TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Transgraniczne skargi konsumentów

Europejskie Centrum Konsumenckie, które pomaga konsumentom w problemach transgranicznych, podsumowuje 2022 rok.


ECK w 2022 roku otrzymało prawie 7 tysięcy zgłoszeń (+21% względem 2021 i +16% względem 2019 roku). Największy wzrost ilości skarg liczony rok do roku dotyczy opóźnionych lotów i uszkodzonych bagaży - ogółem skargi na usługi transportowe to 2500 w 2022 roku (wzrost +78%, 1400 skarg w 2021 roku). Liczba skarg rosła jednak z powodu powracającego ruchu turystycznego i gospodarczego.

Pomoc ECK dotyczyła spraw:
- 62% spraw stanowiły skargi transgraniczne (polski konsument, przedsiębiorca z innego kraju UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii).
- 38% spraw stanowiły zapytania (m.in. sprawy krajowe, pytania od przedsiębiorców, skargi na przedsiębiorców zarejestrowanych poza UE, Norwegią, Islandią lub Wielką Brytanią).

Główne sektory skarg - statystyki:
40% Transport lotniczy
17% Odzież i obuwie
10% Różne towary i usługi
5% Zakwaterowanie





W 2021 roku w związku z opóźnionymi i odwołanymi lotami ECK otrzymało około 800 zgłoszeń - w 2022 r. było ich prawie dwukrotnie więcej. W 2021 roku ECK odnotowało 162 zgłoszenia dotyczące opóźnionych lotów, natomiast w 2022 r. było ich 678 (czterokrotnie więcej). Prawie trzykrotnie w porównaniu do roku 2021 wzrosła również liczba zgłoszeń na uszkodzenia bagaży w przewozie lotniczym (363 skargi w 2022).

Pamiętajmy, że pomoc ECK nie obejmuje standaryzowanych spraw, które rozwiązujemy w Polsce (np. z polskim przedstawicielem firmy lub dystrybutorem) lub spraw rozwiązanych przez konsumenta samodzielnie. Stąd można tylko ocenić, że podróże, a zwłaszcza kwestie dotyczące bagażu i odwołań/opóźnień lotów są problemowe i generują dużo problemów polskim podróżnym.

Polscy konsumenci najczęściej skarżyli się na przedsiębiorców z:
Węgier - 13 %
Niemiec - 12%
Irlandii - 7%
Wielkiej Brytanii - 6%
Holandii - 5%

Na polskich przedsiębiorców najczęściej skarżyli się konsumenci z:
Czech - 15%
Litwy - 12%
Niemiec - 8%
Wielkiej Brytanii - 7%
Węgier - 7%




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
ECK skargi przewozy lotnicze zniszczony bagaż usługi hotelowe turystyka Europejskie Centrum Konsumenckie




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję