TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Bliskowschodni przewoźnicy szansą dla LOT-u?

Eksperci twierdzą, że bliskowschodni przewoźnicy lotniczy, tacy jak Etihad czy Turkish Airlines potrzebują europejskich partnerów, żeby wzmocnić swoją obecność na Starym Kontynencie. To może być szansa dla LOT-u, pod warunkiem, że nasz narodowy przewoźnik poprawi wyniki finansowe.


PLL LOT jest w trakcie wdrażania planu restrukturyzacyjnego. Dokument przewiduje zapotrzebowanie na dodatkową pomoc publiczną do wysokości 381 mln zł. Prezes przewoźnika, Sebastian Mikosz zapewnia, iż zrobi wszystko aby pomoc ze strony Skarbu Państwa była możliwie najmniejsza.

W pierwszej połowie roku spółka poprawiła swój wynik z działalności podstawowej o 29 mln zł, wobec zapisów w planie restrukturyzacyjnym. Na koniec roku władze przewoźnika planują zmniejszenie przynoszonej straty do 132 mln zł. Równocześnie trwają poszukiwania inwestora.

Zdaniem ekspertów zainteresowanie nabyciem LOT-u mogą wyrazić Etihad Airways lub Turkish Airlines. Lidy Mantzavinou z firmy doradczej Frost&Sullivan wskazuje, że najbardziej prawdopodobnym inwestorem dla polskiego przewoźnika może być właśnie Etihad, który do tej pory zakupił udziały wielu europejskich przewoźników.

"LOT może być następną linią, które wpisze się w strategię Etihadu, rozwijając siatkę połączeń na północ i wschód Europy oraz do Ameryki Północnej. Jeżeli Etihad przejmie udziały w LOT, to z pewnością wesprze polskiego przewoźnika finansowo i zapewni doradztwo z zakresu zarządzania w celu skutecznego przekształcenia linii" - komentuje Mantzavinou. Jej zdaniem największym problemem jest zła sytuacja finansowa LOT-u.

Również austriacki ekspert od rynku lotniczego Kurt Hofmann także uważa, że kupnem akcji polskiego przewoźnika może być właśnie Etihad. "LOT nie ma zbyt wiele czasu. Branża lotnicza zmienia się dynamicznie. Konkurencja w Europie nasila się ze strony tanich linii takich jak Wizz Air i Ryanair. Jest ona także widoczna, jeśli chodzi o rejsy dalekiego zasięgu, które obsługują duże grupy lotnicze jak Lufthansa czy także IAG, skupiająca British Airways, Iberię i Vueling. LOT ma mało miejsca na ekspansję" - komentuje. Jego zdaniem atutami LOT-u są: jego położenie w regionie, dobrze rozwinięta siatka połączeń, atrakcyjne sloty i dobra marka. Podkreśla, że jest to niewystarczające aby LOT mógł samodzielnie istnieć.

Zdaniem Krzysztofa Moczulskiego, eksperta lotniczego inwestycja bliskowschodniego przewoźnika w LOT miałaby sens przy założeniu, iż Etihad chciałby się stać przeciwwagą i liczącym się konkurentem dla grupy Lufthansa. "LOT jest typowym europejskim "średniakiem" z dość dobrą pozycją w swoim regionie, jednak z dość słabą rozpoznawalnością na rynkach Europy Zachodniej - skomentował Moczulski. W jego ocenie flota i komfort podróży oferowany przez polskie linie lotnicze jest porównywalny z europejskimi konkurentami. Dodaje, że LOT powinien popracować nad standardem obsługi pasażerów w przypadku spóźnień.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
Polskie Linie Lotnicze LOT Turkish Airlines Etihad plan restrukturyzacyjny Sebastian Mikosz Krzysztof Moczulski Kurt Hoffmann




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję