TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

PAŻP planuje wydać pół miliarda na systemy kontroli i nawigacji ruchu lotniczego

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej chce zainwestować w ciągu pięciu lat około pół miliarda zł m.in. w nowoczesne systemy nawigacji lotniczej i kontroli ruchu lotniczego - takie są zapowiedzi władz Agencji.


Jak powiedział 13 czerwca w Pyrzowicach p.o. prezesa PAŻP, Krzysztof Banaszek, zakłada się inwestycje rzędu 100 mln zł rocznie. To nakłady, które pozwolą nadążyć za wzrostem ruchu lotniczego, ale jednocześnie zostanie zapewnione bezpieczeństwo ruchu i sprawności organizacyjnej Agencji.

Przedstawiciele Agencji poinformowali, że został podpisany kontrakt z firmą Thales Group warty blisko 3 mln zł. Umowa dotyczy zakupu i zainstalowania w porcie lotniczym Katowice w Pyrzowicach nowego systemu, który umożliwi lądowanie maszyn przy znikomej widoczności (ILS). Inwestycja ta jest konieczna, ponieważ dotychczasowy, działający już od blisko 15 lat system bywał zakłócany sygnałami radiowymi i środowiskowymi. Nowy system ma być gotowy do jesieni.

Banaszek zdradza, że w planie inwestycyjnym Agencji znalazły się m.in. systemy kontroli ruchu lotniczego, systemy nawigacyjne dla lotnisk, łączności oraz obiekty lotniskowe. PAŻP czyni przygotowania również do zapewnienia bezpieczeństwa ruchu i nawigacji w portach, których jak na razie budowa lub rozwój pozostaje w sferze planów.

Jak powiedział prezes, Agencja jest na bieżąco, jeżeli chodzi o wszystkie zamiary powstania lub modernizacji lotnisk. Są informacje, że w tym kontekście wymienia się często Śidinik, Modlin, czy Babie Doły, a także współużytkowane lotniska przez wojsko, jak Mińsk Mazowiecki, Radom, Sochaczew. Posiadano też wstępne kontakty z inicjatorami budowy kieleckiego lotniska.

Jego zdaniem, najlepiej wyposażonymi regionalnych systemy nawigacyjne i kontroli ruchu porty regionalne, największe lotniska - w Krakowie, Gdańsku i Katowicach, a także np. w Zielonej Górze. Agencja jednak nie myśli na razie o powstaniu w podkatowickim porcie radaru zbliżania, chociaż władze portu są zdania, że w miarę dalszego wzrostu ruchu na tym lotnisku pojawi się taka potrzeba. W chwili obecnej lotnisko korzysta z radaru w Krakowie.

Artur Tomasik, prezes zarządzającego lotniskiem Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego wyliczał, że po pięciu miesiącach roku odnotuje się wzrost liczby pasażerów o ponad 40 proc., a rok zostanie zamknięty liczbą ok. 2,6 mln pasażerów i 31 tys. operacji lotniczych. Rocznie zwiększona zostanie liczba pasażerów średnio o ok. 20 proc.

W chwili obecnej kończą się prace nad tzw. planem generalnym dla portu, który ma dotyczyć wyznaczenia kierunków jego rozwoju. W ciągu najbliższych kilku lat władze lotniska mają w planach inwestycje wartości ok. 0,5 mld zł, m.in. budowę drugiego pasa startowego i nowego terminalu. Przetarg na jego projekt ma być ogłoszony w IV kw. roku. Ok. 40 proc. nakładów mają zostać pokryte przez środki unijne. Obecnie na lotnisku trwa rozbudowa płyt postojowych dla samolotów, a prace mają się zakończyć w ostatnich dniach czerwca.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej została powołana 1 kwietnia 2008 roku na mocy ustawy, uchwalonej w grudniu 2006 r., a jej zadaniem jest zarządzanie przestrzenią powietrzną poprzez zapewnienie bezpiecznego, efektywnego i płynnego ruchu lotniczego w polskiej przestrzeni powietrznej.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
PAŻP Polska Agencja Żeglugi Powietrznej systemy nawigacji i kontroli ruchu lotniczego Krzysztof Banaszek Thales Group ILS Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję