TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

To szokowało w 2012!

Ostatni rok był burzliwym okresem, co sprawiło, że wybranie najważniejszych informacji było trudne i czasochłonne. Oto najbardziej szokujące, zaskakujące lub po prostu istotne newsy z ostatnich 12 miesięcy.


STYCZEŃ

Burze nad Wielką Brytanią

Nad Wielką Brytanią rozszalały się huragany, które doprowadziły do opóźnienia lub odwołania wielu lotów, a w niektórych przypadkach całkowicie sparaliżowały pracę lotnisk.

LOT na oku inwestorów

Dziś wiemy już, że sprzedaż LOT-u nie doszła do skutku, ale w styczniu 2012 nadal można było mieć na to nadzieję. W wyścigu o przejęcie linii stanęły Turkish Airlines, Air France i Air China.

LUTY

LOT a religia

W regulaminie LOT pojawił się zapis zabraniający pracownikom noszenia w widocznym miejscu symboli religijnych. Wywołał on sprzeciw części pracowników i spowodował kontrowersje w środowiskach katolickich, więc władze linii zdecydowały się na jego wykreślenie.

Sprzeciw wobec koncesjom na CO2

Prezes Stowarzyszenia Europejskich Linii Lotniczych Bernard Gustin wyraził sprzeciw wobec nakładania na przewoźników obowiązku wykupywania pozwoleń na emisję dwutlenku węgla. Gustin, podobnie jak wielu innych przedstawicieli biznesu lotniczego, twierdził, że nowy podatek wyrządzi ogromne szkody całej branży.

Okazało się, że miał rację. Podczas gdy linie amerykańskie i azjatyckie zakończyły rok 2012 ze znacznym zyskiem, duże obciążenia podatkowe, których częścią były koncesje na CO2, sprawiły że linie europejskie wygenerowały straty (według innych źródeł - wyszły na zero).

MARZEC

Wizz Air rozmyśla o przeprowadzce

Linie Wizz Air zaczęły zastanawiać się nad przeprowadzką z Okęcia na lotnisko w Modlinie, które w marcu było jeszcze w fazie przygotowań.

Przewoźnik w końcu przeniósł się do nowego portu, lecz w listopadzie, w wyniku braku obiecanego systemu nawigacji w trudnych warunkach, jego samoloty zostały uziemione ze względu na gęste mgły. Teraz Wizz Air domaga się od Modlina odszkodowania i rozważa stałą przeprowadzkę na Okęcie.

OLT Express zmienia polski rynek

Nowa polska tania linia lotnicza OLT Express tuż przed rozpoczęciem działalności zapowiedziała, że ceny biletów na loty międzymiastowe będzie można nabyć już za mniej niż 100 zł - co zmusiło innych polskich przewoźników do reagowania. Eurolot i LOT obniżyły ceny do 79-99 zł.

Jak miało się okazać, wypracowanie zysków przy takim pułapie cenowym było niemożliwe, ale konkurencja nie mogła żądać więcej, jeżeli chciała utrzymać przy sobie klientów. Przez krótki czas latanie po Polsce było naprawdę tanie.

Panika na niebie

Stewardessa linii American Airlines poinformowała pasażerów, że samolot jest zepsuty i wszyscy zaraz zginą. Kiedy współpracowniczki spróbowały ją powstrzymać, wywiązała się szarpanina, w wyniku której dwie osoby zostały lekko ranne. Piloci postanowili przerwać lot. Po powrocie na lotnisko kobietą zajęła się policja.

KWIECIEŃ

Szał na Chorwację

Tuż przed majówką bilety autokarowe do Chorwacji zaczęły sprzedawać się znakomicie. Trend ten utrzymał się do końca wakacji, skłaniając wielu przewoźników do uruchomienia nowych połączeń. Moda na wyjazdy do Splitu czy Zadaru nie ograniczyła się tylko do Polski: plaże Chorwacji w roku 2012 zapełniły się turystami z całego świata.

MAJ

Przygotowania do Euro

Z okazji Euro 2012 ceny pokoi hotelowych czy przejazdów taksówką w niektórych miastach wzrosły nawet o 500 proc. Okęcie zaczęło intensywną walkę z nielicencjonowanymi taksówkarzami, zaś NIK zintensyfikował kontrole na lotniskach. Linia autokarowa Sindbad wystarała się o miano oficjalnego przewoźnika imprezy.

Złodziej perfum

W rzymskim porcie lotniczym Fumicino zatrzymano Polaka, który ukradł perfumy warte 6 tys. funtów z bezcłowej perfumerii. Mężczyzna udał się do Włoch tylko po to, by dokonać kradzieży - w tym celu wszył do spodni specjalne kieszenie, w których zmieścił kilkadziesiąt flakonów.

CZERWIEC

Dziurawy pas w Modlinie?

W czerwcu media zaczęły alarmować o kiepskim stanie nawierzchni lotniska w Modlinie. Ekipy naprawcze załatały dziury szybkoschnącym cementem. Chwilowa (jak się wydawało) awaria okazała się mieć daleko idące skutki: w grudniu Modlin przestał obsługiwać ruch dużych samolotów pasażerskich ze względu na poważne uszkodzenie dwóch odcinków pasa startowego.

Euro 2012!

Zapewne jeszcze pamiętacie emocje towarzyszące meczom naszej reprezentacji. Atmosferę podgrzewała także niepewność co do tego, czy uda się zorganizować sprawny transport. Poza jednym przesadnie nagłośnionym incydentem (linie OLT zmieniły godzinę lotu, przez co kibice nie zdążyli na mecz) obyło się bez rozczarowań.

Koniec wątpliwości co do Air Poland

Linia Air Poland przez kilka tygodni prowadziła spór z inwestorem Swiss Capital Holding (SCH). Prezes linii twierdził, że bankructwo jest winą SCH, które nie wywiązało się ze zobowiązań finansowych. Szwajcarzy zarzucali Polakom kłamstwo i obwiniali ich za utrudnienia w płaceniu. W czerwcu okazało się, że zarzuty inwestora były bezpodstawne, a Air Poland we właściwy sposób dopełniła wszelkich formalności.

LIPIEC

Upalne lato

Upały doskwierały w roku 2012 nie tylko Polakom. W Stanach Zjednoczonych temperatury były tak wysokie, że na lotnisku w Waszyngtonie roztopił się asfalt na pasie startowym, przez co opóźniono część zaplanowanych lotów.

Modlin zaczął działać

W lipcu otwarte zostało lotnisko w Modlinie. Inauguracyjny dzień był niezbyt udany: spóźniona i przedłużająca się odprawa sprawiła, że 11 osób nie zdążyło wsiąść do samolotu udającego się do Londynu. W ramach rekompensaty poszkodowani otrzymali bilety na inny lot tego samego dnia.

Bankructwo OLT Express

Działająca od marca linia OLT Express zbankrutowała. Firmy obsługujące płatności przewoźnika odmówiły dalszej współpracy, wskutek czego przewoźnik stracił dostęp do pieniędzy i nie mógł organizować kolejnych lotów. Nagłe wycofanie się z partnerstwa spowodowane było niejasnym modelem finansowania OLT oraz powiązaniami przewoźnika z Amber Gold - głównym inwestorem linii, a zarazem bohaterem największego polskiego skandalu w roku 2012.

Upadki biur podróży

Latem przez Polskę przeszła fala bankructw biur podróży. Okazało się, że zawiódł model finansowania agencji turystycznych - za sprzedaż wycieczki w cenie kilku tysięcy złotych firma wypracowywała zaledwie kilka złotych zysku.

Biura nie posiadały wystarczających gwarancji na wypadek bankructwa, więc wielu turystów sprowadzono przedterminowo do kraju za publiczne pieniądze. Mnóstwo podróżnych nie doczekało się zwrotu już opłaconych wycieczek, które miały odbyć się w późniejszych terminach. Procesy sądowe związane z upadłościami będą trwać prawdopodobnie jeszcze przez wiele lat.

SIERPIEŃ

Zamieszki i rewolucje

W związku z atakami zbrojnymi na półwyspie Synaj Ministerstwo Spraw Zagranicznych ostrzegło turystów, którzy wybierali się do Egiptu i innych krajów arabskich, aby nie oddalali się poza ośrodki turystyczne.

Ryanair oszczędza na paliwie?

W mediach pojawiły się pogłoski, że Ryanair tankuje do swoich samolotów tylko tyle paliwa, by wystarczyło na zaplanowaną podróż, a zapasu starcza najwyżej na pięć minut nadprogramowego lotu. Rzekomo z tego powodu samoloty irlandzkiej linii wysyłały sygnały alarmowe do kontrolerów lotów, wymuszając pierwszeństwo przy lądowaniu. Władze Hiszpanii postanowiły przeprowadzić śledztwo w tej sprawie. Jeszcze nie znamy jego wyników.

WRZESIEŃ

Belgowie oszukują na własną (nie)korzyść

Niektóre Belgijskie hotele odjęły sobie po jednej gwiazdce z rankingu, żeby... przyciągnąć więcej gości. Rzekome pogorszenie standardów miało przekonać potencjalnych klientów, że w lokalu wcale nie jest tak drogo, jak się wydaje.

PAŹDZIERNIK

Lublin gotowy do startu

W październiku zakończyły się prace budowlane w Porcie Lotniczym Lublin. Ukończono nie tylko infrastrukturę lotniskową, ale także okoliczne drogi i parkingi. Na miejscu znalazły się już wszelkie urządzania niezbędne do obsługi pasażerów, a także do zapewnienia im bezpieczeństwa.

Chińczycy chcą latać na oleju po frytkach

Naukowcy z Chin ogłosili, że pracują nad sposobem wykorzystania oleju zużytego przy smażeniu potraw do produkcji paliw lotniczych. Chińscy kucharze rocznie zużywają 29 milionów ton oleju - o dziewięć milionów ton więcej niż wynosi zużycie paliwa przez tamtejsze linie lotnicze. Gdyby udało się wykorzystać olej zamiast paliwa, oszczędności rynku lotniczego byłyby ogromne.

Mgła!

Mgła sparaliżowała polskie lotniska - zwłaszcza te w Warszawie, Poznaniu i Wrocławiu. Samoloty z zagranicy przekierowywano do innych, często bardzo odległych portów. Pasażerowie narzekali na organizacyjny chaos: władze lotnisk nie zawsze informowały o tym, gdzie i kiedy wylądują przekierowane maszyny.

LISTOPAD

Dreamliner wreszcie w Polsce!

Po czterech latach opóźnień Boeing wreszcie dostarczył LOT-owi pierwszy z zamówionych samolotów B787 Dreamliner. Najnowocześniejszy pojazd świata rozpoczął regularne kursy 14 grudnia - głównie na trasach krótkiego i średniego zasięgu. W kolejnych tygodniach powinien zostać przydzielonych do obsługi połączeń dalekodystansowych.

Niestety szybko okazało się, że Dreamliner to maszyna podatna na różnego rodzaju awarie. 16, 19 i 21 grudnia zaplanowane loty zostały opóźnione ze względu na usterki. Jednocześnie niektóre z samolotów należących do linii spoza Europy zostały wezwane na przegląd do zakładów Boeinga.

Korea Północna wkroczyła w XXI wiek

Air Koryo - północnokoreańska linia lotnicza, uznawana powszechnie za najgorszą linię świata, jako jedyna posiadająca jedną gwiazdkę w rankingu SkyTrax - uruchomiła pierwszą w swojej historii stronę internetową.

GRUDZIEŃ

LOT na krawędzi bankructwa

Nasz narodowy przewoźnik stanął na krawędzi bankructwa. Warunkiem udzielenia mu przez państwo wsparcia finansowego w wysokości miliarda złotych było zaoszczędzenie 300 mln zł. Niemal natychmiast rozpoczęto wdrażanie planu oszczędnościowego.

2012 był rokiem problematycznym - zwłaszcza dla polskiej branży. Bankructwa biur podróży mogą mieć skutki, których jeszcze nie zdołaliśmy dostrzec. Linie lotnicze z całej Europy przeżyły wyjątkowo trudny okres: nowe oraz podwyższone podatki, a także rosnące ceny paliwa lotniczego sprawiają, że utrzymanie się na rynku przysparza coraz więcej trudności. Jednocześnie pomimo kryzysu liczba pasażerów przybywa. Znakomicie radzą sobie również linie autokarowe. Wydaje się, że w roku 2013 może być tylko lepiej.

Materiał został przygotowany przez redakcję portali BiletyAutokarowe.pl i Lotnicze-Bilety.pl.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
BiletyAutokarowe.pl Lotnicze-Bilety.pl serwis internetowy bankructwo wpsarcie finansowe plan oszczędnościowy trudności linie lotnicze kryzys liczba pasażerów pasażer redakcja linie autokarowe




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję