TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Jak zmieniają się ceny w najpopularniejszych kierunkach turystycznych?

Jak zmieniały się ceny wyjazdów turystycznych w minionym tygodniu? Analiza przygotowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego stara się odpowiedzieć na to pytanie. Analitycy również dotykają wejścia na Giełdę Papierów Wartościowych litewskiego biura Novaturas.


O nieodległym wejściu na warszawską GPW największego organizatora turystyki w krajach nadbałtyckich Novaturas AB pisaliśmy w aktualnościZagraniczny touroperator podtrzymuje plan wejścia na warszawską giełdę

To natomiast, co, wg Instytutu Traveldata, może zaskakiwać, to relatywnie dość wysoka wycena spółki, zwłaszcza w odniesieniu do stosunkowo umiarkowanych rozmiarów jej działalności, w porównaniu z już notowanym na giełdzie biurem Rainbow. Wielkość biznesu turystycznego polskiego organizatora mierzona wielkością przychodów ze sprzedaży imprez jest o ca. 150 procent wyższa od spółki litewskiej, ale jego wartość rynkowa (giełdowa) przewyższa (po uwzględnieniu zadłużenia) proponowaną wycenę Novaturas o zaledwie 25 procent. Sedno takiego obrotu sprawy tkwi zapewne w bardzo wysokiej rentowności litewskiej spółki, która 2-3 krotnie przewyższa rentowności naszych liderów turystyki, jak również z imponującej dynamiki wzrostu i ewentualnie dalszych perspektyw tamtejszego rynku.

Sytuacja nie jest jednak taka prosta jak się na pierwszy rzut oka wydaje. Po pierwsze Novaturas mający 44 procent udziału w nadbałtyckim rynku działa na rynku o charakterze oligopolu, a właściwie duopolu, gdyż jego główny konkurent Tez Tour ma w nim niemal tak samo mocną pozycję z 39 procent udziału. Taka sytuacja często może prowadzić do znacznego przytępienia konkurencji, o czym pośrednio zdają się świadczyć nadzwyczajnie wysokie marże. Na rynku polskim zorganizowanej turystyki wyjazdowej panuje natomiast wyjątkowo zaciekła konkurencja, która w dużym stopniu redukuje realizowane na nim poziomy rentowności.

Po drugie litewski organizator nie ma wielu obszarów konkurencyjnych z tanimi liniami. Wynika to z zupełnie innej struktury geograficznej produktów touroperatora, w której bardzo dużą rolę grają wycieczki do Turcji, Egiptu i Bułgarii. Łączny udział tych kierunków jest bliski 60 procent (w Polsce w 2017 roku około 25 procent), przy czym nawet w najgłębszej fazie kryzysu wyjazdów na kierunki wschodnie nie spadł on poniżej 50 procent. Tak ważny biznesowo obszar wolny jest praktycznie od konkurencji LCC ograniczonej do 3 lotów tygodniowo do Burgas, gdyż do Turcji i Egiptu połączeń LCC nie ma wcale. Z kolei w obszarze Unii Europejskiej głównymi rynkami biura Novaturas są Grecja dokąd LCC latają trzy razy w tygodniu, czyli 1x na Rodos i 2x na Korfu oraz Wyspy Kanaryjskie dokąd bezpośrednich połączeń nie ma wcale. Sytuacja taka znacznie rożni się na korzyść wobec tego co dzieje sie na krajowym rynku i również znacząco przyczynia się do niższego natężenia konkurencji, a co za tym idzie wyższych marż.

Po trzecie sama geograficzna struktura wyjazdów jest korzystniejsza biznesowo, bowiem ułatwia osiąganie lepszej relacji jakości do ceny oferowanych wycieczek (Turcja, Egipt), co sprzyja szybszemu wzrostowi, zwłaszcza w warunkach solidnego wzrostu wynagrodzeń realnych w porównaniu z naszym krajem.

Analitycy Traveldata zwracają uwagę na to, że Novaturas wyrósł w wyjątkowo sprzyjających, niejako cieplarnianych warunkach i w związku z tym może wykazywać dość mocno ograniczoną odporność na zaostrzenie warunków konkurencji (np. pojawienie się jakiegoś nowego efektywnego touroperatora) lub na niekorzystne zmiany ekonomiczne w otoczeniu (np. ponowne spowolnienie w strefie euro).

Na plus dla Novaturas (lub jego właściciela) należy natomiast zapisać bardzo profesjonalny wybór idealnego momentu na debiut giełdowy, czyli w czasie bliskim apogeum turystycznej koniunktury i w sytuacji kiedy wyniki spółki odnotowały prawdziwie skokową poprawę i prezentują się nadzwyczaj korzystnie.
W tej sytuacji ciekawą kwestią staje się czy i jak zareagują na to wydarzenie polscy branżowi liderzy i jakie ewentualnie wnioski zastosują w swojej praktycznej działalności biznesowej.

Przygotowane przez Instytut Traveldata zestawienie obejmuje porównanie cen dla wylotów w wysokim sezonie letnim 2018 definiowanym jako pierwszy pełny tydzień sierpnia (06.08-12.08 2018). Ceny zostały zebrane 1 marca i porównane z cenami dla tego samego okresu zebranymi 22 lutego, a w porównaniach cen rok do roku z cenami zebranymi 2 marca 2017.

W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 6 i 12 sierpnia, średnie ceny wzrosły o 30 złotych (poprzednio wzrosły o 6 złotych, wcześniej spadły o 21 złotych, a jeszcze wcześniej wzrosły o 45, 30, 12, 27 i 17 złotych). Największe zwyżki średnich cen zanotowano na Chalkidiki o 209 złotych oraz na wyspach Dżerbie i Korfu - o 105 i 71 złotych. Znacząca zniżka miała miejsce na Malcie - o 159 złotych, na której przed tygodniem ceny spadły o 58 złotych, a nieco mniejsza na Lanzarote - o 90 złotych. W analogicznym czasie przed rokiem i dwoma laty również odnotowano istotne wzrosty średniego poziomu cen wycieczek - o 59 i 24 złote, co jest charakterystyczne w tym okresie przedsprzedaży dla przełomu miesięcy.





Nowy miesiąc przyniósł wzrosty cen na najważniejszych kierunkach turystycznych wyjazdów Polaków, które wyniosły przeważnie około 40 złotych. Ogólnemu trendowi oparły się jedynie kierunki kanaryjskie, na których średnia wzrostu odnotowała jedynie symboliczne 2 złote.

Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w okresie pierwszego pełnego tygodnia sierpnia 2018 pokazuje, że średnia cena była niższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 15 złotych (poprzednio ceny były niższe o 1 złoty, wcześniej wyższe o 14 i 42 złote, a jeszcze wcześniej niższe o 7, 34, 32, 39, 71, 9, 18, 49 i 28 złotych). W poprzednim sezonie, czyli w pierwszym tygodniu marca 2017, średnia cena w porównaniu rok do roku była sporo wyższa, a mianowicie o 179 złotych.

Nadal w kierunku obniżania cen wycieczek działają w tym sezonie elementy o charakterze kosztotwórczym. Cena paliwa lotniczego stała się ponownie nieco wyższa niż przed rokiem (2,49 wobec 2,47 zł/litr, czyli o 0,8 procent), ale zdecydowanie większy jest wpływ silniejszego złotego, który w skali 12 miesięcy umocnił się dla rozliczeń turystycznych o średnio ponad 6 procent. W rezultacie nadal znaczny pozostaje wspólny wpływ zmian cen paliwa i kursów złotego w kierunku obniżania średnich kosztów wycieczek, który wyniósł w przybliżeniu 105-115 złotych (poprzednio było to około 110-115 złotych, a wcześniej około 120 125, 95-105, 150-160, 145-155 i 140-150 złotych).

Warto zauważyć, że zmiana średnich cen wycieczek nie odzwierciedla teoretycznego wpływu wymienionych czynników, co nadal można w dużej mierze tłumaczyć nadal wyraźnie wyższym od oczekiwań większości organizatorów popytem na imprezy turystyczne oraz walutowymi kontraktami zabezpieczającymi, które ograniczają przenoszenie się wpływu zmian kursów na koszty ponoszone przez biura podróży.





Tańsza niż przed rokiem stała się Turcja w znaczącym stopniu z powodu znaczącego wzrostu cen przed rokiem. Jednocześnie nieco opadła krzywa dla Bułgarii, ale podniosła się dla Egiptu, a także dla Tunezji, w której były one niższe niż przed rokiem o 145 złotych, podczas gdy przed tygodniem ujemna różnica była wyraźniejsza i wyniosła 179 złotych.

Z mniejszych kierunków istotnie wyższe ceny rok do roku notowano na Majorce i Cyprze - o średnio 185 i 140 złotych, ale na pozostałych kierunkach średnie ceny były niższe niż przed rokiem. W największym stopniu dotyczyło to Maroka I Tunezji gdzie ceny spadły rok do roku o 210 i 145 złotych, a w mniejszym Portugalii, na Malcie i w Albanii, w których średnie spadki wyniosły 96, 30 i 18 złotych.

W obecnym zestawieniu wśród dużych i średnich organizatorów największy spadek średnich cen w porównaniu z ubiegłym sezonem wykazują oferty biur Coral Travel Wezyr, 7islands i Exim Tours - o około 150, 110 i 70 złotych. Mniejszą skalę zniżek odnotowano w biurach TUI Poland i Rainbow - o około 40 i 20 złotych. Oferty pozostałych biur stały się bardziej kosztowne niż przed rokiem w granicach od 45 do 103 złotych. W ujęciu dwuletnim jedyną tańszą ofertą oferuje obecnie biuro Exim Tours - o średnio 35 złotych.

W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, to czołową pozycję ponownie zajęło biuro Itaka (30 ofert) wyprzedzając biura Exim Tours (22 oferty) i Coral Travel Wezyr (21 ofert). Po powtórnej dość znaczącej zwyżce cen na niższą pozycję przesunęło się biuro TUI Poland (15 ofert). Dużą liczbę atrakcyjnych ofert na niższych półkach cenowych oferują teraz Exim Tours, ale też Itaka i TUI Poland, podczas gdy w ofercie premium (5*) nadal zdecydowanym i samodzielnym liderem pozostaje biuro Itaka.

Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponują teraz Coral Travel Wezyr i Sun&Fun - 6 i 5 ofert, na kierunkach greckich Itaka - 9 ofert, ale też Coral Travel Wezyr - 7 ofert, na kierunkach kanaryjskich biura Itaka, TUI Poland i Rainbow - 9, 6 i 5 ofert, a na tureckich Coral Travel Wezyr - 6 ofert. W powracającej na rynek turystyczny Tunezji najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert ma biur Exim Tours - 4 oferty.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
biuro podróży cena wyjazdów novaturas analiza wczasopedia traveldata




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję