TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Zimowe wyprzedaże w Europie

Kiedy rozpocząć polowanie na 70% obniżki w Paryżu, Londynie czy Berlinie? Co zrobić, gdy płaszcz kupiony na zagranicznej wyprzedaży okaże się markowym bublem lub po prostu przestanie nam się podobać? Europejskie Centrum Konsumenckie podpowiada jak, gdzie i kiedy korzystać z zimowego szaleństwa przecen, by nie stracić głowy w lawinie okazji.


Korzystając z wyprzedaży podczas zimowego urlopu w Alpach czy wizyty w europejskich miastach, mamy takie same prawa, jak podczas "zwyczajnych" zakupów po cenach bez obniżki. Każdy towar kupiony na terenie Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii możemy reklamować w ciągu dwóch lat od dnia zakupu, nawet jeśli kupiliśmy go kilkadziesiąt procent taniej.

- Wyjątkiem od tej zasady jest sytuacja, gdy dokonaliśmy zakupu towaru przecenionego ze względu na konkretną wadę, np. porysowaną obudowę w laptopie. Wówczas nie możemy domagać się od sprzedawcy naprawy lub wymiany towaru ze względu na ten konkretny defekt, ale jeśli w tym samym laptopie przepali się płyta główna, mamy prawo reklamować urządzenie u sprzedawcy - mówi Małgorzata Furmańska, prawnik z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.

Warto pamiętać, że podstawą reklamacji jest nie tylko wadliwość produktu (np. telefon komórkowy ma niesprawną klawiaturę), ale też niezgodność towaru z umową (np. kupiliśmy telefon z funkcją GPS a po zdjęciu opakowania okazuje się, że sprzedano nam zamówiony model bez dodatkowej funkcji).

Jak napisać reklamację do zagranicznego sprzedawcy?
W piśmie reklamacyjnym powinniśmy zamieścić: swoje dane kontaktowe (imię, nazwisko, adres, telefon), opis problemu, roszczenie (czego oczekujemy od sprzedawcy: naprawy, wymiany, zwrotu pieniędzy, obniżki ceny oraz dodatkowych kosztów, tj. opłata za przesyłkę do sprzedawcy w Hiszpanii), podstawę prawną naszych roszczeń (opcjonalnie). Reklamacja musi być napisana w języku zrozumiałym dla przedsiębiorcy, najlepiej angielskim (w przypadku krajów UE). Gotowy wzór takiego pisma można pobrać ze strony http://www.konsument.gov.pl/http://www.konsument.gov.pl/pl/kontakt/skarga-do-eck.html). Do reklamacji należy dołączyć paragon, będący dowodem zakupu (oryginał lub kopię) i wysłać do sprzedawcy listem poleconym lub e-mailem z potwierdzeniem odbioru przez adresata.

W razie kłopotów, kiedy zagraniczny sprzedawca nie chce uznać żądań przedstawionych w reklamacji towaru, warto zwrócić się ze skargą do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (info@konsument.gov.pl). Prawnicy ECK udzielają bezpłatnych porad prawnych i pomagają konsumentom w rozwiązywaniu sporów z zagranicznymi przedsiębiorcami, mającymi siedziby w krajach Unii Europejskiej, Norwegii oraz Islandii.

Czy można zwrócić towar, który nie ma wad?
Zdobycze upolowane podczas wyprzedażowego maratonu nie zawsze są trafionymi zakupami. Elektryczna szatkownica do kapusty czy golarka do swetrów, którą kupiliśmy skuszeni cenową okazją, może okazać się sprzętem niekoniecznie potrzebnym. Podobnie wygląda sytuacja z odzieżą czy sprzętem RTV, które kupujemy na zagranicznych wyprzedażach, a po powrocie do domu uznajemy, że np. czapka z futra jenota skandynawskiego, nie pasuje do reszty garderoby. W takich sytuacjach chcielibyśmy odzyskać pieniądze i oddać towar. Niestety sprzedawca prowadzący działalność w Unii Europejskiej nie jest zobowiązany do przyjęcia towaru wolnego od wad i zwrotu zapłaconej ceny. Jednak w niektórych krajach (np. w Norwegii) istnieje zwyczaj handlowy, wedle którego możliwość zwracania pełnowartościowego towaru jest powszechnym standardem. Ponadto wiele sklepów sieciowych obecnych w Europie (zwłaszcza marki odzieżowe) przyjmuje zwroty w określonym terminie (np. 5 czy 30 dni). Dlatego przed podejściem do kasy warto zapytać, czy dany sklep oferuje taką możliwość. Należy jednak liczyć się z tym, że sukienki kupionej w sklepie danej sieci w Mediolanie nie uda nam się zwrócić w Krakowie i będziemy musieli odesłać ją do sprzedawcy na własny koszt.

Kupując za granicą towary opatrzone gwarancją należy zwrócić szczególną uwagę na zasięg jej obowiązywania i adres najbliższego serwisu gwarancyjnego w naszym kraju. Może zdarzyć się, że w przypadku wadliwego działania będziemy zmuszeni odesłać produkt do gwaranta na własny koszt. Jeśli serwis znajduje się poza terytorium Polski, koszty wysyłki mogą znacznie przewyższać korzyści z obniżonej ceny, za jaką kupiliśmy wiertarkę, DVD czy robot kuchenny.

Gdzie na urlop, aby skorzystać z wyprzedaży?

Austria - Zaczynają się tuż po Świętach Bożego Narodzenia i trwają do końca stycznia/połowy lutego
Belgia - Od 3 stycznia do 31 stycznia
Bułgaria - Zwykle rozpoczynają się tuż po Świętach Bożego Narodzenia i trwają maksymalnie przez miesiąc
Cypr - Rozpoczęcie w 1-szy poniedziałek lutego, koniec - 4-ta sobota lutego
Czechy - Zaczynają się tuż po Świętach Bożego Narodzenia i trwają zwykle 1-2 miesiące
Dania - Nie ma ustalonego terminu, sprzedawcy rozpoczynają wyprzedaże wedle swojego uznania
Estonia - Zwykle od początku stycznia i trwają przez cały miesiąc
Finlandia - Zaczynają się tuż po Świętach i trwają do końca stycznia
Francja - Początek 12 stycznia, trwają maksymalnie do 15 lutego
Grecja - Rozpoczęcie w lutym i trwają przez cały miesiąc
Hiszpania - W zależności od regionu; w większości okres wyprzedaży rozpoczyna się 7 stycznia; obniżki trwają do końca lutego
Holandia - Zwykle rozpoczynają się tuż po Świętach Bożego Narodzenia i trwają przez cały styczeń
Irlandia - Rozpoczynają się zaraz po Świętach i trwają do końca stycznia
Islandia - Zaczynają się tuż po Świętach i trwają do końca stycznia
Litwa - Początek tuż po Świętach i trwają przez cały styczeń
Łotwa - Zaczynają się po Świętach i trwają przez 2 miesiące
Luksemburg - 3 stycznia - 22 stycznia
Malta - Trwają przez cały styczeń
Niemcy - Większość sklepów rozpoczyna wyprzedaże w ostatnim tygodniu stycznia i trwają one przez pierwszy tydzień lutego
Norwegia - Nie ma ustalonego terminu, sprzedawcy rozpoczynają wyprzedaże wedle swojego uznania
Portugalia - Od 28 grudnia do 28 stycznia
Rumunia - Zwykle rozpoczynają się 15 stycznia i trwają maks. do 15 kwietnia
Słowacja - Zwykle rozpoczynają się tuż po Świętach i trwają max. Do końca lutego
Słowenia - Początek w 1-szy poniedziałek stycznia, trwają maks. przez 60 dni
Szwecja - Zwykle rozpoczynają się 25 grudnia i trwają do końca stycznia/połowy lutego
Węgry - Zaczynają się po Świętach i trwają przez cały styczeń
Wielka Brytania - Nie ma ustalonego okresu, sklepy same wyznaczają terminy wyprzedaży; zwykle rozpoczęcie tuż po Świętach Bożego Narodzenia
Włochy - W większości regionów rozpoczynają się w 1-szą sobotę stycznia i trwają do końca lutego/połowy marca. Popularne regiony narciarskie: Piemont - 2 stycznia do 31 marca; Trydent i Górna Addyga od początku stycznia przez 60 dni; Dolina Aosty - 10 stycznia do 31 marca; Lombardia (Mediolan) - od 1. soboty stycznia, trwają przez 60 dni.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
zimowe wyprzedaże w Europie wyprzedaż zimą promocje sale Paryżu Londynie Berlinie Europejskie Centrum Konsumenckie reklamacja do zagranicznego sprzedawcy Austria Belgia Bułgaria Cypr Czechy Dania Finlandia Francja Grecja Hiszpania Holandia Włochy




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję