TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






UE: lotnictwo od 2012 roku zostanie objęte systemem handlu emisjami CO2

Wczoraj (8.07.08) Parlament Europejski ostatecznie zatwierdził włączenie lotnictwa do unijnego systemu handlu emisjami CO2 (ETS). System ETS obejmie wszystkie linie lotnicze (także z krajów trzecich), których samoloty korzystają z lotnisk w którymkolwiek z krajów członkowskich.


Włączenie ma nastąpić od 2012 roku. Eurodeputowani złagodzili swoje stanowisko, bo wcześniej opowiadali się za rokiem 2011, przynajmniej dla lotów w obrębie UE. Liniom, które nie podporządkują się przepisowi grożą sankcje z zakazem lotów do UE włącznie.

Nowa dyrektywa w praktyce oznacza, że każdy przewoźnik korzystający z unijnych lotnisk otrzyma limit emisji CO2. Przekroczenie limitu oznaczać będzie konieczność dokupienia dodatkowych praw do emisji na rynku. Takie rozwiązanie ma skłonić linie do inwestowania w prośrodowiskowe technologie. Lepiej przecież wydać pieniądze na modernizację floty niż na dodatkowe emisje.

USA już zapowiedziały, że nie zgodzą się na takie rozwiązanie. Co więcej zagroziły uruchomieniem procedur na forum Światowej Organizacji Handlu (WTO).

Kraje członkowskie UE wyraziły zgodę, aby w roku 2012 aż 15 procent uprawnień trzeba było kupować na aukcjach. Odsetek w latach następnych będzie zależny od wyników trwających prac nad reformą ETS. Dochody z aukcji trafią do budżetów krajów członkowskich, sfinansują walkę ze zmianami klimatycznymi w UE i krajach trzecich.

Przepisy przewidują ulgowe traktowanie dla linii lotniczych rozpoczynających działalność, dla tych które wykonują znikomą liczbę połączeń do UE, a także tych, które rocznie emitują nie więcej niż 10 tys. ton CO2.

Lotnictwo odpowiada za 3 procent emisji CO2 w UE. Dotychczas było wyłączone z unijnego systemu handlu emisjami, w ramach wsparcia unijnego sektora wystawionego na silną konkurencję na świecie.

Komisja Europejska jednak apelowała o włączenie lotnictwa do unijnego systemu, z uwagi na prognozy dwukrotnego zwiększenia ruchu pasażerskiego do roku 2020. Lot jednej osoby z Londynu do Nowego Jorku powoduje tyle emisji dwutlenku, co roczne ogrzewanie domu przez przeciętnego mieszkańca UE - argumentowała KE.

Kraje starej Unii też naciskały na szybkie nałożenie limitów, bo mają kłopoty z wywiązaniem się ze zobowiązań do redukcji emisji dwutlenku węgla w ramach protokołu z Kioto o 8 procent do roku 2012.

W imieniu francuskiego przewodnictwa w UE sekretarz stanu ds. ekologii Nathalie Kosciusko-Morizet podkreśliła, że porozumienie jest dobrym sygnałem przed międzynarodową konferencją klimatyczną w Poznaniu w grudniu 2008 i w Kopenhadze w grudniu 2009 roku. Na tych spotkaniach zapadną decyzje o przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym po roku 2012, kiedy przestanie obowiązywać protokół z Kioto.

Polska podobnie jak inne nowe kraje UE zabiegała o opóźnienie włączenia lotnictwa do roku 2013.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
UE lotnictwo w systemie od 2012 roku ETS systemem handlu emisjami CO2 system klimat zanieczyszczenia emisja przez samoloty prawo środowisko limit emisji




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję