TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Polska znowu na dywaniku Komisji Europejskiej

Według Komisji Europejskiej polskie prawo lotnicze jest mało przejrzyste i brak w nim procedur, które nie dyskryminowały by praw przewozowych linii lotniczych. Dlatego w ubiegły czwartek KE zdecydowali się pozwać Polskę do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, aby ten zabronił łamania przepisów. Jak poinformował Urząd Lotnictwa Cywilnego - Polska pracuje nad tymi procedurami.


Zdaniem KE to łamanie rozporządzenia ws. umów o usługach lotniczych. W myśl, którego Polska jako kraj należący do strefy Schengen zobowiązana jest do ustanowienia "przejrzystych i niedyskryminujących procedur" krajowych w zakresie przydzielania ograniczonych praw przewozowych liniom lotniczym z innych krajów UE. Z procedur takich korzysta się m.in. w przypadkach, gdy kilku przewoźników ubiega się o prawo do lotów na tej samej trasie, ale w praktyce okazuje się to niemożliwe.

Faktem jest, że Polska ograniczając prawa przewozowe innych operatorów, nie określiła stosownych praw i procedur, którym mieliby podlegać inni operatorzy. Zgodnie z przepisami o ustaleniach dotyczących w/w procedur należy poinformować Komisję Europejską, która w przeciągu ośmiu tygodni od jej otrzymania opublikuje ją w dzienniku ustaw UE. Po siedmiu latach od momentu wprowadzenia rozporządzenia, Polska nadal nie ustanowiła takich procedur. Jesteśmy jedynym krajem UE, który nie posiada przepisów dotyczących ograniczonych praw przewozowych.

Zdaniem Komisji Europejskiej ich brak, pozbawia zagraniczne linie lotnicze możliwości ubiegania się o prawa przewozowe na trasach pomiędzy Polską a państwami spoza UE. To z kolei pozbawia uczciwą konkurencję.

Nie pomogły groźby, ostrzeżenia ze strony Komisji Europejskiej, która w czwartek skierowała sprawę do Trybunału. Urząd Lotnictwa Cywilnego ma jednak inne zdanie. Jak twierdzi projekt procedury został opracowany już kilka lat temu, mało tego KE zaaprobowała dokument wysoko go oceniając. "Projekt nie został jednak wdrożony w życie w związku z brakiem w tym czasie odpowiedniej podstawy prawnej w ustawie - Prawo lotnicze. W wyniku kilkuletnich prac w Sejmie ostatecznie nowelizacja Prawa lotniczego weszła w życie we wrześniu" - tłumaczy rzeczniczka ULC, Katarzyna Krasnodębska.

Okazuje się, że "w praktyce procedura będzie miała zastosowanie tylko do kilku państw, z którymi Polska nie ma zawartej liberalnej umowy o komunikacji lotniczej (np. Ukrainy)" - dodała rzecznik. Przewoźnicy, którzy będą chcieli skorzystać z ograniczonych praw przewozowych, będą musieli najpierw złożyć wniosek do prezesa ULC o przeprowadzenie konkursu. Dziwne zatem, że jak na razie żaden z przewoźników z takim wnioskiem nie zgłosił się.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Polska na dywaniku Komisji Europejskiej Komisja Europejska KE Unia Europejska UE polskie prawo lotnicze Trybunał Sprawiedliwości łamanie przepisów Urząd Lotnictwa Cywilnego ULC procedury prawo lotnicze rozporządzenie usługi lotnicze Schengen linie lotnicze konkurencja ograniczenie praw przewozowych umowa liberalna przewoźnik prezes rzecznik prasowy nowelizacja Prawa Lotniczego podstawy prawne




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję