TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Powstaje wzorcowa umowa dla biur!

Paweł Niewiadomski, wiceprezes PIT oraz Piotra Cybula, asystent w Zakładzie Prawa i Organizacji Turystki Akademii Wychowania Fizycznego w Krakowie przygotowali projekt wzorcowej umowy dla małych, średnich i dużych organizatorów.


Projekt wzorcowej umowy jest obecnie w II etapie konsultacji - przygotowana przez Pawła Niewiadomskiego i Piotra Cybulę umowa jest dostępna na stronach PITu. Do 15 sierpnia 2005 roku autorzy projektu oczekują na komentarze organizatorów oraz turystów. Po tym terminie wszelkie uwagi zostaną uwzględnione, a projekt znajdzie sie w III etapie konsultacji, podczas którego wzorcowa umowa zostanie zaprezentowana organom, instytucjom i organizacjom zainteresowanym umowami między biurami podróży a klientem (m.in. Departamentowi Turystyki Ministerstwa Gospodarki i Pracy, UOKiK, organizacjom konsumenckim).

Autorzy wzorcowej umowy mają nadzieję, iż przygotowany projekt przyczyni się do zmiany wizerunku przestrzegania przez biura podróży praw konsumentów, jednocześnie zapewniając maksymalną ochronę interesów touroperatorom.


Poniżej prezentujemy wybrane fragmenty wzorcowej umowy, które mogą rodzić niepokój turystów:

Sprawa katalogów i wiarygodności informacji w nich zawartych

1.2. Katalogi i inne informacje pisemne organizatora stanowią jedynie zaproszenie do zawarcia umowy. Do zawarcia umowy dochodzi w drodze złożenia oferty przez Klienta i jej przyjęcia przez organizatora. Organizator potwierdza przyjęcie oferty niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu trzech dni roboczych od otrzymania oferty.

[Komentarz autorów umowy: W przypadku zawarcia umowy w drodze oferty i jej przyjęcia, który to sposób dominuje w praktyce zawierania umowy o imprezę turystyczną, możliwości są dwie - albo organizator składa ofertę a klient przyjmuje ofertę albo to klient - w oparciu o przedstawiony przez organizatora katalog i inne informacje składa ofertę, a organizator tę ofertę przyjmuje; tu wybrano dla uniknięcia nieporozumień drugi wariant, z którego jednoznacznie wynika, że katalog stanowi zaproszenie do składania oferty, a organizator przyjmuje ją, jeżeli w szczególności dysponuje wolnymi miejscami na daną imprezę.]

1.5. Szczegółowe warunki realizacji imprez organizowanych przez organizatora określane są w aktualnym katalogu organizatora, aneksie do niego lub innych dokumentach wymienionych w zgłoszeniu-umowie.

6.2. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za treść prospektów hotelowych i innych dokumentów przygotowanych przez osoby trzecie, chyba że prospekt taki lub dokument został włączony do umowy.



Sprawa odpowiedzialności organizatora za podwykonawców

6.6. W przypadku imprez fakultatywnych zawieranych przez klientów na miejscu imprezy z lokalnymi przedsiębiorcami organizator nie ponosi odpowiedzialności przewidzianej w ustawie o usługach turystycznych (działa tylko jako pośrednik).

[Komentarz autorów umowy: W przypadku imprez fakultatywnych "wykupywanych" na miejscu nie istnieje podstawowa przesłanka aktualności ochrony przewidzianej w ustawie o usługach turystycznych, jaką jest "zakup" imprezy turystycznej za wspólną cenę. W przypadku imprez fakultatywnych "zakupywanych" na miejscu nie mamy do czynienia ze wspólną ceną, stąd dezaktualizuje się możliwość sięgania do przepisów rozdziału III ustawy o ochronie klienta. Podobne stanowisko zajęły sądy angielskie (Allison Rochea v Airtours Holidays Limited [2001] CLCC (HHJ Crawford Lindsay QC) i Gallagher v Airtours Holidays Limited [2001] CLY Preston CC (HHJ Appleton) omówione np. w artykule M.Chamman, Excursions and ski packs revisted, International Travel Law Journal 2005, z. 1, s. 7 i nast.)].


Sprawa standardu hoteli

1.8. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy o usługach turystycznych kategoria obiektu zakwaterowania podana jest według przepisów kraju pobytu.

[Komentarz autorów umowy: Ustawowy przepis prowadzi do wielu nieporozumień, w związku z faktem, że nie istnieje jednolity ogólnoświatowy system klasyfikacji hoteli. Sugerujemy zatem wprowadzanie własnych klasyfikacji dodatkowych, w oparciu o zaprezentowane Klientowi w katalogu lub innych dokumentach własne kryteria klasyfikacji.]


Sprawa podwyższania cen imprez

2.5. Organizator może podwyższyć cenę imprezy jedynie w przypadku udokumentowania wpływu na podwyższenie ceny jednej z następujących okoliczności:
a) wzrostu kosztów transportu,
b) wzrostu opłat urzędowych, podatków lub opłat należnych za takie usługi jak lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych,
c) wzrostu kursów walut.



Sprawa odstąpienia od umowy z winy organizatora

5.1. Organizator zastrzega sobie prawo odwołania imprezy, w każdej chwili z przyczyn od siebie niezależnych.

5.2. Odwołanie imprezy z powodu braku odpowiedniej liczby uczestników może nastąpić najpóźniej na 7 dni przed rozpoczęciem imprezy.

5.3. W sytuacjach opisanych wyżej organizator przedstawi Klientowi ofertę zastępczą lub zwróci całość wpłaconej kwoty bez potrąceń. Jeżeli Klient, któremu przedstawiono ofertę zastępczą nie zgłosi pisemnie rezygnacji z imprezy w ciągu trzech dni roboczych od jej otrzymania, uznaje się, że przyjął ją.

5.4. Minimalna liczba uczestników przy wyjazdach grupowych wynosi 15 osób przy imprezach lotniczych, 30 osób przy imprezach autokarowych, chyba że umowa stanowi inaczej.

[Komentarz autorów umowy: Organizator imprez czarterowych powinien dostosować postanowienie do własnych potrzeb; organizator może uzależnić odbycie imprezy od zgłoszenia się określonej liczby uczestników; w umowie ta liczba - zdaniem autorów - powinna być dokładnie wskazana, co wynika z interpretacji przepisu ustawy]


Sprawa odstąpienia od umowy z winy klienta

5.5. Klient ma prawo odstąpić od umowy w każdym czasie. Odstąpienie od umowy wymaga dla swej ważności formy pisemnej. Wówczas Klient ma obowiązek zwrotu wszystkich wydanych przez organizatora dokumentów podróży oraz przysługuje mu zwrot wpłaconej kwoty po potrąceniu:

a) 20 % ustalonej ceny - w przypadku odstąpienia w terminie do 45 dni przed rozpoczęciem imprezy,
b) 30 % ustalonej ceny - w przypadku odstąpienia w terminie między 44. a 30. dniem przed rozpoczęciem imprezy,
c) 50 % ustalonej ceny - w przypadku odstąpienia w terminie między 29. a 15. dniem przed rozpoczęciem imprezy,
d) 80% ustalonej ceny - w przypadku odstąpienia w terminie między 14. a 8. dniem przed rozpoczęciem imprezy,
e) 90% ustalonej ceny - w przypadku odstąpienia w terminie między 7. dniem a 1. dniem przed rozpoczęciem imprezy,
f) 95% ustalonej ceny - w przypadku odstąpienia w dniu rozpoczęcia imprezy, nie rozpoczęcia imprezy lub odstąpienia po rozpoczęciu imprezy.




Pełna treść wzorcowej umowy dostępna jest na stronach PITu, można ją przeczytać klikając tutaj.

Uwagi do niej można zgłaszać na formularzu PITu, znajdującym się tutaj.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
wzorcowa umowa dla organizatorów biur PIT AWF Kraków Piotra Cybula Paweł Niewiadomski o wycieczke wzory uczestnictwa w imprezach turystycznych projekt umowy i wzór podróży hotelu z hotelem a biurem między miedzy podrozy na biuro biura hotelowej biurami


Komentarze:

    • dot. potrąceń  

      [2005-08-02 11:03 999.999.999.*]

      Przy ostatniej klauzuli (dot. tzw. potrąceń) nie wskazano - co jest w projekcie - że jest to jedynie propozycja dla klienta. Klauzula taka była przedmiotem rozstrzygnięcia w połowie czerwca tego roku i nie została uznana przez SOKiK za niedozwoloną.   odpowiedz »

      • Potrącenia 

        [2005-08-02 16:23 999.999.999.*]

        Szczerze mówiąc kompletnie nie rozumiem-
        w zeszłym roku jako organizator zmuszeni byliśmy przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów do zmiany postanowień naszych Warunków Uczestnictwa odnośnie tej kwestii.
        Zabroniono Nam wówczas stosowania jakichkolwiek % ujęć potrąceń!!!! Za właściwe wskazano określenie: "...Uczestnika obciążają koszty do wysokości udokumentowanych kosztów poniesionych przez Organizatora."
        Obecnie czytam powyżej proponowane przez PIT zapisy i jestem conajmniej zdziwiony zastosowanymi ponownie procentowymi potrąceniami.
        Jakie jest w tej mierze ostateczne stanowisko UOKiKu i jak się ma do nich prezentowany powyżej wzór Umowy??
        Marek Capiński- C.T. Oskar, Poznań   odpowiedz »

        • "potrącenia" 

          [2005-08-03 08:52 999.999.999.*]

          Rzeczywiście takie było do niedawna stanowisko SOKiK (sama sprawa jest dosyć sporna, nie tylko w naszym prawie). Sąd ten wielokrotnie stwierdział, że organizator turystyki może w takich sytuacjach żądać tylko kosztów rzeczywiście przez siebie poniesionych. W czerwcu pojawiły się jednak dwa nowe wyroki SOKiK - jeden wielokrotnie cytowany w mediach w sprawie N. i jeden - o którym nikt nie wspomniał (także UOKiK, ani w raporcie z 2005 r., ani na konferencji prasowej przedstawiającej ten raport). W tym ostatnim przypadku sąd uznał za dozwoloną klauzulę zawierającą "potrącenia", przy czym było tam wyraźnie wskazane - co jest w projekcie, a z nieznanych powodów nieznalazło się w informacji tur-targów - że jest to jedynie propozycja dla klienta, jeżeli się nie godzi pozostaje druga droga wskazana w projekcie.   odpowiedz »

        • "potrącenia" 

          [2005-08-03 08:52 999.999.999.*]

          Rzeczywiście takie było do niedawna stanowisko SOKiK (sama sprawa jest dosyć sporna, nie tylko w naszym prawie). Sąd ten wielokrotnie stwierdział, że organizator turystyki może w takich sytuacjach żądać tylko kosztów rzeczywiście przez siebie poniesionych. W czerwcu pojawiły się jednak dwa nowe wyroki SOKiK - jeden wielokrotnie cytowany w mediach w sprawie N. i jeden - o którym nikt nie wspomniał (także UOKiK, ani w raporcie z 2005 r., ani na konferencji prasowej przedstawiającej ten raport). W tym ostatnim przypadku sąd uznał za dozwoloną klauzulę zawierającą "potrącenia", przy czym było tam wyraźnie wskazane - co jest w projekcie, a z nieznanych powodów nieznalazło się w informacji tur-targów - że jest to jedynie propozycja dla klienta, jeżeli się nie godzi pozostaje druga droga wskazana w projekcie.   odpowiedz »

        • http://www.tur-info.pl/p/ak_id,29784,,neckermann,sad,wygrana,turystyka.html 

          [2005-08-03 11:33 999.999.999.*]

          vide: http://www.tur-info.pl/p/ak_id,29784,,neckermann,sad,wygrana,turystyka.html   odpowiedz »

        • http://www.tur-info.pl/p/ak_id,29784,,neckermann,sad,wygrana,turystyka.html 

          [2005-08-03 11:33 999.999.999.*]

          vide: http://www.tur-info.pl/p/ak_id,29784,,neckermann,sad,wygrana,turystyka.html   odpowiedz »

    • oznaczenie hoteli  

      [2005-08-02 11:06 999.999.999.*]

      Nie rozumiem także, dlaczego wątpliwości ("fragmenty wzorcowej umowy, które mogą rodzić niepokój turystów") budzi postanowienie o treści:
      1.8. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy o usługach turystycznych kategoria obiektu zakwaterowania podana jest według przepisów kraju pobytu.
      - skoro - jak wskazano - wynika to z ustawy o usługach turystycznych; w projekcie jest także informacja o możliwości wprowadzania przez organizatorów turystyki wewnętrznych oznaczeń (pod pewnymi warunkami)
        odpowiedz »

    • zmiana ceny  

      [2005-08-02 11:09 999.999.999.*]

      punkt 2.5 również koresponduje z tym co jest w ustawie   odpowiedz »

    • niepokój turystów 

      [2005-08-02 11:21 999.999.999.*]

      z tego wynika, że i ustawa o usługach turystycznych może budzić niepokój turystów   odpowiedz »

    • Biedny Turysta Po Zaakceptowaniu Powyższego Wzoru 

      [2005-08-02 14:21 999.999.999.*]

      Jak ten projekt przejdzie, to ja zaczynam jeździć z NIEMIECKIMI ORGANIZATORAMI.. Bo już widze, że:
      - katalog będzie okłamywać klientów - jak zrobi go firma niezależna, to organizator nie odpowiada,
      - standard hotelu może być przeróżny (w zależności od kraju przecież) - organizator nie odpowiada,
      - wycieczki fakultatywne trzeba będzie wykupywać na miejscu i już organizator nie odpowiada,
      - ceny będą rosły po zakupie, bo "wzrosły kosztu transportu" - np. spółka córka organizatora podniosła ceny usług - organizator ma prawo...

      Chyba ktoś nie podszedł zbyt poważnie do tej umowy... Ja nigdy czegoś takiego nie podpisze kupując wycieczkę.. Już wole latać z Berlina..
        odpowiedz »

      • najpierw lektura ustawy o usługach turystycznych  

        [2005-08-02 15:03 999.999.999.*]

        polecam przed komentarzem zapoznać się z przepisami ustawy o usługach turystycznych i dyrektywą 90/314   odpowiedz »

      • informacje dostarczone przez inne osoby 

        [2005-08-02 15:05 999.999.999.*]

        co do katalogu, do organizator odpowiada za informacje przedstawione klientowi przez klienta; w tym postanowieniu chodzi po prostu o to, że np. jeżeli klient wejdzie na stronę internetową hotelu i wyczyta, że w każdym pokoju jest klimatyzacja, a takiej informacji nie będzie ani w umowie, ani w katalogu przedstawionym przez organizatora klientowi, to po prostu nie może skutecznie tej klimatyzacji żądać   odpowiedz »

      • najwięcej reklamacji 

        [2005-08-02 15:10 999.999.999.*]

        co do niemieckich organizatorów, to największa liczba reklamacji w Europiej składanych jest na niemieckich organizatorów   odpowiedz »

      • w Niemczech znaczna większość biur podróży nie sporządza samodzielnie war.ucz. 

        [2005-08-03 09:41 999.999.999.*]

        w Niemczech większość biur podróży nie sporządza samodzielne warunków uczestnictwa; z uwagi na ich problemy z przepisami dotyczącymi praw konsumentów, stowarzyszenia branżowe (szeroko rozumiane odpowiedniki PIT) przygotowały wzory warunków uczestnictwa; do tego zmierza więc też omawiany projekt   odpowiedz »

      • pracownik biura 

        [2005-08-09 16:26 999.999.999.*]

        - Nie katalog a folder wydany przez np. hotel.
        - A jak podać standard hotelu? Można tylko wg. standardu miejscowego z dołączona oceną biura.
        - Jeżeli nie bierze za wycieczki pieniędzy i zaznacza, że nie odpowiada za wycieczki to dlaczego ma odpowiadać?
        - a spółka Córka też musi wykazać np. wzrost cen paliwa.

        i co na to odpwowie miłośnik Berlina?
        ............. czekam   odpowiedz »

        • odpowiedź 

          [2005-08-16 10:27 999.999.999.*]

          za informacje "wydane przez hotel" organizator nie odpowiada chyba że doręczył je przy lub przed zawarciem umowy, względnie jeśli wprowadza klienta w błąd (np. podając adres strony internetowej hotelu w katalogu z informacją, że tam znajdą klienci więcej szczegółów). Standard hotelu zgodnie z ustawą o usługach turystycznych musi być podany wedle przepisów prawa miejscowego, co nie znaczy, że organizator nie może dodać swojej klasyfikacji, jednak ze stosowną informacją o charakterze takiej informacji. Co do odpowiedzialności za wycieczki fakultatywne istotą problemu jest charakter imprezy turystycznej. Organizator turystyki proponuje klientowi pakiet za określoną cenę i w tym przypadku zastosowanie znajdują przepisy ustawy o usługach turystycznych. Zarówno w przypadku imprezy turystycznej (co do zasady) jak i imprez fakultatywnych organizator jest "pośrednikiem". Chodzi o to, aby sądy nie uznawały, że wspomniane postanowienie nie zmierza do uchylenia odpowiedzialności organizatora turystyki.   odpowiedz »

        • odpowiedź 

          [2005-08-16 10:27 999.999.999.*]

          za informacje "wydane przez hotel" organizator nie odpowiada chyba że doręczył je przy lub przed zawarciem umowy, względnie jeśli wprowadza klienta w błąd (np. podając adres strony internetowej hotelu w katalogu z informacją, że tam znajdą klienci więcej szczegółów). Standard hotelu zgodnie z ustawą o usługach turystycznych musi być podany wedle przepisów prawa miejscowego, co nie znaczy, że organizator nie może dodać swojej klasyfikacji, jednak ze stosowną informacją o charakterze takiej informacji. Co do odpowiedzialności za wycieczki fakultatywne istotą problemu jest charakter imprezy turystycznej. Organizator turystyki proponuje klientowi pakiet za określoną cenę i w tym przypadku zastosowanie znajdują przepisy ustawy o usługach turystycznych. Zarówno w przypadku imprezy turystycznej (co do zasady) jak i imprez fakultatywnych organizator jest "pośrednikiem". Chodzi o to, aby sądy nie uznawały, że wspomniane postanowienie nie zmierza do uchylenia odpowiedzialności organizatora turystyki.   odpowiedz »

    • PITu .... PITu.... 

      [2005-08-03 09:48 999.999.999.*]

      A w moim biurze nie działa spłuczka!!! A co będzie jak klient odsąpi od umowy z tego powodu?
      Proszę o wyregulowanie tej kwestii i dołożenie odpowiedniego zapisu!!!
      Bo potem będzie że to wina PIT-u....
      Pozdrawiam   odpowiedz »

    • Umowa a rzeczywistość 

      [2005-08-16 15:36 999.999.999.*]

      Uważam,że cały ten bałagan z umowami został sztucznie wykreowany pzrez domorosłych dziennikarzy , którzy jak sępy rzucili się na biura podróży. W dniu 9 lipca 2005 roku Dziennik Zachodni opublikował artykuł o nieuczciwych ( jak można domyślić się z tekstu) biurach, a materiałem źródłowym były informacje z Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Wymieniono firmy które skontrolowano - a wybrane drogą losową na podstawie skarg !!! Cytat z artykułu: Do UOKiK zwłaszcza w okresie wakacyjnym napływa szereg skarg na organizatorów turystyki... pisze wiarygodna dziennikarka Beata Sypuła.
      Na pierwszym miejscu jest wymienione nasze biuro jako " Jakie firmy skontrolowano".
      Nasze Biuro w dniu 9 lipca było w trakcie kontroli ( ostateczny protokół że wszystko jest w porządku jest z dnia 19 lipca, a na dodatek to jesteśmy narciarzami i organizyujemy tylko i wyłącznie wczasy w Dolomitach w zimie. Przed kontrolą UOKiK mieliśmy kontrolę Urzędu Wojewódzkiego - przez 10 lat 2 reklamacje i ani ciut więcej. Urząd Wojewódzki odstąpił nawet od protokołu pokontrolnego. A więc super.
      W obronie Sląskich biur stanęła Prezes Górnośląskiej Izby Turystyki
      publikując w dniu 04.08.2005 artykuł na interesujący nas temat.
      Odpowiedź dziennikarki zasługuje na wyróżnienie ze względu na formę i wychowanie. Cóż za wspaniała elokwencja:.... ( cytat) .. a jakaż to sensacja, że się opisuje oszustów i naciągaczy w oparciu o dokumenty Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów..... Pani Prezes krzyczy, jęczy i poucza... i tak dalej pięknym językiem polskim , wyszukanym stylem argumentuje niedoinformowana dziennikarka. Polecam przeczytanie tego artykułu ku radości i docenienie niezaprzeczalnych walorów stylu dziennikarki, która w rozmowie telefonicznej jest bardzo arogancka i nie chce jej się rozmawiać ze starszą Panią jaką jestem.
      Pozdrawia Was Biuro skontrolowane w dniu 19 lipca ( ostatni pozytywny protokół) - mogę służyć doskonałą umową, która spełnia przepisy ustawy. Ciekawe z kim ta wspaniała dziennikarka będzie jeździła na Study Toury ?   odpowiedz »

      • umowa 

        [2005-08-17 14:31 999.999.999.*]

        proszę bardzo o przesłanie tej umowy: iwak@interia.pl   odpowiedz »

      • Umowa a rzeczywistość 

        [2007-11-29 17:59 89.171.153.*]

        Z nikim. Nie zasługujecie na to.   odpowiedz »





Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję