TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Kontrowersje wokół portu lotniczego w Kamieniu Śląskim

Chociaż nadal pojawia się wiele niewiadomych dotyczących portu lotniczego w Kamieniu Śląskim, władze regionu zostały we wtorek zobowiązane przez radnych sejmiku do powołania spółki "Port Lotniczy Opole".


Pomimo faktu, że prace na uruchomieniem lotniska trwają od około roku, nadal wzbudza niemałe kontrowersje, co unaoczniła sesja sejmiku, na której radni mieli przyjąć albo odrzucić uchwałę o utworzeniu przez województwo z Polskimi Portami Lotniczymi spółki z o.o.

Pawlicki jest przeciw

Jacek Pawlicki, radny SLD dyskusję zaczął bardzo ostro. Powiedział, że jest w ogóle przeciwny budowie lotniska, wyliczył także powody:
- ludzi w województwie nie przybywa, wręcz odwrotnie, skąd więc pomysł, aby było tu tylu pasażerów, by się to opłaciło,
- uchwała, która została przedstawiona przez zarząd jest niechlujna, brakuje paragrafów, na które w innych miejscach się uchwałodawcy powołują, a przecież chodzi tutaj o miliony złotych na kilkanaście lat,
- tą sumę pieniędzy lepiej można by zainwestować w okolice autostrady oraz w ściąganie tam inwestorów, aby stworzyć dodatkowe miejsca pracy,
- w pobliżu znajdują się dwa coraz lepiej doinwestowane lotniska, do których z wielu miejscowości regionu łatwiej jest obecnie dojechać, niż do Kamienia Śląskiego np. z Olesna do Pyrzowic istnieje lepsza droga,
- mowa jest o dofinansowaniu tego przedsięwzięcia przez jakiegoś inwestora, ale kto zechce wyłożyć 30 mln zł i zamrozić je na 15 lat? Może Cargo, ale w takiej sytuacji niech sobie tu Cargo robi biznes, a nie województwo, które myśli o przelotach pasażerskich,
- przyległe tereny nie zostały wykupione od kurii, należy więc płacić dzierżawę i liczyć się z jej zdaniem, ponieważ ma tam w pobliżu sanatorium, stąd też ograniczenia lotów od godz. 6 do 12, a gdzie tutaj swoboda działalności gospodarczej?
- brak jest także opinii, jakie tak naprawdę będzie oddziaływanie lotniska na środowisko, a przede wszystkim nie ma opinii UE, która zadecyduje czy to przedsięwzięcie w ogóle wypali.

Dodał również, że wolałby zainwestować te pieniądze w coś innego, co zatrzyma w regionie młodzież, a nie w lotnisko, z którego na zawsze stąd odlecą.

Za to Czerwieński jest za, ale...pojawia się "ale"

Jerzy Czerwieński, radny PiS jest zdania, że lotnisko może stać się kołem zamachowym województwa, ale... zwrócił się do władz regionu, że wnioskuje to po tym, jak wyglądają dotychczasowe poczynania gospodarcze jak np. Dinopark. Chaotyczne, pozbawione obwarowania prawnego. Jeżeli przy pracy nad lotniskiem nie zostaną spełnione wszystkie wymogi, to chyba jasne, że nie wystartuje z niego żaden samolot. Albo ma to być zrobione do końca albo wcale. Jak stwierdził, pół samolotu nie poleci. Dodał, że myślał, że pomysłodawcy przedsięwzięcia idą jak przecinak, ale okazało się, że chcą się zasłonić zewnętrzną ekspertyzą, jeśli coś okaże się nie tak. Poczekajmy więc na tę ekspertyzę. Po co pośpiech? Jeśli opinia będzie pozytywna to pójdzie się do przodu, a jeśli negatywna to po co żabę połykać?

Radny postawił również kilka pytań: ile należy do taj inwestycji dopłacić, dlaczego nie wykupić ziemi od kurii, a jedynie ją dzierżawić, dlaczego część spośród informacji dotyczących lotniska było jak dotąd utajnianych?

Jaki jest powód faktu, że radny zawnioskował, aby najpierw rozwiać wszystkie wątpliwości, zapraszając przedstawicieli PPL i innych ekspertów, poczekać również na ekspertyzę, a dopiero potem podejmować decyzję, np. na nadzwyczajnej sesji.

Z kolei Józef Śliwa, radny SLD miał już tylko same pytania:

- dlaczego jako samorząd w tym przedsięwzięciu są sami, dlaczego nie ma z nimi Opola?
- czego największy beneficjent, Warszawa się obawia?
- dlaczego PPL nie jest inwestorem wiodącym?
- dlaczego samorząd chce decydować się na wielomilionowe ryzyko przy tylu niewiadomych?
- czemu nie mogą być tylko koordynatorem inwestycji?

Potem radni PiS-u znowu wspomnieli o przełożeniu podjęcia decyzji, kiedy już zostaną rozwiane wszelkie wątpliwości, jednak radni koalicji (PO-MN-PSL) taki wniosek odrzucili. Wyjaśnili swoją decyzję mówiąc, że to po to, aby im potem pan Czerwiński nie mówił, że się ociągali.

Sebesta natomiast apeluję o tę uchwałę

Paru z nich próbowało również zabrać głos w dyskusji, próbując przekonywać, że należy uchwałę przyjąć, aby zarząd mając spółkę miał też narzędzia do podejmowania dalszych kroków, że czas goni, że trzeba zaufać władzy, którą się oczywiście potem z tych prac rozliczy. Na koniec marszałek Józef Sebesta z PO zaczął przekonywać, że jeżeli ktoś uważa, że lotnisko to dobry i szybki biznes to jest w wielkim błędzie. Ale też i zyski finansowe nie są tutaj najważniejsze. Nie mógł już także słuchać tej demagogii w wykonaniu opozycji, że nie ma pozwoleń, czy planu zagospodarowania przestrzennego. A kto miał o to występować? Przecież do tego właśnie potrzebny jest podmiot, czyli spółka. Owszem, są przygotowane nienajlepiej, pojawiają się literówki, drobne błędy, za które należy się wstydzić, ale też nie można zwlekać i się wahać, bo jak PPL zobaczy, że radni nie są spółką zainteresowani, to co sobie pomyślą? To i tak ogromny sukces, że chcą to robić, a na to, by byli większościowym udziałowcem nie było szans. Dlatego tę decyzję trzeba podjąć dziś i on o to zaapelował.

18 radnych było za, 4 przeciw, 3 się wstrzymało od głosu.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Port Lotniczy Opole port lotniczy w Kamieniu Śląskim Jerzy Czerwieński radny PiS Józef Śliwa radny SLD Jacek Pawlicki radny SLD




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję