Polska znowu na dywaniku Komisji Europejskiej
Według Komisji Europejskiej polskie prawo lotnicze jest mało przejrzyste i brak w nim procedur, które nie dyskryminowały by praw przewozowych linii lotniczych. Dlatego w ubiegły czwartek KE zdecydowali się pozwać Polskę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, aby ten zabronił łamania przepisów. Jak poinformował Urząd Lotnictwa Cywilnego - Polska pracuje nad tymi procedurami.
Zdaniem KE to łamanie rozporządzenia ws. umów o usługach lotniczych. W myśl, którego Polska jako kraj należący do strefy Schengen zobowiązana jest do ustanowienia "przejrzystych i niedyskryminujących procedur" krajowych w zakresie przydzielania ograniczonych praw przewozowych liniom lotniczym z innych krajów UE. Z procedur takich korzysta się m.in. w przypadkach, gdy kilku przewoźników ubiega się o prawo do lotów na tej samej trasie, ale w praktyce okazuje się to niemożliwe.
Faktem jest, że Polska ograniczając prawa przewozowe innych operatorów, nie określiła stosownych praw i procedur, którym mieliby podlegać inni operatorzy. Zgodnie z przepisami o ustaleniach dotyczących w/w procedur należy poinformować Komisję Europejską, która w przeciągu ośmiu tygodni od jej otrzymania opublikuje ją w dzienniku ustaw UE. Po siedmiu latach od momentu wprowadzenia rozporządzenia, Polska nadal nie ustanowiła takich procedur. Jesteśmy jedynym krajem UE, który nie posiada przepisów dotyczących ograniczonych praw przewozowych.
Zdaniem Komisji Europejskiej ich brak, pozbawia zagraniczne linie lotnicze możliwości ubiegania się o prawa przewozowe na trasach pomiędzy Polską a państwami spoza UE. To z kolei pozbawia uczciwą konkurencję.
Nie pomogły groźby, ostrzeżenia ze strony Komisji Europejskiej, która w czwartek skierowała sprawę do Trybunału. Urząd Lotnictwa Cywilnego ma jednak inne zdanie. Jak twierdzi projekt procedury został opracowany już kilka lat temu, mało tego KE zaaprobowała dokument wysoko go oceniając. "Projekt nie został jednak wdrożony w życie w związku z brakiem w tym czasie odpowiedniej podstawy prawnej w ustawie - Prawo lotnicze. W wyniku kilkuletnich prac w Sejmie ostatecznie nowelizacja Prawa lotniczego weszła w życie we wrześniu" - tłumaczy rzeczniczka ULC, Katarzyna Krasnodębska.
Okazuje się, że "w praktyce procedura będzie miała zastosowanie tylko do kilku państw, z którymi Polska nie ma zawartej liberalnej umowy o komunikacji lotniczej (np. Ukrainy)" - dodała rzecznik. Przewoźnicy, którzy będą chcieli skorzystać z ograniczonych praw przewozowych, będą musieli najpierw złożyć wniosek do prezesa ULC o przeprowadzenie konkursu. Dziwne zatem, że jak na razie żaden z przewoźników z takim wnioskiem nie zgłosił się.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Koniec konfliktu Anex Tours i JoinUp! z
Starsze aktualności:
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Ecco Travel wraca z chińską
Prawie 75 mln wyjazdów turystycznych
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT
Wyspy Wolin i Uznam lepiej połączone z resztą
Kraków wprowadza ograniczenia sprzedaży
1/5 Polaków nie ubezpiecza się przy
Lufthansa: loty do Tokio przekierowywane
Pożar na luksusowym wycieczkowcu
Samsung wprowadza innowacje do hoteli
UNWTO nagrodziła firmy z branży turystycznej
Szczecin: jedzenie w knajpach za pół ceny
tui podpisuje umowy z Agentami pomimo, ze Prezes mowil co innego
WizzAir zacieśnia współpracę z FL Technics
Konkurs: "Pomysł na rodzinne wakacje w TUI i Trefl"
Co kryje się w nowych katalogach TUI
Tajemnica basenów termalnych - dlaczego są tak niezwykłe?
PLL LOT notuje wzrost liczby pasażerów
Nowy dyrektor zarządzający w Marco Polo Travel