Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Pilot wycieczek rowerowych
- REZYDENT TURYSTYCZNY REGO-BIS - SEZON 2024
- Animator Czasu Wolnego - Bułgaria
- KIEROWNIK DZIAŁU REZERWACJI
- PRACOWNIK DZIAŁU CALL CENTER
- Pilot na Węgry
- Project Manager (Katowice)
- Specjalista ds. rezerwacji w jęz. polskim
- Specjalista ds.turystyki - biuro podróży w...
- Sprzedam pensjonat Rabka Zdrój
Sposób złożenia reklamacji może mieć wpływ na jej skuteczność
Czy każda reklamacja złożona przez klienta jest skuteczna? Jak się okazało w wyroku poznańskiego sądu niekoniecznie tak musi być.
Sprawa rozpatrywana przez Sąd Rejonowy Poznań - Grunwald i Jeżyce w Poznaniu. Turyści byli niezadowoleni z hotelu w jakim przyszło im spędzać wakacje i złożyli reklamację. Sprawa jakich dziesiątki, niemniej jednak warto zwrócić uwagę na parę szczegółów. Niezadowoleni turyści złożyli na ręce rezydenta reklamację, z żądaniem finansowego zadośćuczynienia w trakcie imprezy - 16 czerwca. Reklamacja została ponownie złożona w biurze agenta (25 czerwca) i tego samego dnia przekazana touroperatorowi. Odpowiedź biura została przygotowana pismem z dnia 24 lipca i została dostarczona klientom 26 lipca. W sądzie turyści podnosili, że reklamacja powinna zostać uznana za uwzględnioną, ponieważ odpowiedź na nią przyszła po upływie ustawowego terminu, licząc od złożenia pierwszej reklamacji na ręce rezydenta.
Zdaniem Sądu należy uznać, zgodnie ze stanowiskiem pozwanego, iż w dniu 16 czerwca 2014 r. powodowie nie złożyli skutecznej reklamacji, albowiem rezydent nie posiadał uprawnień do jej odbioru, zaś powodowie winni przesłać reklamację na adres pozwanego, to następna reklamacja została złożona przez powodów w dniu 25 czerwca 2014 r. do agenta pozwanego (...) Sp. z o.o. , a więc w terminie krótszym niż 30 dni od daty zakończenia imprezy turystycznej (17 czerwca 2014 r.). Pismem z tego samego dnia agent pozwanego (...) Sp. z o.o. przekazał reklamację pozwanemu, który otrzymał ja w dniu 26 czerwca 2014 r.. Pozwany wykazał zdaniem Sądu, iż reklamacja została mu przekazana w dniu późniejszym niż 25 czerwca 2014 r. swym pismem stanowiącym odpowiedź na reklamację. Powodowie nie wykazali, iż reklamacja złożona w innym miejscu niż w biurze pozwanego, bo u jego agenta, który nie był uprawniony do jej przyjmowania, została natychmiast w tym dniu przekazana do pozwanego, tak aby mógł się z nią zapoznać. Termin do złożenia odpowiedzi na reklamację minął zatem z dniem 26 lipca 2014 r., a sami powodowie w pozwie napisali, że najprawdopodobniej otrzymali ja w dniu 26 lipca 2014 r. - uznał sąd w uzasadnieniu wyroku o sygnaturze akt I C 353 / 15. Z pełnym uzasadnieniem wyroku można zapoznać się pod adresem orzeczenia.ms.gov.pl
Sąd wypowiedział się także w kwestii liczenia terminu wypowiedzi. Warto zauważyć, że w tej kwestii w Polsce mamy niejednolite orzecznictwo. Jak zwracał uwagę dr Piotr Cybula część sądów uznaje, iż klient powinien otrzymać odpowiedź na reklamację w ciągu 30 dni, a druga część uznaje, że wystarczy jeżeli biuro wyśle odpowiedź w tym terminie. Poznański sąd podzielił ten pierwszy pogląd. Kwestię zachowania 30-dniowego terminu na doręczenie odpowiedzi na jego reklamację należy rozpatrywać w świetle art. 61 § 1 k.c. Zgodnie z tym przepisem oświadczenie woli, które ma być złożone innej osobie, jest złożone z chwilą, gdy doszło do niej w taki sposób, że mogła zapoznać się z jego treścią. Oznacza to, że odpowiedź pozwanego na reklamację strony powodowej można uznać za doręczoną z chwilą, gdy powodowie mieli możność zapoznania się z tym pismem. Pozwany sformułował odpowiedź na reklamację w piśmie z dnia 24 lipca 2014 r., zaś między stronami bezspornym pozostało, iż została ona doręczona powodom w dniu 26 lipca 2014 r. - napisano w uzasadnieniu wyroku.
Komentarze
Tagi:
Dział biura turystyczne:
ECTAA wybrała preferowany kierunek podróży na 2025
Elektroniczne faktury zaczną obowiązywać za 2
Promocja Polski podczas 75-lecia słynnych ogrodów
Dział przewodnicy i piloci:
Elektroniczne faktury zaczną obowiązywać za 2
Oznaczenia pochodzenia geograficznego mają być lepiej
Można składać oferty w Programie wsparcia
Piotr Borys odpowiedzialny za turystykę w
Które polskie, zimowe kierunki najpopularniejsze w
Starsze aktualności:
Komisja Europejska przedłużyła możliwość pomocy dla małych portów
Oburzenie na ceny biletu na Wawel, ale czy
TSUE: Przewoźnik odpowiada za nienależyte udzielenie pierwszej
Ankieta KE dla
Sezon nad morzem nie jest
Jak sprzedawać w trudnych
eSky chwali system NDC
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Jakie dania najchętniej zamawiają Europejczycy?
46 milionów złotych dofinansowania na szlaki turystyczne w Małopolsce
Bank kupił węgierski portal turystyczny
Air Baltic zawiesza loty do Rygi
Co nowego na polskich lotniskach?
Transavia poleci z Wrocławia i Katowic
Wyrok w sprawie upadłych biur podróży
Rusza kolejna edycja kampanii Hotel Przyjazny Rodzinie
Trwają pryzygotowania do TT Warsaw
Spółki kolejowe wychodzą z zapaści?
Krasiejów gospodarzem II Kongresu Turystycznego