TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

IATA: Przewoźnicy zarobią więcej w 2020 r.

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) przewiduje, że światowa branża lotnicza osiągnie zysk netto w wysokości 29,3 mld USD w 2020 r., co oznacza poprawę w stosunku do zysku netto w wysokości 25,9 mld USD oczekiwanego w 2019 r. (skorygowanego w dół z 28 mld USD prognozowanych w czerwcu).


Najważniejsze prognozy IATA na 2020 r. to:

  • Zwrot z zainwestowanego kapitału wyniesie 6,0% (wzrost z 5,7% oczekiwanych w 2019 r.).
  • Marża zysku netto prognozowana jest na poziomie 3,4% (wzrost z 3,1% w 2019 r.).
  • Całkowite przychody przemysłu osiągną 872 mld USD (+4,0% w stosunku do 838 mld USD w 2019 r.).
  • Koszty operacyjne przemysłu wzrosną o 3,5% do 823 mld USD z 796 mld USD w 2019 roku.
  • Liczba pasażerów osiągnie 4,72 mld (wzrost o 4,0% z 4,54 mld w 2019 r.).
  • Tonaż przewożonego ładunku ma osiągnąć wartość 62,4 mln ton, co oznacza wzrost o 2,0% w stosunku do 61,2 mln ton przewożonych w 2019 r., co było najniższą wartością od trzech lat.
  • Silniejszy wzrost gospodarczy powinien wspierać ruch pasażerski, wskaźnik RPK wzrośnie o 4,1% podobnie jak w 2019 r. (4,2%), ale poniżej tendencji historycznych.
  • Średni zysk netto na odlatującego pasażera jest prognozowany na 6,20 USD (5,70 USD w 2019 r.)

Wyniki gospodarcze w 2019 r. były słabsze niż przewidywano w okresie objętym prognozą czerwcową. Odpowiada to słabszemu wzrostowi światowego PKB w wysokości 2,5% (w porównaniu do 2,7% prognozowanych w czerwcu) i wzrostowi światowego handlu w wysokości zaledwie 0,9% (w porównaniu do 2,5% prognozowanych w czerwcu). Te negatywne zmiany przyczyniły się do zmniejszenia popytu na towary i pasażerów oraz związanego z tym słabszego wzrostu przychodów, ponieważ stopy kapitalizacji pasażerów spadły o 3,0%, a stopy kapitalizacji towarów - o 5,0% w porównaniu z 2018 r. W związku z tym, że stopy kapitalizacji dla pasażerów i towarów zmniejszyły się o 5,0% w porównaniu z 2018 r., w 2010 r. stopa kapitalizacji dla towarów zmniejszyła się o 5,9%.

Koszty operacyjne nie wzrosły tak bardzo, jak przewidywano (3,8% w porównaniu do 7,4% prognozy z czerwca), głównie z powodu niższych niż oczekiwano kosztów paliwa, ale to nie wystarczyło, aby zrównoważyć spadek przychodów.

Spowolnienie wzrostu gospodarczego, wojny handlowe, napięcia geopolityczne i niepokoje społeczne, a także utrzymująca się niepewność co do Brexitu, przyczyniły się do stworzenia trudniejszego niż oczekiwano otoczenia biznesowego dla linii lotniczych. Jednak przemysłowi udało się osiągnąć dekadę na plusie , ponieważ restrukturyzacja i cięcia kosztów nadal przynosiły dywidendy. Wydaje się, że rok 2019 będzie dnem obecnego cyklu gospodarczego, a prognozy na rok 2020 są nieco jaśniejsze. Poważnym pytaniem na rok 2020 jest to, w jaki sposób rozwinie się potencjał przewozowy, szczególnie wtedy, gdy, zgodnie z oczekiwaniami, uziemiony samolot 737 MAX powróci do służby, a opóźnione dopstawy przybędą - powiedział Alexandre de Juniac, dyrektor generalny IATA.

Przewiduje się, że PKB wzrośnie o 2,7 % w 2020 r. (nieznacznie powyżej wzrostu w wysokości 2,5 % w 2019 r.). Światowy handel wzrośnie do 3,3% z 0,9% w 2019 r., ponieważ presja wyborcza w USA przyczynia się do zmniejszenia napięć handlowych. Wzrost jest wspierany przez działania banków centralnych, jak również łagodzenie polityki fiskalnej.

Wolniejszy niż oczekiwano globalny wzrost gospodarczy w 2019 r. przyczynił się do zmniejszenia popytu na energię, przy średnich cenach ropy naftowej wynoszących około 65 USD za baryłkę, w porównaniu z 71,60 USD w 2018 r. Podaż ropy naftowej jest również obfita, co zwiększa zapasy. W rezultacie IATA oczekuje dalszego spadku cen ropy naftowej w 2020 r. do 63 USD. Oczekuje się również spadku cen paliwa lotniczego, które w 2019 r. wyniosą średnio 75,60 USD za baryłkę w porównaniu z 77 USD za baryłkę. Przewidywany rachunek za paliwo dla lotnictwa, w wysokości 182 mld USD będzie stanowić 22,1% wydatków, co oznacza spadek z 188 mld USD, czyli 23,7% wydatków w 2019 roku.

IATA oczekuje, że całkowite zatrudnienie w liniach lotniczych osiągnie 2,95 mln w 2020 r., co oznacza wzrost o 1,6% w porównaniu z rokiem 2019. Oczekuje się, że wydajność (ATK/pracownik) wzrośnie o 2,9% w porównaniu z 2019 r., w miarę wzrostu przepustowości. Oczekuje się, że jednostkowy koszt pracy pozostanie na niezmienionym poziomie, ponieważ lepsza wydajność rekompensuje wzrost płac.

Według prognozy, ruch pasażerski mierzony wskaźnikiem RPK wzrośnie o 4,1% w 2020 r., co odpowiada wzrostowi o 4,2% w 2019 r. W rzeczywistości maskuje to wzrost napędzany wzrostem PKB, ponieważ bazowa stopa wzrostu spadła do poziomu poniżej 4,0% w 2019 roku. Jednakże, podczas gdy przepustowość pasażerska (ASK) wzrosła o 3,5% w 2019 r., przewiduje się, że wzrośnie ona o 4,7% w 2020 r., ponieważ dostawy samolotów znacznie wzrosną, powodując spadek wskaźników wykorzystania miejsc z 82,4% w 2019 r. do 82%. W ten sposób utrzyma się presja na stopy kapitalizacji, które po spadku o 3,0% w 2019 r. powinny spaść o 1,5%.

IATA prognozuje, że europejscy przewoźnicy, w 2020 r., odnotują zysk netto w wysokości 7,9 mld USD. (wzrost z 6,2 mld USD prognozowanych na 2019 r.). Przewiduje się, że wzrost gospodarczy ulegnie poprawie, a w wyniku znacznych cięć w planach ekspansji wzrost zdolności przewozowych będzie umiarkowany, co przyczyni się do poprawy równowagi między podażą a popytem. Oczekuje się, że zysk netto na pasażera wyniesie 6,40 USD (3,6% marży netto). Ten stosunkowo dobry ogólny wynik dla regionu kryje w sobie długą listę linii lotniczych, które tylko się wyrównują lub przynoszą straty.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
iata przewoźnik lotniczy prognoza zysk transport




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję