Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Szukam pilota WIEDEŃ 29.07
- Pilot do Bułgarii - 06-17.09.2023
- Praca w Salonie Itaki Katowice
- Kierownik i opiekun na kolonie poszukiwany
- PRACA SEZONOWA W GRECJI
- Specjalista d/s Turystyki
- Specjalisty ds. rezerwacji grupowych
- Pilne! Pilotaż 10-11.06 /Lębork - Koszalin
- Pilot wycieczek Kreta
- Poszukujemy pilota, przewodnika 13-14.06 -...


Czy touroperator może zostać ukarany za nieprawidłowości z czasem pracy kierowców?
Czy touroperator może odpowiadać za przekroczenie czasu pracy kierowcy autobusu? Jak się okazuje, wcale nie jest to niemożliwe.
W trakcie targów Tour Salon odbyła się zorganizowana przez Wielkopolską Inspekcję Transportu Drogowego, Izbę Turystyki Rzeczypospolitej Polskiej oraz Wielkopolską Izbę Turystyczną prezentacja pod tytułem "Odpowiedzialność Touroperatora w zakresie tworzenia programów imprez turystycznych w aspekcie ustawy o czasie pracy kierowców".
Zasady ponoszenia odpowiedzialności reguluje art 92a Ustawy o transporcie lądowym. Punkt siódmy tej regulacji głosi, że:
Przepisy ust. 1, ust. 3 pkt 5 i ust. 5 i 6 stosuje się do podmiotów wykonujących czynności
związane z przewozem drogowym, w szczególności do:
1) spedytora,
2) nadawcy,
3) odbiorcy,
4) załadowcy,
5) organizatora wycieczki,
6) organizatora transportu,
7) operatora publicznego transportu zbiorowego
- jeżeli okoliczności sprawy i dowody jednoznacznie wskazują, że podmiot ten miał wpływ lub godził się na powstanie naruszenia.
To zagadnienie jest regulowane także przez art.10 ust.3 Rozporządzenia 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego, które stanowi, że Przedsiębiorstwa, spedytorzy, nadawcy ładunku, organizatorzy wycieczek, główni wykonawcy, podwykonawcy oraz agencje zatrudniania kierowców zapewnią, aby uzgodnione umownie harmonogramy transportu były zgodne z przepisami niniejszego rozporządzenia."
Jak przekonywali w trakcie prezentacji funkcjonariusze poznańskiej WITD, pociągnięcie organizatora turystyki do odpowiedzialności z tego tytułu musi wynikać z wcześniej przeprowadzonej kontroli drogowej, w trakcie której zostały stwierdzone naruszenia, albo z kontroli przewoźnika, która miała miejsce w siedzibie przedsiębiorstwa. Odpowiedzialność touroperatora w tym przypadku jest odpowiedzialnością administracyjną. Touroperator może zostać ukarany za takie ułożenie programu wycieczki, który nie będzie możliwy do zrealizowania w trakcie czasu kierowcy. Istnieją przesłanki wyłączające odpowiedzialność organizatora turystyki. Jeśli touroperator nie miał wpływu na przekroczenie czasu pracy i nastąpiło to w okolicznościach, których nie mógł przewidzieć.
Postępowanie wobec touroperatora może być wszczęte w sytuacji, gdy ukarany przewoźnik przedstawi dokumenty, będące dowodem, że nieprawidłowości były zawinione przez organizatora turystyki. Nie spowoduje to odstąpienia od ukarania przewoźnika, ale pozwoli ukarać touroperatora. Trudno zatem oczekiwać, aby przewoźnikom zależało na psuciu stosunków ze zleceniodawcą, zwłaszcza z takim, od którego ma stałe zlecenia.
Inspektorzy ITD podkreślali, że aby ukaranie touroperatora w ogóle było możliwe, już na etapie planowania wycieczki musiałby paść taki błąd, zakładający przebycie jakiejś nierealnej do przejazdu w czasie pracy kierowców odległości. Uczestnicy dyskusji zauważali, że nie spotkali się z przypadkiem ukarania biura podróży przez ITD, niemniej jednak warto zdawać sobie sprawę z tego, że taka możliwość istnieje i starać się jej zapobiegać.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Czy biuro może odpowiadać za przekroczenie czasu pracy?
[2015-10-23 17:22 81.97.4.*]
Uwazam, ze touroperator ma obowiazek tak ulozycprogram, aby byl w zgoidzie z obowiazujacymi przepisami drogowymi I o czasie pracy kierowcy, ale I przewoznikowi wolno sprawdzic przed wyjazdem przebiegi dzienne kilometrowe chociazby po to, aby sprawdzic ile paliwa bedzie potzrebowac na taki wyjazd. W razie watpliwosci co do godzin pracy kierowcy powinien to wszystko uzgodnic z organizatorem wyjazdu.
Jestem pilotem wycieczek I niekiedy widze zdziwienie kierowcow co do programu I dziennych kilometrow.
Nemo odpowiedz »Czy biuro może odpowiadać za przekroczenie czasu pracy?
[2015-11-03 13:34 79.186.218.*]
Problem w tym, że często programy układają osoby niemające o tym pojęcia. Sprzedadzą imprezę, a potem szukają przewoźnika, który się tego podejmie. Najczęstsze błędy w programie to:
Skalkulowane za krótkie czasy przejazdów, nie uwzględnienie przerw w podróży, zbyt bogaty program, którego realizacja zajmuje ponad 15h (nie zapewnienie min 9. godzinnego odpoczynku dobowego), Przejazdy nocne, pomiędzy którymi jest planowana 9-cio godzinna przerwa bez zapewnienia kierowcom pokoju w hotelu. odpowiedz »Czy biuro może odpowiadać za przekroczenie czasu pracy?
[2015-11-04 11:07 77.253.214.*]
Cóż może wymyślić polski urzędnik/? ...Jak sięgnąć prawą ręką do lewego ucha. Nie wolno zwalniać przewoźnika z obowiązku brania odpowiedzialności za czas pracy kierowców., po to się szkoli, zdaje egzaminy etc, etc., jest profesjonalistą w temacie przejazdów. Ma dotąd poprawiać program wycieczki, aż będzie zgodny z czasem pracy kierowcy-(ów). Zresztą skoro nie są zwolnieni z odpowiedzialności to muszą skonfrontować program z czasem pracy. Po co w to mieszać Organizatora? żeby skomplikować? odpowiedz »
Czy biuro może odpowiadać za przekroczenie czasu pracy?
[2015-10-24 08:46 60.234.213.*]
A kiedy będą polskie biura odpowiadać za wysyłanie pilotów do np. USA czy Australii, aby obwozić polskich turystów bez żadnych uprawnień? Samo w sobie temat warty poruszenia w tur-info.pl. Wstyd Polsce robią na świecie ci nasi “touroperatorzy". odpowiedz »
Czy biuro może odpowiadać za przekroczenie czasu pracy?
[2015-10-25 21:53 109.243.75.*]
A jakie masz od 22 miesięcy "uprawnienia" pilotów? Gdzie je możesz uzyskać? Zakupić na bazarze? odpowiedz »
Czy biuro może odpowiadać za przekroczenie czasu pracy?
[2015-10-26 06:36 60.234.213.*]
Nie rozumiesz mojego argumentu. Te uprawnienia uzyskuje sie w kraju, po którym sie obwozi turystów. Taki “touroperator" powinien mieć rezydenta z wymaganymi uprawnieniami - lokalne prawo jazdy itd. (czy tak nie jest w Polsce/UE?) no, ale w tedy cena wycieczki będzie o 20% droższa. Powtarzam, WSTYD! odpowiedz »
Czy biuro może odpowiadać za przekroczenie czasu pracy?
[2015-10-27 20:04 109.243.91.*]
Nie, tak nie jest ani w PL, ani w UE. Z tego, co piszesz wynika, że Tobie chodzi po prostu o przewodnika zamieszkałego na miejscu, a nie o żadnego "pilota" czy też "rezydenta". " Kłania się jednoznaczność terminologii... odpowiedz »
Czy biuro może odpowiadać za przekroczenie czasu pracy?
[2015-10-24 11:56 79.188.197.*]
hmmm, trochę to dziwne, podaję przewoźnikowi plan wycieczki po to,żeby wycenił mi usługę, jeżeli jeden kierowca nie daje rady, to przewoźnik powinien uwzględnić w kalkulacji dwóch kierowców. I w mojej ocenie na tym odpowiedzialność TO się zamyka. odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Polacy kochają podróżować
Enter Air podpisał kolejną
Dział prawo i podatki:
Grupy izraelskiej młodzieży wrócą do
Starsze aktualności:
Rekordowy czerwiec dla Wizz
Prawie 30 proc. skarg zgłaszanych do ECK dotyczyło transportu
Południe Europy walczy z
TOP 5 zabawek dla niemowląt i
Inspekcja Handlowa prezentuje wstępne wyniki kontroli lokali
Ceny wyjazdów turystycznych znowu w
Turystyka medyczna coraz ważniejsza dla
Minister odradza korzystanie z hoteli czy
Heathrow wprowadza limit
Zbliża się Kulinarny Festiwal Kwiatów
LHG podpisuje umowę z Magnuson Hotels
Travelport będzie kontynuował współpracę z Aviacenter
Branża zaniepokojona spadkami sprzedaży
Ponad 40 proc. Polaków spędzi tegoroczne wakacje w miejscu zamieszkania
Czy Radosław Włoszek zostanie prezesem portu lotniczego w Balicach?
Kto się zaprezentuje na Roadshow 2017?
Jakie są prognozy dla szukających pracy w turystyce?
PIT organizuje szkolenia dla trenerów przewodnictwa i egzaminatorów kandydatów na pilotów
Ilu turystów wybrało wakacje nad polskim morzem?
Wrzesień na polskich lotniskach
Czy karmienie piersią w restauracji jest w porządku?
Bogdan Bruczko wraca do zarządu Sfinks Polska
Wrzesień: Które miasta są tańsze, a które są droższe?