TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






LOT nie osiągnie zysku na koniec roku

Wszystko wskazuje na to, iż PLL LOT nie odnotuje zysku na koniec roku. Przyczyn takiego obrotu sprawy jest wiele.


"Spółka jest cały czas w procesie restrukturyzacji, która zakończy się w tym roku. Pamiętajmy, że firma nie funkcjonuje w środowisku, w którym świat czeka na LOT, by się zrestrukturyzował i przyłączył do otwartej konkurencji. Na rynku dawno nie było tak dużej presji na cenę. Nasi konkurenci czyli linie niskokosztowe jak i przewoźnicy sieciowi bardzo skrupulatnie wykorzystali fakt, że LOT miał zakaz rozwijania się na rosnącym cały czas rynku. W tym roku pojawiło się też kilka elementów, które ułatwiły konkurentom zdobywanie naszego pola, a nam niestety ograniczyły możliwości nawet obrony, nie mówiąc o kontrataku" - powiedział Marcin Celejewski, p.o. prezesa LOT.

Jednym z wielu powodów, który wpłynął na wynik finansowy przewoźnika była decyzja o ograniczeniu lotów krajowych i zagranicznych wydana przez KE w ramach drugiej puli środków kompensacyjnych za pomoc publiczną. Zawieszono wtedy rejsy do:

  • Belgradu,
  • Zagrzebia,
  • Dusseldorfu,
  • Erewania,
  • rejs Kraków - Gdańsk.

"Było to dodatkowym ograniczeniem naszej działalności w szczycie sezonu, kiedy linie lotnicze zarabiają najwięcej. Musieliśmy oddać kolejną część naszego rynku" - podkreślił Celejewski.

Zmiany w siatce połączeń sprawiły, że cześć maszyn Embraer 170 stała się niepotrzebna. LOT zdecydował więc o sprzedaży Embraerów firmie leasingowej i wzięciu ich w tak zwany leasing zwrotny. "Tego typu samoloty nie cieszą się na rynku zbyt dużą popularnością, dlatego zastosowaliśmy transakcję sale and leaseback. Ze względu na zapisy księgowe ma ona jednak negatywny wpływ na obecne wyniki finansowe" - przyznał prezes.

Przewoźnik zaangażował spore środki w proces przygotowania do kolejnego roku działalności, w tym na konkurowanie z innymi przewoźnikami, ekspansję i walkę o klientów. "Rozwój nie zadzieje się z dnia na dzień i już dzisiaj ponosimy tego koszty. Inwestujemy w nowe miejsca pracy, tak by od nowego roku ruszyć z ekspansją. Otwieramy nowe połączenia daleko dystansowe do Tokio od 13 stycznia czy Seulu, będą też dodatkowe rejsy europejskie. Nie da się nie ponosić żadnych kosztów związanych z inwestycjami na taką skalę. Jest kilka elementów i jeśli się je doda, to wychodzi, że musimy ograniczyć wynik operacyjny o ok. 120 mln zł. To dlatego walczymy bardziej o zero niż bijemy się o nadwyżki" - wyjaśnił Celejewski.

Przyszły rok dla LOT-u może być decydującym. Władze firmy mają w planach zwiększenie liczby lotów o blisko 40% przy wykorzystaniu posiadanej floty maszyn. Przewoźnik w przyszłości rozszerzyć współpracę z PKP Intercity, chodzi o wprowadzenie jednego biletu lotniczo-kolejowego.

"Czeka nas odbudowa struktur sprzedażowych, które muszą wspomóc tą całą działalność, odbudowa naszego brandingu, otworzenie się na rynek. Nasz rozwój opieramy o port przesiadkowy w Warszawie" - dodał prezes LOT.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
linie lotnicze lot prognozy wynik finansowy ograniczenie połączeń lotnisko chopina


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję