Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista ds.turystyki - biuro podróży w...
- Sprzedam pensjonat Rabka Zdrój
- B.P. ITAKA w C.H.M1 w Czeladzi zatrudni
- NEKERA - Specjalista Wsparcia Sprzedaży
- Młodszy Specjalista ds. obsługi klienta
- Doradca klienta Biuro Podróży Itaka Kraków M1
- RAINBOW Doradca Klienta
- NEKERA - Flight Specialist
- NEKERA - Product Manager (Warszawa)
- pilot Wiedeń : 31.05-01.06.2024
Czy będzie superszybka kolej w Polsce?
W Polsce powstają coraz to realniejsze plany budowy superszybkiej kolei, która umożliwi dojazd ze stolicy Wielkopolski do stolicy kraju w nieco ponad półtora godziny.
Polska superszybka kolej nie ma jeszcze oficjalnej nazwy, ale już przylgnęło do niej określenie "Y", gdyż linie, które połączą Warszawę z Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem tworzą kształt litery "igrek".
Inwestycję planuje PKP Polskie Linie Kolejowe oraz firma Grupy PKP zajmującej się infrastrukturą kolejową. Zgodnie z planami za sześć lat ruszy budowa zupełnie nowych tras przystosowanych do jazdy pociągów z prędkością powyżej 300 km na godzinę, a nie jak dotychczas - maksymalnie 160 km/h. Nową trasą będą jeździć pociągi z prędkością porównywalną z francuską superkoleją TGV (ok. 300 km/h). Podróż z Warszawy do Łodzi będzie trwała zaledwie 45 minut, a z Wrocławia do stolicy 1 godzinę i 40 minut.
Gdyby taka superszybka siatka połączeń powstała również pomiędzy innymi miastami, to np. z Krakowa do Poznania jechałoby się nieco ponad trzy godziny, a do Szczecina - pięć godzin. To dwa razy krócej niż obecnie.
Kto sfinansuje inwestycje?
Koszt budowy linii przystosowanej do dużych prędkości wyniesie 3 mld euro. Część pieniędzy na inwestycje ma pochodzić z funduszy europejskich.
Obecnie jest całkiem duża szansa, że w Polsce taka superszybka kolej powstanie. Przed tygodniem Komitet Sterujący przy Ministerstwie Infrastruktury przyjął wniosek o dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego tzw. studium wykonalności tej linii. Budowa kolei znalazła się również w projekcie Narodowego Planie Rozwoju na lata 2007-2013.
Budowa rozpoczęłaby się od strony zachodniej. Nowa linia przebiegałaby częściowo nowymi trasami, a częściowo śladem istniejących.
Szybciej niż autem
Na razie oceniono, że ani podróże samochodem - autostradą, ani tanie linie lotnicze nie będą konkurencją dla polskiego szybkiego pociągu. Niestety nadal nie wiadomo, ile będą kosztowały przejazdy nową linią.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Infrastukturalne kolejowe marzenie
[2007-10-02 12:04 83.4.54.*]
Nareszcie zostanie wybudowana szbka kolej taka jak jest we Francji na którą cały czas wyczekuje a pkp przestanie istnieć bo ty lko infrastrukturalnie kolejowo Polsce szkodzi i przynosi straty a nowa szybka kolej to będzie odrobienie tych strat i nasz infrastrukturalny symbol tak jak Francji Tgv. odpowiedz »
Dział dla turystów:
Udany pierwszy kwartał w Porcie Lotniczym
IGHP: Wielkanoc dobra, majówka będzie jeszcze
Dział transport:
eSky reklamuje się, że taniej niż u
Enter Air chwali się wynikami za 2023
Starsze aktualności:
TSUE: Przewoźnik odpowiada za nienależyte udzielenie pierwszej
Ankieta KE dla
Sezon nad morzem nie jest
Jak sprzedawać w trudnych
eSky chwali system NDC
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Klienci Orange mogą sms-em kupić ubezpieczenie podróżne Generali
Centralwings wita Milionowego Pasażera!
Boeing i Airbus otrzymują rekordowo duże zamówienia
SAS Group i Amadeus podpisały umowę o pięcioletniej współpracy
Ukraińska prasa pisze: Polska jest gotowa na Euro, Ukraina zaś nie!
Skyscanner - najlepsza wyszukiwarka wg Travolution
W Neapolu powstanie muzeum szopek
USA: w ciągu 10 lat liczba katastrof lotniczych zmniejszyła się o 65%
Strajk personelu kabinowego powodem paraliżu Finnaira
Koniec kosmicznych lotów dla turystów
Atak zimy paraliżuje pracę lotnisk i pociągów
Powstanie nowa kolejka linowa na Czantorię