Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Pilot wycieczek rowerowych
- REZYDENT TURYSTYCZNY REGO-BIS - SEZON 2024
- Animator Czasu Wolnego - Bułgaria
- KIEROWNIK DZIAŁU REZERWACJI
- PRACOWNIK DZIAŁU CALL CENTER
- Pilot na Węgry
- Project Manager (Katowice)
- Specjalista ds. rezerwacji w jęz. polskim
- Specjalista ds.turystyki - biuro podróży w...
- Sprzedam pensjonat Rabka Zdrój
PIT zainterweniował w MSZ w sprawie wiz dla obywateli ze Wschodu
W związku z problemami wizowymi, Polska Izba Turystyki już po raz kolejny zainterweniowała w Departamencie Konsularnym MSZ. Dariusz Wojtal podpisał list skierowany do Jacka Junosza Kisielewskiego, p.o. Dyrektora Departamentu Konsularnego MSZ.
List zawierał wyjaśnienia oraz uwagi dotyczące pracy polskich biur turystyki przyjazdowej, a także problemów wizowych z tym związanych.
Biura podróży, które specjalizują się w obsłudze ruchu turystycznego w zakresie turystyki przyjazdowej obejmującej między innymi kraje byłego ZSRR opierają swoją działalność na podpisanych umowach z firmami turystycznymi, które prowadzą działalność na wymienionym obszarze. Umowy określają zasady współpracy, rozliczeń oraz dotyczą obsługi klientów na terenie Polski.
W rzeczywistości współpraca wygląda w sposób następujący:
- współpracujące z Polską biuro podróży na zlecenie swojego klienta dokonuje rezerwacji usług turystycznych na terenie Polski, czyli zakwaterowania, zwiedzania, wyżywienia i innych,
- za wszystkie usługi partner pobiera od klienta pełną odpłatność,
- po potwierdzeniu przyjęcia zamówienia do realizacji, partner przekazuje klientowi oryginał polskiego vouchera, na którym wyszczególnia wszystkie zamówione usługi,
- klient po przyjeździe do Polski wszystkie zamówione usługi (nocleg, wyżywienie, transfer, zwiedzanie) otrzymuje na podstawie posiadanego vouchera,
- polski touroperator obciąża zagranicznego partnera za wszystkie zamówione świadczenia,
- za realizację zamówionych usług zagraniczny partner rozlicza się z polskim touroperatorem na podstawie wystawianej faktury,
- polskie instytucje, które świadczą usługi na rzecz klienta, np. obiekt hotelowy obciążają polskiego touroperatora i na takiej podstawie otrzymują zapłatę,
- rezerwacje mogą dotyczyć zarówno klientów indywidualnych, jak i grup.
Istotną sprawą są rozliczenia. Obowiązuje zasada, że im większy polski touroperator tym zasady rozliczeń z polskimi usługodawcami dopasowane są odpowiednio do jego możliwości oraz potrzeb. Duże znaczenia ma rozliczenie z obiektami noclegowymi. Zazwyczaj współpraca oparta jest na zasadzie pobierania allotmentów, czyli touroperator z góry płaci za zamówioną ilość pokoi w danym obiekcie. W przypadku Zakopanego opłatę taką trzeba wnieść minimum 6 miesięcy przed przyjazdem klienta. Brak lub ograniczenia w możliwości wizowania przez zagranicznych touroperatorów wiąże się ze znacznymi stratami finansowymi. Nie zarobi zagraniczny kontrahent, jednak realna strata będzie po stronie polskiej.
Obiekt daje touroperatorowi określoną pulę pokoi, ale jednocześnie nakłada na niego obowiązek przekazania list z nazwiskami klientów 3 dni przed przyjazdem. W momencie składania dokumentów wizowych, obiekt nie jest jeszcze w stanie potwierdzić dokonania rezerwacji dla danej osoby. Taką możliwość ma tylko touroperator.
Zazwyczaj rozliczenia polskich touroperatorów z polskimi obiektami noclegowymi dokonywane są cyklicznie, np. tylko raz w miesiącu. Polscy touroperatorzy również zazwyczaj cyklicznie obciążają swoich większych kontrahentów zagranicznych. Dlatego też kontrahent nie może dołączać do wizowanych klientów indywidualnych lub grup potwierdzenia z hotelu zapłaty za konkretne imprezy.
Polski touropetrator zazwyczaj zapewnia następujące dokumenty:
- voucher - większość polskich touroperatorów przekazuje swoim zagranicznym kontrahentom oryginalne vouchery. Dokument ten potwierdza zamówione oraz opłacone świadczenia. Vouchery są zwykle drukami ścisłego zarachowania. Oprócz informacji na temat zamówionych usług oraz danych personalnych klienta, zawierają też pieczątkę polskiego touroperatora oraz dane i pieczęć sprzedającego. W przypadku grup voucher określa ilość osób, które wymienione są w załączonej do niego liście opieczętowanej przez polskiego touroperatora.
- potwierdzenie rezerwacji. Polski touroperator za każdym razem potwierdza mailem lub fakem usługi, które zamówił i opłacił kontrahent. Potwierdzenie drukowane jest zazwyczaj na papierze firmowym i zawiera dane klienta, czyli imię i nazwisko, numer paszportu, okres pobytu w Polsce oraz zakres usług.
Polska Izba Turystyki wnioskuje o uwzględnienie wymienionych niżej zasad obowiązujących w polskich konsulatach na Wschodzie:
- brak limitów ilościowych w stosunku do firm, które współpracują z polskim konsulatem (tak jak jest obecnie w Moskwie).
- brak limitów odnośnie ilości składanych aplikacji przez dane biuro podróży. Obecnie niektóre konsulaty ograniczają ilość składanych wiz do 5 lub 10 dziennie. Natomiast autokar turystyczny zabiera jednorazowo 40-50 osób. Lokalne biuro nie mając pewności, że złoży aplikacje wszystkich uczestników w terminie zazwyczaj rezygnuje z oferowania wyjazdów do Polski na swoim rynku.
- uwzględnianie interesu strony polskiej przy analizowaniu dokumentów załączonych do ankiety wizowej. Bardzo ważna jest wiarygodność polskiego touroperatora. Miejscowe biuro jest tylko sprzedawcą, a strona organizacyjna i największe ryzyko, w tym też finansowe, spoczywa na polskim touroperatorze.
Polska Izba Turystyki proponuje korzystanie z jej pomocy. Zapewnia, że udzieli informacji na temat swojego członka, a może też wydać opinie pisemne. Oprócz członkostwa w PIT wiarygodność biura określa również przynależność do Forum Turystyki Przyjazdowej, które działa przy Polskiej Organizacji Turystycznej.
PIT chce również wypracowania zasad obsługi lokalnych biur podróży przez polskie placówki konsularne poprzez określenie:
- zasad akredytacji, opartej na realnej współpracy z polskimi touroperatorami,
- dni, godzin, składania aplikacji wizowych przez biura podróży,
- terminów składania aplikacji grupowych, tak aby istniała możliwość złożenia dokumentów całej grupy przed wyjazdem.
W liście zaznaczono: "Zdajemy sobie sprawę, że część z naszych postulatów jest realizowana przez polskie konsulaty. Chodzi o ich ujednolicenie, tak abyśmy mogli naszym członkom przekazywać na bieżąco zasady, do jakich powinni się dostosować."
PIT chce także przygotować pismo w języku rosyjskim, które będzie określać zmiany w zasadach wizowych. Członkowie PIT pismo to mieliby wysłać swoim kontrahentom. Pozwoliłoby to z wyprzedzeniem przygotować się do sezonu zimowego oraz uniknąć niepotrzebnych spiętrzeń w okresie przedsylwestrowym.
W załączeniu do listu, PIT przekazał wzory vouchera oraz potwierdzenia rezerwacji firmy Intourist Polska oraz listę rosyjskich, ukraińskich i białoruskich biur podróży, które współpracują z polskimi firmami członkowskimi.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Niewazne wizy dla obywateli ze Wschodu
[2009-07-01 22:57 85.177.195.*]
Obywatelka Ukrainy zostala zawrocona z granicy z aktualna polska wiza.Straz graniczna wymagala okazania zaproszenia.Czy taka jest aktualna procedura?Wiza zostala wydana na podstawie zaswiadczenia stowarzyszenia Polakow na Ukrainie o przynaleznosci tej osoby do polskiego kregu kulturowego z prawem przebywania na terenie Polski do stu dni rocznie.
Czy mozliwe jest ze Konsulat wydaje wize a urzednik graniczny jej nie akzeptuje? Prosze o pomoc w odpowiedzi na to pytanie? Z gory dziekuje
Dariusz Nagrodzki odpowiedz »Wizy dla obywateli Rosji
[2009-10-08 10:49 88.156.184.*]
witam mam takie pytanie jakie dokumęty musza miec obywatele rosji żeby mogli przyjechać do polski i jak zalatwić wize chcialbym zeby mnie moja znajoma dowiedzila ona jest rosjanką a ja polakiem dziekuje za odpowiedz odpowiedz »
Wizy dla obywateli Rosji
[2010-12-20 19:02 109.199.3.*]
Chciałbym,by znajoma Rosjanka przyjechała do mnie do Polski. Mam warunki do jej przyjęcia. Czy załatwić dla niej "Zaproszenie"-mniejsze koszty dla niej...,jak ma załatwić wizę? Jak mam załatwić ' Zaproszenie"? odpowiedz »
Wizy dla obywateli Rosji
[2011-03-24 17:52 83.15.86.*]
Witam jak załatwić zaproszenie dla obywatela Rosji igdzie to się robi odpowiedz »
Wizy dla obywateli Rosji
[2011-10-30 15:33 188.29.118.*]
prosze o informaje co musze zalatwic zeby mogla przyjechac do mnie do polski kolezanka z rosji dziekuje. odpowiedz »
Wizy dla obywateli Rosji
[2014-09-25 17:06 31.61.129.*]
Mam koleżankę która chce przyjechac do polski ma wize ma bilet kupiony wszystko jest niby ok oprucz jednego chodzi o kase którą musi miec na utrzymanie siebi w polsce przeciez bendzie mieszkala u mnie o co ty chodzi odpowiedz »
Wizy dla obywateli Rosji
[2011-06-13 12:03 86.93.103.*]
Witam serdecznie ,chcę zapytać o warunki przylotu kolężanki do polski i jakie są procedury i czy nie ma to problemu z wizami ,jaki okres to trwa załatwianie papierów tam wRosji , czy musi jakieś badania przejść i czy jest duży koszt takich wszystkich dokumentacji.Na jak długo może otrzymać wizę i czy wizy są wydawane bez więkrzego problemu,ile razy może być w roku w polsce. Zgóry dziekuję za odpowiedź. odpowiedz »
Wizy dla obywateli Rosji
[2015-09-16 16:08 37.152.19.*]
Witam,jak załatwić zaproszenie dla obywatela Rosji i gdziEe się to robi? odpowiedz »
Wizy dla obywateli Rosji
[2012-04-24 04:44 178.180.10.*]
Dział gastronomia:
Elektroniczne faktury zaczną obowiązywać za 2
Przewodnik Michelin - więcej lokali z
Lepsza kondycja branży
Program inwestycji dla branży turystyka, horeca i
Oznaczenia pochodzenia geograficznego mają być lepiej
Dział centra informacji i promocji:
Rozpoczyna się kolejna edycja Turystycznych Mistrzostw
Dziwny konkurs na dyrektorów
Polacy na pierwszym miejscu wśród
Dział przewodnicy i piloci:
Elektroniczne faktury zaczną obowiązywać za 2
Oznaczenia pochodzenia geograficznego mają być lepiej
Można składać oferty w Programie wsparcia
Piotr Borys odpowiedzialny za turystykę w
Które polskie, zimowe kierunki najpopularniejsze w
Dział biura turystyczne:
ECTAA wybrała preferowany kierunek podróży na 2025
Elektroniczne faktury zaczną obowiązywać za 2
Promocja Polski podczas 75-lecia słynnych ogrodów
Starsze aktualności:
Komisja Europejska przedłużyła możliwość pomocy dla małych portów
Oburzenie na ceny biletu na Wawel, ale czy
TSUE: Przewoźnik odpowiada za nienależyte udzielenie pierwszej
Ankieta KE dla
Sezon nad morzem nie jest
Jak sprzedawać w trudnych
eSky chwali system NDC
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Bilans zysków i strat Grupy PKP
"Odwiedź Chopina w Warszawie" - rusza konkurs filmowy
Hotel Holiday Inn Warszawa Józefów nagrodzony za wysokie standardy
Premier Włoch dał liniom lotniczym Alitalia 3 miesiące na poprawę kondycji finasowej
Filipiny: rekordowa liczba turystów zagranicznych
Stonehenge i wieża Eiffla to przereklamowane atrakcje?
Francuski portal beskid.com nagrodził POIT w Paryżu
Nietypowa oferta noworoczna: Sylwester po eskimosku
Kraków: seryjnie okradała klientów restauracji
easyJet wygrał w plebiscytach na najlepszą tanią linię lotniczą w W. Brytanii