TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






O co zadbać przed podróżą samolotem?

W najbliższych tygodniach dużo częściej niż zwykle pasażerowie będą korzystać z masowych środków transportu, w tym z samolotów.


Na Święta Bożego Narodzenia, Sylwestra i Nowy Rok do kraju przylecą rodacy pracujący zarobkowo poza granicami, stała Polska emigracja, turyści. Część osób wyleci zaś na przedłużony wypoczynek świąteczno-noworoczny. W związku z tym rozpoczyna się pasażerski szczyt świąteczny.

Według statystyk Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2011 roku z usług powietrznych przewoźników skorzystało w Polsce ponad 21 711 tys. pasażerów. Dwa lata później, było ich ponad 24 980 tys. Samoloty stały się dla wielu naszych rodaków powszednim środkiem transportu. Wyjazdy do i z pracy, podróże służbowe, wyloty na krótszy i dłuższy wypoczynek, odwiedziny rodziny. Wszystko to sprawia, że przewoźnicy zacierają ręce licząc nadchodzące zyski.

Święta Bożego Narodzenia oraz Sylwester i Nowy Rok należą w branży lotniczej do wyjątkowo wzmożonego i nastawionego na ogromne zyski. Ruch pasażerski wzrasta wówczas kilkukrotnie. Tylko tanie linie lotnicze w 4 kwartale 2013 roku przewiozły o 342 tys. podróżnych więcej niż rok wcześniej. Każdy pozostający na co dzień daleko od domu za wszelką cenę chce dołączyć na tych kilka wyjątkowych dni do swoich najbliższych. Coraz więcej Polaków wyjeżdża w tym okresie także wypoczynkowo.

Według portalu turystycznego Qtravel w okresie Świąt Bożego Narodzenia i Sylwestra poza granicami kraju wypoczywa już co 20. Polak. Linie lotnicze wykorzystują okazję, aby przy wyraźnym zaangażowaniu marketingowym do minimum ograniczać akcje promocyjne. Ceny na przeloty są wyjątkowo sztywne, a liczba miejsc w samolotach bardzo ograniczona. Nie pomagają nawet obniżki cen pali na rynkach światowych. Benzyna i olej napędowy tanieją na stacjach benzynowych, ale nie przekłada się to w ogólne na obniżki cen biletów lotniczych. Dla wielu pasażerów przykrą niespodzianką jest spotykany niemal przy każdym rejsie overbooking.

Jak rozsądnie zaplanować swoją podróż, co zrobić aby skutecznie kupić i zrealizować swój bilet lotniczy, jakie prawa przysługują poszkodowanym przez linie lotnicze pasażerom? Firma AirHelp, specjalizująca się w promowaniu praw pasażerskich oraz wspieraniu poszkodowanych klientów linii lotniczych przygotowała skondensowany poradnik dla wszystkich wybierających się w podróż lotniczą.

Należy sprawdzać i porównywać ceny, a bilety warto kupować z wyprzedzeniem. Podstawą lotniczej usługi transportowej jest dotarcie do miejsca przeznaczenia. W drugiej linii zastanawiamy się jak, z kim, w jakich warunkach i za ile polecimy. Linie rejsowe często są kilkukrotnie droższe od tzw. tanich linii. Te charakteryzuje głównie tańszy marketing, mniejsze lotniska, uboższy serwis, większa liczba ograniczeń w regulaminie. Przed dokonaniem rezerwacji i zakupy warto skorzystać z porównywarek internetowych gdyż może się okazać, że różnica w cenie za przelot na tej samej trasie może być horrendalna.

Im szybciej dokonamy rezerwacji i kupimy swój bilet, tym większa jest szansa na wspólne odpakowywanie prezentów pod choinką z rodziną. Warto też pamiętać o podstawowej zasadzie przedsprzedaży. Kupując wcześniej można liczyć na lekko niższe ceny. Niestety, przeloty w okresie świątecznym rzadko promowane są niższą ceną w przedsprzedaży. Ze względu na ogromny popyt linie lotnicze są pewne swojej sprzedaży każdego miejsca w samolocie.

Przy zakupie warto płacić kartą kredytową (wypukłą). W przypadku niespodziewanych zdarzeń losowych (np. upadek przewoźnika) zwrot pieniędzy nastąpi niemal natychmiast. To on jest bowiem partnerem w transakcji zakupu usługi, a nie linia lotnicza. Jeśli wybierzemy przelew bankowy pieniądze bezpośrednio zasilą konto przewoźnika, a ten nie odda ich ani łatwo, ani szybko.

Należy czytać regulaminy. Dzięki temu można uniknąć niepotrzebnych nerwów, niespodzianek i rozczarowań. Regulaminów jest wiele zaczynając od tych międzynarodowych dotyczących bezpieczeństwa, zachowań w terminalu lotniczym, aż po regulaminy każdej linii lotniczej osobno. To co jest standardem u jednego przewoźnika może nie istnieć w ogóle u innego. To co w jednej linii mamy w cenie biletu, w drugiej kosztuje sporo dopłaty. Warto wziąć t pod uwagę przy decyzji z kim wybierzemy się w podróż.

Z uwagi na oszczędności, ale też wygodę można odprawić się on-line. Coraz więcej portów lotniczych świadczy taką usługę. To zaoszczędzi czas i zwiększy szanse dostania się na pokład samolotu. Jeśli nie ma możliwości odprawy on-line z domu skorzystaj ze specjalnych terminali ustawionych w większości portów lotniczych.

Na lotnisko trzeba przyjechać wcześniej. Warto pamiętać, że każdy samolot ma określoną liczbę foteli, a linie lotnicze stosują zgodną z prawem metodę nad sprzedaży. Na pokład dostają się jednak tylko Ci, którzy maja za sobą odprawę i wszystkie obowiązujące procedury. Przyjazd w ostatniej chwili zwiększa ryzyko overbookingu.

Aby nie zaskoczyć się negatywnie warto zwrócić uwagę na ilość i wielkość bagażu podręcznego. Ten element jest bardzo różnorodny zwłaszcza w tanich liniach lotniczych. Często na hali odpraw widać stojaki danej linii lotniczej z opisem bagaży podręcznego a nawet ramką testową na sprawdzenie jego kubatury. Nie dostosowanie się do tych wskazówek może skutkować koniecznością powrotu na linie odpraw i nadanie dodatkowego (często płatnego) bagażu, a także stratą miejsca w kolejce wejścia na pokład.

Jeśli zdarzył się overbooking i pasażer nie dostał się na pokład samolotu z powodu nad sprzedaży biletów w stosunku do ilości miejsc w samolocie to ma dwa wyjścia. Przyjąć propozycję linii lotniczej przesuwającą odlot na kolejny rejs tego przewoźnika lub zgłosić roszczenie o odszkodowanie. Overbooking jest co prawda dozwolony jednak w świetle obowiązującego prawa stanowi o winie przewoźnika. Pasażer ma prawo do ubiegania się rekompensatę za niezrealizowaną usługę i stracony czas. Osoby podróżujące służbowo przez overbooking często tracą spotkanie zawodowe, a w konsekwencji pieniądze - mogą złożyć skargę o dodatkowe odszkodowanie wynikające z wymiernych strat jakie są w stanie udowodnić.

Dodatkowo każdy lot opóźniony powyżej 3 godzin z winy przewoźnika podlega rekompensacie. Podobnie jest w przypadku lotów odwołanych/anulowanych. Obowiązują tu te same europejskie przepisy WE 261/2004 jak w przypadku overbookingu. Wystarczy złożyć reklamację do linii lotniczej, lub jeszcze prościej, zgłosić taki lot do firmy zajmujące się respektowaniem praw pasażerskich. W AirHelp zespół roszczeniowy zajmie się wszystkim.

Prawa pasażerskie w przypadku sytuacji kryzysowej. Każdy przewoźnik zobowiązany jest prawnie do udzielenia Ci informacji o prawach jakie Ci przysługują w związku z powstałą sytuacją. W praktyce niemal nikt tego nie robi. Każde niespodziewane zdarzenie powinno być niezwłocznie wyjaśniona oczekującym podróżnym przez przedstawiciela linii lotniczej.

Linie lotnicze stosują tysiące mniej i bardziej przekonująco brzmiących wytłumaczeń w przypadku niezrealizowanej zgodnie z prawem usługi. Najczęściej wymuszają na pasażerach przyjęcie polecanego przez siebie rozwiązania - np. bilet na lot kolejnym lotem na danej trasie, ciepły posiłek, sporadycznie hotel - w zamian za podpisanie oświadczenia o zrzeczeniu się wszelkich roszczeń i oczekiwań odszkodowawczych. AirHelp przestrzega przed takimi praktykami. W wielu przypadkach linie lotnicze mają prawny obowiązek podać wspomniane ciepłe napoje lub posiłek , ewentualnie talon na samodzielny zakup wyżywienia w terminalu bez dodatkowych zobowiązań ze strony pasażera.

Należy pamiętać , że w przypadku overbookingu, opóźnienia lub anulowania lotu każdy pasażer ma prawo ubiegać się o rekompensatę wynoszącą zgodnie z prawem unijnym od 125 do nawet 600 euro od osoby. Jej wysokość uzależniona jest przede wszystkim od długości trasy jaką miałeś pokonać danym lotem. O tym jak i dokąd złożyć roszczenie odszkodowawcze przeczytasz w informatorach dotyczących praw pasażerskich. Możesz też skorzystać z pomocy specjalistów, np. AirHelp, którzy przeprowadzą całą operację za poszkodowanego. Wystarczy tylko, zgłosić się przez internet, aplikację w smartfonie lub przez telefon opóźniony, anulowany lot, albo fakt, że padło się ofiarą overbookingu.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
podróż samolot lot samoloty opóźnienia AirHelp pomoc




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję