TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Kraków powinien być promowany jako produktu z wysokiej półki?

Krakowscy restauratorzy i hotelarze mówią o 20% spadku obrotów w porównaniu z rokiem ubiegłym. Marek Tobolewski, copywriter w Eskadrze MarketPlace, dziale agencji reklamowej Grupa Eskadra, która opracowała strategię promocji dla Krakowa podkreśla, że nie ma się z czego cieszyć, ale nie trzeba też płakać.


Zaznacza, że nie ma jeszcze danych z całego roku oraz dokładnych informacji na temat ruchu turystycznego w innych konkurencyjnych miastach, między innymi we Wrocławiu, Gdańsku, Warszawie, Pradze, Bratysławie i Budapeszcie.

Brakuje również pełnego bilansu ekonomicznego, który zestawiałby trend spadkowy z rosnącymi cenami oraz szerszą ofertą dla turystów. Może nawet się okazać, że wyższe ceny zrekompensowały mniejszą liczbę gości, natomiast dochody aż tak bardzo nie spadły, tylko zostały podzielone wśród większej liczby podmiotów, gdyż w Krakowie stale roście ilość kawiarni, restauracji oraz miejsc noclegowych.

Krakowscy taksówkarze, restauratorzy oraz hotelarze narzekają na spadek zysków, jednak stałe podnoszenie cen nie może być ich jedynym sposobem obrony. Według Tobolewskiego na Kraków należy spojrzeć jak na wspólną wartość. Urzędnicy powinni zadbać o promocję miasta, ale inni muszą się w nią aktywnie włączyć. Turysta nie może spotkać się z ubogą ofertą, niedogodnościami komunikacyjnymi, nieuprzejmą obsługą i to w dodatku za wysoką cenę. Dodatkowo, najlepszą reklamę miastu robią zadowoleni z pobytu w nim goście.

Od kilku miesięcy Kraków posiada nową strategię promocji, którą przygotowała Grupa Eskadra. Zakłada ona, aby nie stawiać na ilość, ale na jakość, nie iść w masę, ale w klasę. Tobolewski podkreśla: "Strategia pozwala myśleć o zwiększeniu dochodów z turystyki, nawet przy ewentualnym spadku liczby przybywających."

Nowa strategia zachęca do działań na rzecz Krakowa jako marki "premium" i dlatego nacisk na czynniki ilościowe jest niewskazany. W tłumie nikt nie może poczuć się wyjątkowy. Właśnie dlatego postawiono na wysoką kulturę, ambitne przedsięwzięcia artystyczne oraz duże nowoczesne festiwale.

Z marketingowego punktu widzenia miasto jest produktem bardzo złożonym. Dlatego też jego oferta powinna być szersza oraz ciekawa dla różnych grup docelowych. Nie zawsze to co dla Polaków jest oczywistą wartością, takie same jest dla gości z zagranicy. Kraków może poszczycić się nie tylko Starym Miastem i Wawelem, ale też Kazimierzem, Nową Hutą, Błoniami, parkami, kopcami, czy rozwijającymi się basenami. Dodatkowo wiele atrakcji można też znaleźć w pobliskich miejscowościach.

Strategia ma na celu zbudować wizerunek Krakowa, jako produktu z wysokiej półki. Jest to nowość, gdyż w ostatnich latach o sukcesie miasta w dużej mierze decydował masowy turysta z Wysp Brytyjskich. Jednak wcześniej Kraków kojarzył się bardziej prestiżowo niż z tanim piwem i klubami. Autorzy strategii chcą, aby miasto nie tylko wśród Polaków rozpoznawalne było jako duchowa i kulturalna stolica kraju.

Kiedyś Kraków dla mieszkańców bogatego Zachodu był miejscem ciekawym, dostępnym i tanim i na tym zbudował swój wizerunek. Jednak złotówka się umocniła, ceny wzrosły, a 8 milionów turystów pozbawia miasto specyficznej magii. Dlatego też według Tobolewskiego lepiej zamiast sentymentalnie wzdychać za utraconą masowością turysty, zabrać się za pracę i stworzyć ofertę dla tych, którzy mogą zostawić w Krakowie dużo pieniędzy i wywieźć jak najlepsze wrażenia. Zadbane, bezpieczne, kulturalne, ambitne oraz wygodne miasto będzie nie tylko popularnym celem turystycznym, ale też świetnym miejscem do życia.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Kraków strategia Marek Tobolewski Grupa Eskadra promocja bilans cena spadek wzrost jakość kultura Wawel Kazimierz Stare Miasto Błonie Nowa Huta kopiec wizerunek


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję