TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Co kierowca może zrobić, by zatrzymać pędzący autokar?

Doświadczeni kierowcy autobusów wypowiedzieli się na łamach Gazety Wyborczej odnośnie sposobów postępowania, w przypadku podobnym do wypadku na drodze do Grenoble. Ich zdaniem szansę na uratowanie pasażerów dawało np. hamowania na ścianie skalnej, wrzucenie ręcznego lub wstecznego, zahaczecznie o zabudowania i nie liczenie się z kosztem autobusu.


Jak na razie nie są jeszcze znane przyczyny wypadku polskiego autokaru na drodze do Grenoble we Francji. Najprawdopodobniej wystąpił problem z hamulcami, jednak nie wiadomo czy z winy niedoświadczonego kierowcy czy też z przyczyn technicznych.

Jednak czy kierowca autokaru wjeżdżającego w niebezpieczny zakręt mógł ratować sytuację?

- Kierowca zawsze może się ratować. Powinien szukać krawężników, zabudowań czy ściany skalnej, na których mógłby wyhamować. Do takiej ściany mógłby się "przytulić" - powiedział na łamach Gazety instruktor jazdy autobusami, Maciej Kulka.

Podobne zdanie ma również kierowca , jeżdżący trasą, na której doszło do tragedii, Waldemar Fridhard.- Mając 24 lata w polskich górach wiozłem wycieczkę dzieci. Pękł mi przewód hamulcowy. Gdy się zorientowałem, że nie mam hamulców zdecydowałem się uderzyć czołowo autobusem w najbliższą ścianę. Wiedziałem, że za kolejnym zakrętem nie będę miał szansy na zatrzymanie. Autobus poszedł do kasacji, ale nikomu nic się nie stało.

Kulka uważa, że kierowca z niedzielnego wypadku mógł w ten sposób uciekać w lewo i szukać przeszkody do wyhamowania. - Tu zawsze pojawia się bariera psychologiczna - może uda się zatrzymać, ale autobus będzie zniszczony. I kierowca zaczyna się liczyć z kosztami właściciela autokaru.

- Kierowcy łapią się wszystkiego: można wrzucić wsteczny, próbować zniszczyć skrzynię biegów, zaciągnąć hamulec ręczny. Takie doświadczenie daje jednak praktyka, a ten kierowca jeździł tylko 8 miesięcy- mówi Kulka.

O korzystaniu z hamulca ręcznego mówi także Ryszard Kotyla, kierowca i współwłaściciel firmy przewozowej "Rywikot". - To jest jednak trudne. Przecież masz tylko ułamki sekund.

- Na dobrze wyprofilowanej kierowca ma większe szanse. Droga skręcająca w prawo powinna być nieco pochylona w prawo. Jeśli tak było to kierowca mógł puścić hamulec i próbować manewrów. W innym wypadku nie miał szans- dodaje.

Przypuszczalnie kierowca nie skorzystał z żadnego z wyżej wymienionych sposobów.
- Walczył do końca. To tak jak z kierowcami, których samochód utknie na przejeździe kolejowym. 90 procent z nich będzie siedziała w aucie do ostatniej chwili... - mówi Maciej Kulka.

Metod na wyhamowanie autokaru jest więc wiele. Trzeba jednak zastosować je wyjątkowo szybko i nigdy nie dają one pewności, iż hamowanie się powiedzie.

Jeżeli znacie jakieś inne (nie podane wcześniej) metody zatrzymania autokaru w podobnych warunkach - zachęcamy do podzielenia sie nimi na łamch TUR-INFO.PL z innymi kierowcami. Być może kiedyś informacje te uratują życie pasażerom innego autokaru.






Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
jak hamować gdy zwykłe hamulce nie działają sposoby hamowania zatrzymania autokaru tragedia we Francji wypadek autokaru hamulce brak hamulców Maciej Kulka kierowcy hamowanie na praca kierowca retarder intarder autobus spalił w co zrobić z dla budowa do może prawo jazdy to jest telma


Komentarze:

    • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

      [2007-07-26 15:27 83.5.108.*]

      To jest tragiczny wypadek i niech nikt nie stara sie zbić na tym kapitału -szczególnie medialego , a poza tym , stara zasada w górach mówi i to wiedzą "starzy kierowcy" na jakim biegu wjechałeś na górę na takim biegu musisz zjeżdzać z niej , to uczyli w szkołach samochodowych , ale niestety je polikwidowali , wiec nie ma czemu sie dziwić , że młodzierz tego nie wie bo nie ma ich kto tego nauczyć.
      Poza tym nie dajmy ponieść sie emocjom , poczekajmy na wyniki badań techniczych , bo może okazać sie ze coś w autobusie zdefektowało i brakło czasu na reakcję kierowcy , że zawiodłą tecnika , a nie człowiek . ( nie obwinajmy narazie chłopaka , bo nie wiem czy przeżył ?? ale jak tak to do końca życia bedzie miał uraz - i nalezy mu sie mimo wszystko współczucie , bo napewno tego nie chciał i nie zrobił teco specjalnie !!!!! - )   odpowiedz »

      • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

        [2007-07-26 17:22 83.238.150.*]

        witam
        niestety masz po części rację tylko robił stary kierowca który miał przyuczć młodego dlaczego nie interweniował gdy prędkość była zbyt duża   odpowiedz »

        • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

          [2007-07-26 20:12 89.229.167.*]

          rozpedzonego autibusu nie da sie zatrzymac w jednej chwili jezdzicie sami wiecie chlopaka nie ma co oceniac czasami starsi kierowcy robia straszne bledy   odpowiedz »

          • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

            [2007-07-27 13:00 82.139.20.*]

            Jeżdżę jako pilot z różnymi kierowcami i wole jechać z młodym i mniej doświadczonym jak ze starym z nawykami który robi mase błędów. Mogę coś na ten temat powiedziec bo mam prawo jazdy na autobus ( i nie tylko). A powyższe wypowiedzi zawierają tylko część prawdy bo nie zawsze da się wrzucić nawet niższy bieg jak autobus jest rozpędzony i nie działają hamulce.   odpowiedz »

            • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

              [2007-07-27 13:12 87.206.82.*]

              Też wole jeździć z młodszym kierowcą. Starsi mają często słabszy refleks, i dziwne przyzwyczajenia. No i słabiej "czują" niektóre autokary..

              Pilotka   odpowiedz »

              • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

                [2010-11-26 10:51 87.207.67.*]

                Sluchaj zlotko prawda jest taka ze mlodemu wcisniesz kit ze ta droga ktora chcesz jechac jest dobra ze mozna wjechac w waska ulice ze podjezdzajac pod sam hotel bedzie to ladnie wygladac i td.Prowadze autokary od 20 stu lat i pozwol sie wypowiadac kierowcom doswiadczonym a co do mlodych to prawda jest taka ze jak zobaczy dupe ktora mu nadskakuje to zaczyna glupiec i nie myslec.To nie dotyczy wszystkich ale wiekszosci.Przez te lata duzo widzialem i doswiadczylem ale jak na razie i oby tak dalej bezpiecznie podrozuje z pasazerami .   odpowiedz »

            • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

              [2011-05-03 13:00 87.205.66.*]

              ZAWSZE DA SIĘ WRZUCIĆ!
              (Chyba że mówisz o szybkości 200 km/h)
              Na jaki rower masz to Prawo Jazdy?
              "Nie Wymądrzaj"   odpowiedz »

        • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

          [2007-07-27 11:42 83.5.107.*]

          może właśnie sie drzemnął i nie zareagował ??
          Dopuki nie bedzie oficjalnych inforacjii to mozemy domiemywać - co było przyczyną tego wypadku!!   odpowiedz »

    • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

      [2007-07-26 21:51 80.55.210.*]

      Witajcie. Jetsem młodym kierowcą. Mam 27 lat. Oczywiście młodzi kierowcy są niedoświadczenie. Ale żeby odrazu zrobić taką nagonke na wszytkich? Polowanie na czarownicę! Nie patrzycie na innych kierowców. to ze ma 40, 50 czy 60-lat! Co to ma do rzeczy!? Sami nie wiecie jak teraz patrzą na mnie ludzie którzy wsiadają! Tylko słysze " MLODY KIEROWCA"! Przeicież każdy z nas Kierowców przechodzi badania! i co? My młodzi kierowcy zdajemy je lepiej. mamy rewelacyjny wzrok, refleks, koordynację i wyczucię. Myślę że to ściganie gierowców i nadodatek zmiana prawo o ruchu drogowym to głopota! Myśle ze wiekszość z ludzi wykożystuje ta tragedię zeby "zaistnieć"! Przestańcie! To był nieszczęsliwy wypadek! ps. Młodzi kierowcy znaja "naszczęście" lepiej prawo o ruchu drogowym.   odpowiedz »

      • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

        [2007-07-27 11:41 83.21.35.*]

        Wolę jeździć z młodymi kierowcami, bo przynajmniej chcą się uczyć i nie boją sie jeździć. Co jakiś czas dostaję "doświadczonego kierowcę" z wieloletnim stażem za kółkiem jako zmiennika. Dosyć często aż strach ich za kierownicę puścić. Raz trafił mi się taki, że na trzypasmowej autostradzie rozwinął na środkowym pasie prędkość 50km/h. Na pytanie dlaczego nie jedzie szybciej i prawym pasem odpowiedział, że prawy pas jest za blisko pobocza, dla innego wszystkie warunki były nie do jazdy. Na autostradach jeżdżą za szybko, w miastach są za wąskie ulice i za duży ruch, a w nocy jest za ciemno, a retarder, tempomat, czss pracy, tachograf cyfrowy są pojęciami z gatunku s-f.   odpowiedz »

        • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

          [2007-07-27 14:47 83.5.107.*]

          pewnikiem trafił Ci sie zmiennik z autosana z PKSu ???   odpowiedz »

        • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

          [2007-07-28 01:45 81.168.129.*]

          Dokladnie! Niektore urzadzenia dla starych kierowcow to rzeczywiscie S-F.
          Ja na specjalnym szkoleniu jezdzilem nowymi! 2,3 letnimi autokarami (MAN,Berkhof, Volvo) z wyposażeniem full. Retirder, ABS, EBD, kontrola trakcji, ASR był w każdym z tych autokarów a uzywanie tego wszystkiego zostalo dokladnie przeprowadzone. Sam jestem mlody 27 lat i uwazam, ze na pewno lepiej, szybciej reaguje na sytuacje na drodze i w poblizu. Do tego DOSWIADCZENIE w korzystaniu z drog gorskich, autostrad, wysokich mostow i długich tuneli powoduje to, że po prostu znam się na tym lepiej niż jakiś stary kierowca, który nigdy nie wyjezdzał poza województwo albo Polskę.
          Stosunek do pasazerów, to drugi aspekt... Przypominam kierowcom starszym, że komuna się skończyła i kierowca nie jest panem!   odpowiedz »

          • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

            [2010-11-26 11:03 87.207.67.*]

            Super kierowco teraz na tym forum wypowiadaja sie kierowcy tacy ktorzy nadal prowadza autokary wiec nie pisz o kierowcach ktorzy tego nie wykonuja a co do twoich umiejetnosci i obeznania z urzadzeniami jakie sa obecnie to duzy plus dla ciebie .Miej dla nas szacunek bo jak mysmy zaczynali to takich uzadzen nie bylo a jezdzielismy nie po takich drogach jak ty.Podejrzewam ze tam juz nigdy nie bedziesz bo te drogi sa juz zamkniete.Prowadze autokary od 20stu lat nadal i nigdy nie uwazalem sie za dobrego a tobie tez to radze bo dobrzy kierowcy juz nie zyja.   odpowiedz »

      • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

        [2007-07-27 14:59 83.5.107.*]

        Sa w genah ludzkich pewne predysponujące go czynniki do wykonywania pewnych zadań. Kierowcva autobusu , taternik , lekarz, ekonomista. ect.
        Nie chodzi tu o wiek ( 27 lat ) , zawsze bedziesz sprawniejszy i wytrzymalszy od " dziadka " krtóry ma 54 lata , ale on Cie przewyższa tym ze tele ile Ty masz lat on to przesiedział za kierownicą . Moze tego nie wiesz młodzy kolego ( ja przejeżdziłem 35 lat i z 2,5 ml kilometrów) wiesz co mi powiedział instruktor w szkole , '' jak synku przejeżdzisz 10 zim bez stłuczki " to mozesz powiedzieć , ze już coś potrafisz , ale zawsze jest te 15% ze nie wiesz kiedy mozesz wylądoać w rancie >( rowie) . I mimo to ze tyle przesiedziłam za kółkiem mam respekt do tego 15% i trwierdzę ze nie potrafię jeżdzić doskonale , bo takich nie ma , ( a jak ktoś tak twierdzi -to miej pewenośc , ze on -to hojrak i wszesniej czy póżniej bedzie w " rancie ")   odpowiedz »

      • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

        [2011-05-03 13:43 87.205.66.*]

        Cyt. "My młodzi kierowcy zdajemy je lepiej. mamy rewelacyjny wzrok, refleks, koordynację i wyczucię."
        Wierz mi, że tu mógłbyś się jeszcze nie raz mocno zdziwić i nie mieć nawet szansy!
        Co do nagonki, to masz absolutną rację. Na dodatek wymądrzają się najwięcej tacy, którzy naczytali się głupawych publikacji "doświadczonych" teoretyków (czytaj - instruktorów itp.).
        Mam 30 lat pracy i znam młodych chłopaków, którzy "urodzili się z kierownicą w rękach" i z którymi czuję się pewniej na podwójnej obsadzie niż z niejednym "dziadkiem".
        NIE MA REGUŁY!!! Jest tylko pieprzenie dla pieprzenia! A wielu z tych "najmądrzejszych i z największym doświadczeniem", zdążyłoby jedynie się posrać.
        Pewnie że są zasady jazdy i postępowania awaryjnego, ale wielu młodych je zna, a wielu starych nigdy ich nie stosuje.
        TAKA JEST PRAWDA!!!   odpowiedz »

    • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

      [2007-07-26 22:08 83.14.206.*]

      Znam Pana Macieja Kulkę i z całym szacunkiem do Jego pracy,bo myślę, że jakiś czas temu gdy robiłem prawko na D było to prawdziwą przyjemnością i dosyć profesjonalny był instruktor (strażak Robert),ale o takich rzeczach jak np. hamowanie w górach nie było mowy, no bo skąd może to Pan Maciej wiedzieć jak sam nie ma praktyki...   odpowiedz »

      • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

        [2009-03-01 02:28 83.28.163.*]

        Mój drogi kursancie...w takich sprawach nie liczy się tylko doświadczenie ale czasami wyobraźnia i refleks. Ale w moim przypadku się z Panem nie zgodze. Jeżdżę dużo autobusem. Wożę ludzi. A w dodatku zrobiłem w Anglii kurs na instruktora techniki jazdy.
        Obecnie w Polsce zostałem pierwszym instruktorem techniki jazdy w woj. lubleskim.
        Pozory mylą. A zapraszam na stronę www.kulka.pl to zobaczysz czym jeżdżę   odpowiedz »

    • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

      [2007-07-26 18:42 83.22.135.*]

      instruktorzy jazdy chyba na hulajnogę wypisujecie takie głupoty zjeżdżając z góry autobus miał ostry zakręt w prawo po lewej była nieszczęsna przepaść siła odśrodkowa nie dawała żadnych szans nawet staremu kierowcy przecież to była masa ponad 20 TON, hamować skrzynią czy ręcznym to naprawdę musiał napisać instruktor prawa jazdy czyli ktoś tak głupi i jak testy produkujące kierowców   odpowiedz »

    • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

      [2007-07-27 09:59 83.9.79.*]

      "Takie doświadczenie daje jednak praktyka, a ten kierowca jeździł tylko 8 miesięcy- mówi Kulka"- a propo tego zdania... Z tego co wiem jest ustawa, która zabrania kierowcy który nie ma jeszcze conajmniej 1 roku stażu, wyjeżdżać dalej niż 50km od bazy (chyba że ten kierowca jeździł wcześniej ciężarówką).   odpowiedz »

      • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

        [2007-07-27 11:20 83.21.35.*]

        kiedyś taki przepis obowiązywał. Obecnie wystarczy zrobić prawo jazdy odpowiedniej kategorii, kurs dokształcający, badania lekarskie i psychologiczne i można jeździć po całej europie. Odnosząc sie do wypowiedzi Pana Kulki, ciekawe ile ten Pan zatarł skrzyń biegów i do ilu ścian się przytulił. Wydaje mi się, że w tym zakresie 99% kierowców nie ma żadnego doświadczenia. Poza tym skąd Pan Kulka wie, czy kierowca nie zaciągnął ręcznego, czy nie próbował położyć autokaru na boku?   odpowiedz »

    • Unia Europejska za to odpowiada 

      [2007-07-27 20:38 89.171.49.*]

      Jestem stary drajwer i trzeba bylo u nas najpierw miec B iles lat by zrobic dwojke, wtedy pare lat praktyki i dopiero jedynke. My tych mlodych, co nie maja kat.C prawka a czasem nawet i B (tak, to jest mozliwe) - nazywamy kamikadze. Ale w unii to jest mozliwe stawic sie na kurs, egzamin i jezdzic od razu autobusem ludzi wozic. Czekam az ta durna unia wreszcie piardnie za swoje bledy. Pzdr wszystkich kierowcow, wypinam sie na glupie pilotki, co tylko podjudzaja ludzi by gdzies wjechac, bo "tam duzo miejsca i da sie zaparkowac, zawrocic, na zakazy nie patrzec, a poprzedni kierowca byl taki uprzejmy ze tam wjechal" Najczesciej sa gdzie 1-2 raz, nic nie znaja, a tylko ludziom makaron na uszy nakrecaja, ze miejsca w hotelu nie beda 2-osobowe, tylko 5cio,bo hotel zawiodl, a nie ich biuro. Znam to na wylot. Smok   odpowiedz »

    • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

      [2007-07-28 11:09 81.15.216.*]

      W autokarze czy też w jakimkolwiek pojeździe , kiedy kierowca wyczuwa że słabną hamulce to już powinien starać sie zatrzymać redukując biegami do najmniejszego, dopóki pojazd jest nie rozpędzony . To jest znak że już hamulce są gorące . Nie ważne na jakiej drodze trzeba sie zatrzymać, czy przepisy pozwalają czy też nie. Przepisy w tym przypadku nie mają znaczenia, najważniejsze jest bezpieczeństwo ludzi. Należy sie zatrzymać i poczekać aż hamulce wystygną (choćby to nawet 2 godziny trwało) i powoli ponowić jazdę, na odpowiednim biegu do stopnia upadowej zjazdy. A ten kierowca jechał prawdopodobnie ma wysokim biegu sugerując sie tym że mają retarder lub thelme jest w stanie zwolnić na każdej górce. A to był błąd!. Na jakim biegu wjeżdżasz pod górkę , na takim zjeżdżaj. To jest stara zasada. A tego nikt go nie nauczył w szkole jazdy. Jetem właścicielem firmy autokarowej od 18 lat, sam jeżdżę w trasy od 30 lat i doświadczyłem podobnych zdarzeń. Ten młody kierowca po prostu nie miał doświadczenia. USłUGI AUTOKATOWE SIKORSKI SłAWOMIR Z WAłBRZYCHA   odpowiedz »

      • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

        [2007-07-28 14:15 83.5.99.*]

        Tak jest Panie Sławku , jak Pan mówi . Na dodatek Retarder - Telma jest słabsza od Voitha . A jak słyszałem ten Irizar miał Telme . I tak parę czynników , doprowadziło do tego co sie stało.   odpowiedz »

        • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

          [2007-07-31 16:51 83.21.26.*]

          różnica między Telmą a Voith czy ZF jest taka, że że Telma jest zwalniaczem elektromagnetycznym a ZF czy Voih hydraulicznym. Inne rozwiązanie techniczne, z tego co wiem, autobus ten mógł być wyposażony w półautomatyczną skrzynię i telmę. W tym przypadku wystarczyłoby, by poszła cewka i telma miałaby ograniczną siłe hamowania, Jeżeli kierowca nie wiedział, jak ustawić dany bieg, to przy rozpędzaniu biegi zmieniały mu się w górę. To są tylko gdybania i trzeba poczekać na opinię biegłych. Mimo wszystko szkoda chłopaka.   odpowiedz »

          • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

            [2007-07-31 20:38 83.5.108.*]

            Tak Kolego - szkoda chłopaka , bo wreszcie wczoraj w mediach podano ze drugi kierowca ( siedzący obok ) wyladował w kraju i bedzie długo w szpitalu z powodu urazu kregosłupa. On dokładnie wiek co sie stało i jak to było. A co do okresleń Twoich odnośnie Telmy i Voitha i Intardera ZF-a to , wiesz coś na ten temat , ale zawsze Telma jest zawodniejsza i słabsza . Jak przegrzejesz rotor i stator ( które są z żeliwa) - to sie potrafi odkształcić i trzeć o cewkę i ja przetrzeć , po za tym , tak wysoka temperatura z Telmy doprowadzała do przegrzania końcówki na wale napedowym i siemeing szkg trafiał i olej ze skrzyni " walił " na Telmę ( sam to przeżyłem ) - wiec nie wykluczone ,że tak było w tym przypadku , bo swiadkowie ponoć widzieli ze ogień idzie z pod auta zanim wpadł do przepaści . Ze autobus sie tak szybko sie spalił ???? od czego ??? nie ma bezyny w nim , a płyny nie zapalą sie od tak .
            A widziałem juz spaloną cieżarówkę od Telmy. momo ze ciezarówka ma leppszy przewiew pod spodem niż autobus .
            Nie wiem czy sie ze mną zgodzisz. Ja zawsze bedę twierdził ze Retarder czy Intarder ( olejowe ) jest zawsze lepszy od zwalniacza elektrycznego !!   odpowiedz »

            • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

              [2007-10-14 21:13 83.15.117.*]

              A ja mam takie pytanie: Co to jest ten caly Intrader i jak sie go uzywa?
              Chcem kupic autokar z Intraderem a nie bardzo wiem jak dziala.
              Telme czy Retarder juz przerabialem ale Intradera nie.
              Do Intradera jest jakas dzwignia jak przy Telmie?   odpowiedz »

              • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

                [2014-03-04 10:10 83.3.214.*]

                ładnie się mówi takiemu co zabiera głos stojąc z boku, lecz taki który chciałby coś zrobić w temacie ma utrudniony dostęp do wiadomości bo serwisy muszą zarobić . dlaczego firmy np. produkujące układy wspomagające bezpieczęstwo mówimy tu o retarderach są tak skąpe w wydawaniu wiadomości publicznie np.o diagnozie, naprawach,usuwaniu usterek. więcej wiadomości lepsza obsługa większe bezpieczeństwo.!!!   odpowiedz »

      • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

        [2011-05-03 13:08 87.205.66.*]

        W DUPIE BYŁEŚ, GÓWNO WIESZ! Gadasz jakbyś siedział obok w trakcie wypadku.
        "NieWymądrzaj"   odpowiedz »

    • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

      [2009-09-29 08:49 83.7.206.*]

      wiadomo już, że powodem wypadku było brak doświadczenia jazdy kierowcy w warunkach górskich i to było powodem spalenia hamulców. Jeżeli chodzi o możliwość wyhamowania autokaru to tylko w grę wchodzi tylko ręczny bo panika w tym przypadku jest ogromna, a to są ułamki sekund i dochodzi do tragedii najczęściej.   odpowiedz »

      • Jak zatrzymać rozpędzony autobus? 

        [2010-02-20 17:10 213.238.72.*]

        Nie róbcie ludziom wody z mózgu.Przegrzane tarcze lub bębny to zanik siły hamowania.Co da ręczny,który działa tylko na tylnej osi,jeżeli zasadniczy na tył i przód nie mógł wyhamowac?Uruchomiony powietrzem jest silniejszy niż siłą sprężyn.Nierozumiejącym dalej tego wywodu polecam zgłębienie zasad budowy i działania układów hamulcowych.   odpowiedz »





Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję