TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Sejm przegłosował przepisy dot. tarczy antykryzysowej

Sejm przegłosował przepisy wprowadzające tarczą antykryzysową. Same przepisy, w zakresie dotyczącym turystyki, delikatnie mówiąc, nie wywołują entuzjazmu w branży. Kolejnym etapem procesu legislacyjnego będzie głosowanie w Senacie.


Na pakiet składają się: ustawa a zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (specustawa); ustawa o zmianie ustawy o systemie instytucji rozwoju (PFR). A także projekt ustawy o udzielaniu pomocy publicznej w celu ratowania lub restrukturyzacji przedsiębiorców (polityka nowej szansy), który nie został jeszcze uchwalony.

Dla branży turystycznej najistotniejsze są przepisy dotyczące odroczenia skuteczności rozwiązania umowy o imprezę turystyczną, o 180 dni, jeśli rozwiązanie jest spowodowane epidemią, możliwości wydania klientowi vouchera do wykorzystania w ciągu roku, zamiast zwrotu wpłaty. Co do wprowadzenia odroczenia to w dalszym ciągu istnieją wątpliwości co do zgodności tego przepisu (art. 15k), z dyrektywą turystyczną, choć oczywiście przedstawiciele ministerstwa stoją na stanowisku, że wszystko jest w najlepszym porządku. Pisaliśmy o tym w piątkowej relacji z telekonferencji ministra Guta-Mostowego z przedstawicielami touroperatorów - Touroperatorzy: potrzebujemy jasnych i spójnych rozwiązań.

Pewne nadzieje, na choć niewielką pomoc wzbudzały kwestie przejęcia opłacania składek ZUS, dla najmniejszych firm, na 3 miesiące przez państwo, a także dopłat do pensji pracowników, niestety i z nich nie wszyscy będą mogli skorzystać. Patrząc po komentarzach przedstawicieli branży, nastroje nie są najlepsze, w wypowiedziach dominuje rezygnacja i rozgoryczenie. Niektórzy przedsiębiorcy obawiają się, że vouchery nie spotkają się z zainteresowaniem klientów. Podobne wnioski można wyciągnąć z wypowiedzi m.in wiceprezesa Itaki Piotra Henicza, który w piątkowej debacie postulował wprowadzenie obligatoryjnego przyjmowania przez klientów voucherów, pod warunkiem, że ich wartość będzie wyższa, niż wpłata klienta. Przedsiębiorcy obawiają się także, że odroczenie zwrotu wpłaty o pół roku spowoduje gniew turystów i wzrost niechęci do biur podróży. Z drugiej jednak strony, dla wielu touroperatorów może oznaczać utrzymanie płynności finansowej w tym najtrudniejszym okresie. Tak naprawdę dopiero czas pokaże, czy nowe przepisy pomogą firmom turystycznym, czy wręcz odwrotnie.

W związku z ogłoszeniem światowej pandemii koronawirusa termin rozwiązania bądź odstąpienia od umowy o imprezę turystyczną, o którym mowa w art. 47 ust. 4 oraz art. 47 ust. 5 pkt 2, jest skuteczny z mocy prawa po upływie 180 dni. Dotyczy to umów rozwiązanych w bezpośrednim związku z wybuchem epidemii wirusa SARS-CoV-2. Takie rozwiązanie powstrzyma w najbliższych dniach i tygodniach lawinowe ogłaszanie niewypłacalności przez organizatorów turystyki, a tym samym pozwoli to uniknąć setek tysięcy poszkodowanych klientów. Wiele umów zostanie przeniesionych na przyszłe terminy, a w konsekwencji ma szanse ochronić większość organizatorów turystyki, przesunąć ewentualne niewypłacalności i rozłożyć je w czasie. Rozwiązanie to da możliwości na zorganizowanie odpowiednich kredytów pomostowych czy skorzystanie ze specjalnej pomocy państwa w celu zapewnienia płynności branży turystycznej. Alternatywnie klient może skorzystać z propozycji organizatora turystyki do otrzymania vouchera na realizację imprezy turystycznej w przyszłości, w ciągu roku od dnia, w którym miała się odbyć. Niezbędną przesłanką w tym zakresie będzie zgoda podróżnego w zakresie otrzymania odpowiedniego vouchera. Przyjęcie przez klienta vouchera nie powoduje rozwiązania umowy z organizatorem turystyki, dlatego środki wpłacone przez klientów będą podlegały ochronie przed niewypłacalnością. Voucher ma umożliwić istotną zmianę warunków umowy między stronami poprzez wskazanie np. nowego miejsca destynacji, czasu odbycia podróży itp. Dodatkowo, wpłacone środki nie będą traktowane jako nowe wpłaty klientów, stąd nie znajdzie zastosowania regulacja dotycząca przedpłat na poczet modyfikacji gwarancji ubezpieczeniowych, bankowych czy ubezpieczeń na rzecz klientów przez organizatorów turystyki. Vouchery dla klientów będą więc w pełni chronione i umożliwią sprawne przekładanie imprez turystycznych na korzystniejszych warunkach. - tyle odnośnie do turystyki napisano w uzasadnieniu ustawy.

Poniżej projekt nowelizacji ustawy.


Możesz także pobrać plik: turinfo_20200328_299.pdf

Oraz autopoprawka

Możesz także pobrać plik: turinfo_20200328_299-a.pdf




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
specustawa koronawirus sejm głosowanie uzasadnienie turystyka


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję