Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista ds.turystyki - biuro podróży w...
- Sprzedam pensjonat Rabka Zdrój
- B.P. ITAKA w C.H.M1 w Czeladzi zatrudni
- NEKERA - Specjalista Wsparcia Sprzedaży
- Młodszy Specjalista ds. obsługi klienta
- Doradca klienta Biuro Podróży Itaka Kraków M1
- RAINBOW Doradca Klienta
- NEKERA - Flight Specialist
- NEKERA - Product Manager (Warszawa)
- pilot Wiedeń : 31.05-01.06.2024
Na co klienci zwracają uwagę przy wyborze restauracji?
Polska branża gastronomiczna intensywnie się rozwija a Polacy coraz częściej jedzą poza domem ze względu na brak czasu. Co determinuje wybór danej restauracji?
Wydatki gastronomiczne i hotelowe pochłaniają ok. 3,2 proc. dochodów Polaków - wynika z danych Eurostatu, które przytacza PMR. Dla przykładu Niemcy i Słowacy przeznaczają powyżej 5 proc., a Czesi - ponad 8 proc. swoich budżetów. Popularność jedzenia poza domem wciąż rośnie. Polacy częściej wychodzą do restauracji i więcej przeznaczają na ten cel. Coraz istotniejsza staje się dla nich jakość zamawianego jedzenia.
"Gastronomia w Polsce ma się dobrze, powiedziałbym nawet, że bardzo dobrze" - przekonuje w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Leszek Józefowski z Restauratorzy Food Consulting."Mamy mało czasu, dużo pracujemy, dlatego częściej korzystamy z usług gastronomicznych.
Jak wynika z raportu "Polska na talerzu 2016" firmy MAKRO Cash & Carry, liczba respondentów deklarujących, że co najmniej raz w tygodniu stołują się poza domem, wzrosła o ponad 25 proc. w porównaniu do 2015 roku. Kwota, jaką wydają na jedzenie, oscyluje zwykle w przedziale 10-30 zł. Tak zadeklarował co trzeci badany. Dla niemal połowy klientów nadal bardzo ważnym czynnikiem przy wyborze restauracji jest cena.
"Mamy też większe wymagania wobec usług gastronomicznych. 62 proc. gości restauracji zwraca dużą uwagę na jakość produktów. Jakość to nie tylko to, jak smakuje to, co jest na talerzu, lecz także to, z czego danie się składa i od jakich dostawców pochodzą składniki" - mówi Józefowski.
Według autorów przewodnika "Trendy w gastronomii 2016" poza jakością samej restauracji nowych klientów przyciąga także atmosfera miejsca i ludzie, którzy tam przychodzą. Wokół lokali często powstają mikrospołeczności wiernych bywalców, którzy budują atmosferę, ale dzielą się także treściami i rekomendacjami między innymi na portalach społecznościowych. To buduje wizerunek marki i przyciąga kolejne osoby.
"Konkurencja na rynku jest już bardzo duża. Restauratorzy zmieniają więc swoje oferty, dostosowując je do potrzeb klientów" - wskazuje Leszek Józefowski. "Wprowadzają też różnego rodzaju nowinki. Tak naprawdę są już na rynku lokale dla wszystkich. Właściciele punktów gastronomicznych wyczerpująco informują o swoich profilach, docierając do potencjalnych klientów" - dodaje
Jak podkreśla, o sukcesie restauracji czy baru decyduje przede wszystkim właściwa strategia, która powinna być stworzona jeszcze przed uruchomieniem lokalu. Pozwala ona także na elastyczne reagowanie na zmieniające się trendy na rynku.
"Pracując w branży od lat, widzę dużą zmianę związaną z rozwojem gastronomii w Polsce. Inwestorzy, którzy przygotowali strategię działania i zbudowali koncepcję, działają bardzo dobrze. Wiele miejsc musi dostosowywać swoje usługi do potrzeb klientów, ale często można to zrobić niewielkim kosztem poprzez modyfikację menu, cen czy wystrój wnętrza lokalu. Pozwala to zachować obecnych klientów i zdobyć nowych" - mówi Leszek Józefowski.
Fakt, że w Polsce udział wydatków na hotele i gastronomię jest niższy niż w wielu innych krajach europejskich pozwala z optymizmem patrzeć na rozwój rynku. Według analityków PMR na koniec 2015 roku jego wartość wyniosła 24,8 mld zł, a na koniec tego ma sięgnąć 26 mld (wzrost o 5,4 proc.).
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
Przewodnik Michelin - więcej lokali z
Lepsza kondycja branży
Program inwestycji dla branży turystyka, horeca i
Oznaczenia pochodzenia geograficznego mają być lepiej
Dział badania rynku i analizy:
Turystyka z gorszą obsługą
Nocowanie.pl: Zimowy wypoczynek w Polsce przyciąga węgierskich
Starsze aktualności:
Sezon nad morzem nie jest
Jak sprzedawać w trudnych
eSky chwali system NDC
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Starbucks podwyższy płace w USA
McDonald`s testuje w Polsce nowy koncept
Ministerstwo Rozwoju wprowadza ułatwienie dla przyszłych przedsiębiorców
Jordania zmienia przepisy wizowe
Lotnisko Chopina partnerem plebiscytu `Najlepsza Linia Lotnicza`
Konferencja dla dyrektorów hoteli niezależnych
Nowa kampania promocyjna Małopolski
Kup obóz w najpiękniejszym regionie turystycznym - weź kasę!
Za jakie wyjazdy turyści zapłacą najmniej?
TPN wydłuża zakaz poruszania się po parku nocą
Starbucks podpowie, jak znaleźć pracę
Czy warto inwestować w personel hotelowy?
Strefa Ciszy zaczyna obowiązywać w Pendolino
Ryanair uruchomi nowe połączenie z Krakowa
Ryanair ogłasza rozkład lotów na lato 2017 z Gdańska Szczecina i Krakowa
MSZ informuje o stanie bezpieczeństwa we Francji
AccorHotels rozpoczął negocjacje w sprawie zakupu spółki z branży concierge
Jakie są preferencje Polaków rezerwujących zimowy wypoczynek?
Muzeum Auschwitz walczy z określeniem`polskie obozy śmierci`
Jakie są trendy w wynajmie domów wakacyjnych?