie cen przez główny port lotniczy, co jest potrójnym ciosem. Działania te spowodują utratę miejsc pracy. Zaszkodzą konsumentom, którzy już teraz zmagają się z inflacją, a także uszczuplą zasoby, których linie lotnicze potrzebują, aby zrealizować swoje zobowiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju "Net Zero". Rząd holenderski zapomniał o kluczowej lekcji płynącej z kryzysu COVID-19, a mianowicie o tym, że bez sprawnych połączeń lotniczych cierpi jakość życia wszystkich ludzi. Powinien on zmienić kurs, a inni nie mogą podążać za jego fatalnym przykładem. Aby zapewnić ożywienie gospodarcze i społeczne, natychmiastowym priorytetem dla rządów jest przygotowanie planów, które pozwolą zaspokoić spodziewany popyt tego lata. Wiele osób czekało dwa lata na letni urlop - nie można tego zepsuć przez brak przygotowania - powiedział Walsh.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
iata międzynarodowe zrzeszenie przewoźników lotniczych ruch lotniczy




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję