
Zobacz także
KE chce usprawnienia systemu zarządzania ruchem lotniczym
Nowy zakaz w ruchu lotniczym dzieli branżę
Kanada zmieniła przepisy dotyczące transportu lotniczego
ICAO aktualizuje wytyczne dotyczące bezpieczeństwa
W Dzienniku Ustaw opublikowano nowe rozporządzenie w sprawie zakazów w ruchu lotniczym
Nowe rozporządzenie Ministra Transportu dotyczące bezpieczeństwa lotniczego
W życie weszło zmienione rozporządzenie Ministra Transportu dotyczące wprowadzenia do stosowania wymagań Eurocontrol w zakresie przepisów bezpieczeństwa w ruchu lotniczym ESARR (Dz.U. nr 200, poz. 1478).
Europejska Organizacja Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (EUROCONTROL) to międzynarodowa instytucja, która obecnie zrzesza 35 europejskich państw członkowskich. Polska jest pełnoprawnym członkiem EUROCONTROL od 1 września 2004roku.
Głównym celem organizacji jest opracowywanie jednolitego systemu zarządzania ruchem lotniczym w całej Europie. Obecnie najwyższa ranga została nadana bezpieczeństwu w ruchu lotniczym, czyli opracowaniu i wdrożeniu środków zapobiegania wypadkom i incydentom z udziałem służb ruchu lotniczego. Efektem tych prac są wymagania EUROCONTROL w zakresie przepisów bezpieczeństwa w zarządzaniu ruchem lotniczym (ESARR).
Dotychczas EUROKONTROL opublikowało następujące wymagania:
ESARR 1 - Nadzór nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym,
ESARR 2 - Składanie meldunków oraz rozpatrywanie nieprawidłowości w ruchu lotniczym,
ESARR 3 - Wykorzystanie systemów zarządzania bezpieczeństwem przez organy zarządzania ruchem lotniczym,
ESARR 4 - Ocena i ograniczanie ryzyka w systemie zarządzania ruchem lotniczym,
ESARR 5 - Personel służb zarządzania ruchem lotniczym,
ESARR 6 - Oprogramowanie w systemach zarządzania ruchem lotniczym.
Obecnie w polskim systemie prawnym obowiązują wymagania ESARR 2, 3, 4 i 5 na podstawie rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 5 października 2004 r. w sprawie wprowadzenia do stosowania wymagań EUROCONTROL w zakresie przepisów bezpieczeństwa w ruchu lotniczym ESARR (Dz. U. Nr 224, poz. 2283).
Najnowsze rozporządzenie zakłada wprowadzenie do stosowania wymagań ESARR 1 i ESARR 6.
Celem ESARR 1 jest wprowadzenie zbioru wymagań przepisów bezpieczeństwa dla stworzenia skutecznego systemu nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym we wszystkich państwach członkowskich EUROCONTROL.
Natomiast ESARR 6 dotyczy wprowadzania systemów zapewnienia bezpieczeństwa oprogramowania, aby ograniczyć ryzyko związane z wykorzystaniem oprogramowania w naziemnych systemach związanych z bezpieczeństwem zarządzania ruchem lotniczym.
W ramach Unii Europejskiej od 2000 roku przeprowadzane są prace nad stworzeniem Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej - Single European Sky. W styczniu 2004 roku Parlament Europejski oraz Rada Unii Europejskiej przyjął cztery rozporządzenia wspólnotowe, ustanawiające Jednolitą Europejską Przestrzeń Powietrzną. Na mocy art. 4 rozporządzenia nr 550/2004/WE z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb nawigacji lotniczej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004), Komisja Europejska zobowiązana została do przyjęcia wymagań ESARR oraz ich zmian w drodze publikacji odniesienia do wymagań ESARR w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
Wprowadzenie nowych przepisów ESARR 1 i ESARR 6 przez Polskę jest niezbędne do uzyskania przez państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym certyfikatu do zapewniania służb żeglugi powietrznej, który wymagają przepisy rozporządzenia nr 550/2004/WE z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb nawigacji lotniczej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004).
Ze względu na członkostwo Polski w EUROCONTROL oraz obowiązki, które wynikają z przyjętych rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady UE w sprawie Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej dotyczące wymogu uzyskania przez państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym certyfikatu, przyjęcie wymagań ESARR 1 i ESARR 6 w trybie nowelizacji rozporządzenia ministra właściwego do spraw transportu było konieczne.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Fuj
[2009-06-30 09:47 88.220.105.*]
Typowe biurokratyczne bzdury, które mają na celu zatrudnienie stada baranków z pieczątkami pod szyją... odpowiedz »
Dział prawo i podatki:
Cypr zniesie zakaz podróżowania dla 56
Rusza Tarcza Finansowa PFR
Zapadają pierwsze wyroki w sprawie łamania
SOIT: Tarcza PFR 2.0 wyklucza większość organizatorów turystyki
Dział transport:
Rusza Tarcza Finansowa PFR
Lotnisko w Łodzi zostanie wystawione na
WTTC: podróże powinny być dostępne nie tylko dla
Rada Przedsiębiorczości apeluje o wspieranie szczepień w
Starsze aktualności:
KE podjęła decyzję w sprawie pomocy publicznej dla
Nadzieja na załatanie tzw. tarczy dla
Grecja wprowadziła nowe środki
Kierunki greckie tańsze niż przed
Nieco dziurawa tarcza dla turystyki trafi do
Do Sejmu trafił projekt ustawy pomocowej dla
TUI na minusie w drugim
Jak koronawirus wpłynął na decyzje Polaków wyjeżdżających na
Niepewność rządzi na rynku
Wizz Air otwiera nową bazę i zapowiada z niej nowe połączenie do
Koronawirus w wakacje: zakażeń przybywa, ale coraz mniej przypadków
TUI dostanie jeszcze większą
Kolejne kraje przywracają restrykcje dla przyjeżdżających z
Brytyjska grupa turystyczna zakończyła
Komisja Europejska zatwierdziła niemiecki program pomocy portom
Autokar z dziećmi wpadł do rowu pod Wrocławiem
Firma AmRest w Bułgarię z Burger King’iem
W Maladze otwarto polski konsulat honorowy
Każdy może zostać właścicielem pokoju hotelowego
Fischer Air Polska: spłaciliśmy wszystkie długi
Accor świętuje w Nowej Zelandii
Prezes LOT-u odwołany za brak strategii?
Co zamiast egzotyki Open Travel Group?
przemyslenia zwiazane z branza i studiami z nia zwiazanymi
Dogodniejsze połączenie lotnicze z Gdańska do Barcelony oraz Turku
Euro na Słowacji przyniesie zyski polskim góralom?
Eurostar wypłaci odszkodowania z powodu grudniowej awarii
Oficjalne otwarcie stacji Podstolice Ski
Strajkują piloci hiszpańskich linii lotniczych Iberia
Znakomita oferta przygotowana przez PKP Intercity
SPRZEDAM KONTENER(PRZYCZEPA) GASTRONOMICZNA