TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Polska Żegluga Bałtycka od 30 lat łączy Polskę ze Skandynawią!

Polska Żegluga Bałtycka SA, największy polski armator promowy, którego jednostki pływają pod marką Polferries łącząc Polskę ze Skandynawią, obchodzi w tym roku Jubileusz 30-lecia działalności.


Polska Żegluga Bałtycka z siedzibą w Kołobrzegu, powstała 30 lat temu, na mocy Zarządzenia nr 8, Ministra Handlu Zagranicznego i Gospodarki Morskiej, dnia 31 stycznia 1976 roku. Polityczna decyzja o utworzeniu Polskiej Żeglugi Bałtyckiej wynikała z ówczesnej strategii ożywienia gospodarczego Wybrzeża Środkowego. Pierwszym dyrektorem firmy był Jan Szymański. Na mocy Zarządzenia Nr 23 MHZ i GM, z 8 marca 1977 r. rozszerzono zakres działalności firmy, o wykonywanie kompleksowych usług związanych z obsługą promów, pasażerów i ładunków na przystaniach promowych w Gdańsku i Świnoujściu. W konsekwencji doprowadziło to do przejęcia z dniem 1 kwietnia 1977 roku od PLO 4 promów pasażersko samochodowych: Gryf, Skandynawia, Wawel i Wilanów. Od Zarządu Portu Gdańsk przedsiębiorstwo otrzymało przystań promową w Gdańsku, a od Zarządu Portu Szczecin przystań promową w Świnoujściu.

Wraz ze statkami i promami, firma nie tylko zatrudniła marynarzy z PLO i PŻM, ale również utrzymała markę "Polferries". Przyczyniło się to do kontynuacji najlepszych przedwojennych i powojennych tradycji Polskiej Marynarki Handlowej oraz podtrzymania bardzo wysokiego poziomu wyszkolenia załóg i świadczonych usług.

Szczytowy okres rozwoju połączeń promowych to rok 1989, kiedy to firma operowała na 7liniach: Świnoujście - Ystad, Świnoujście - Kopenhaga, Gdańsk - Nynäshamn, Gdańsk - Helsinki, Świnoujście - Travemunde - Gdańsk - Ryga, Travemunde - Rønne i Helsinki - Visby. W 1990 roku rozpoczęto prace zmierzające do restrukturyzacji i prywatyzacji firmy.

7 stycznia 1992 r przedsiębiorstwo wystąpiło do Ministerstwa Przekształceń Własnościowych z wnioskiem o przekształcenie w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa. 31 grudnia 1992 r. Polska Żegluga Bałtycka Spółka Akcyjna uzyskała osobowość prawną. W maju 1997 firma jako pierwszy polski armator otrzymuje certyfikat zarządzania jakością ISO 9002. W czerwcu 1998 r. po wielomiesięcznych przygotowaniach załóg morskich i służb lądowych Polska Żegluga Bałtycka wdrożyła procedurę ISM CODE - Międzynarodowego Kodu Zarządzania Bezpieczną Eksploatacją Statków i Zapobiegania zanieczyszczeniom. Jednak nietrafione inwestycje i zadłużenie kredytowe pogarszały kondycję spółki. Rok 2001 to gruntowna restrukturyzacja finansowa i organizacyjna firmy. Zdecydowane i konsekwentne działania zarządu uwieńczone zostały sukcesem, doprowadzając do całkowitego oddłużenia firmy. Kolejne działania były przede wszystkim ukierunkowane na zmianę tonażu oraz odzyskanie dobrego i wiarygodnego wizerunku firmy na rynku promowym: w marcu 2003 r. wyczarterowano prom typu ro-ro m/s "Kahleberg" oraz w lipcu zakupiono prom ro-pax m/f "Scandinavia". Za te spektakularne działania Polferries otrzymało nagrodę "Bursztynowej Kaczki", przyznawaną przez Krajową Izbę Gospodarki Morskiej oraz polskie godło promocyjne Teraz Polska.

W czasie swej 30-letniej działalności kołobrzeski armator eksploatował promy: "Gryf", "Skandynawia", "Wawel", "Wilanów", "Łańcut", "Rogalin", "Nieborów", "Boomerang", "Silesia", "Pomerania". W roku 2003 do floty dołączyła "Scandinavia", zaś w roku 2005 włączony do eksploatacji został prom "Wawel".

To właśnie na tych jednostkach przewieziono od początku istnienia firmy:

  • 11 158 400 pasażerów
  • 2 303 427 samochodów osobowych
  • 736 459 samochodów ciężarowych


Obecnie Polska Żegluga Bałtycka SA eksploatuje trzy promy pasażersko - samochodowe operujące na czterech liniach:
1. m/f "Scandinavia" na linii Gdańsk - Nynäshamn (Szwecja),
2. m/f "Wawel" na linii Świnoujście - Ystad (Szwecja)
3. m/f "Pomerania" na linii Świnoujście - Kopenhaga (Dania) oraz w sezonie letnim na linii Świnoujście - Rønne (Bornholm), które przewożą obecnie 45% pasażerów podróżujących pomiędzy Polską i Skandynawią.

Dominującą funkcją działalności firmy są przewozy promowe, realizowane w oparciu o promy konwencjonalne Pomerania, Wawel oraz Scandinavia. Dzisiaj promy Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA obsługujące połączenia ze Skandynawią są jednostkami, bezpiecznymi i dostosowanymi do potrzeb klientów pasażerskich i ładunkowych.

Polska Żegluga Bałtycka S.A. to nie tylko przewoźnik morski, ale także organizator wyjazdów turystycznych i touroperator. W bardzo bogatej ofercie firma posiada wycieczki do najciekawszych zakątków Danii, Szwecji, Norwegii i Finlandii, pobyty wypoczynkowe oraz propozycje dla amatorów turystyki kwalifikowanej: wędkarzy, rowerzystów czy wielbicieli połowów raków. Klientom biznesowym oferuje wyjazdy integracyjne, szkoleniowe czy też konferencyjne. Podtrzymuje również tradycje edukacji morskiej młodzieży, w oparciu o program " Błękitnej szkoły".

Obecnie Polska Żegluga Bałtycka S.A. jest liczącym się na rynku europejskim, solidnym polskim przewoźnikiem, któremu zaufało ponad 11 milionów pasażerów. Firma żywi przekonanie, że sprosta nowym oczekiwaniom klientów, a kolejne lata umocnią jej pozycję na rynku i pozwolą na dalszy, dynamiczny rozwój.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Polska Żegluga Bałtycka S.A. Polferries armator prom z promy Polska Skandynawia połączenia promowe Gdańsk Helsinki Gdańsk-Helsinki świnoujście wawel szwecja gdansk do


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję