TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

System ESP w autobusach od 2014 roku

Parlament Europejski wprowadził obowiązkowe posiadanie systemu ESP w samochodach osobowych i dostawczych od 2011 roku oraz pozostałych pojazdach, czyli między innymi autobusach od 2014 roku.


Zgodnie z nowym przepisem wszystkie samochody osobowe i użytkowe rejestrowane na terenie Unii Europejskiej, od 2011 roku będą musiały być wyposażone w aktywny system bezpieczeństwa ESP. Wprowadzony przepis ma zmniejszyć liczbę ofiar drogowych.

Obecnie około połowa nowych samochodów wyposażona jest w ESP. Według badań przeprowadzonych przez firmę Bosch, która wprowadziła ten system do pojazdów różnych producentów, system może pomóc w uniknięciu aż 80% wypadków spowodowanych poślizgiem. Werner Struth, szef działu zajmującego się ESP w firmie Bosch podkreśla - Po pasach bezpieczeństwa to drugi najważniejszy wynalazek w dziedzinie motoryzacyjnego bezpieczeństwa.

Wprowadzone zmiany w przepisach są jednym z elementów europejskiej kampanii bezpieczeństwa na drogach. W momencie jej rozpoczęcia w 2001 roku w wypadkach na terenie Unii ginęło każdego roku 50 000 osób. Jej celem było zmniejszenie tej liczby o połowę w ciągu 10 lat. W 2006 roku liczba ofiar wypadków drogowych spadła do 39 500.

Obowiązkowe stosowanie systemu ESP w pojazdach jest częścią obszernego pakietu środków, dzięki którym Unia Europejska chce poprawić bezpieczeństwo na drogach. Dlatego też pojazdy użytkowe o masie przekraczającej 3,5 tony i pojazdy do przewozu osób z ponad 8 miejscami siedzącymi od listopada 2013 (nowe modele) oraz od listopada 2015 (wszystkie nowo rejestrowane pojazdy) będą musiały być wyposażone oprócz systemu ESP również w inteligentne systemy hamulcowe i systemy monitorujące pas jazdy.

Elektroniczny system kontroli trakcji ESP został zaprojektowany w 1995 roku przez firmę Bosch, która jako pierwsza wprowadziła go do produkcji seryjnej. Pierwszą marką, w której montowano system był Mercedes. Według badań Bosch, w pierwszej połowie 2008 roku już 53% nowo rejestrowanych samochodów w Europie posiadało ESP, a w Niemczech było ich aż 81%. Natomiast w roku 2006 na świecie tylko 26% wszystkich nowych pojazdów było wyposażonych w system ESP. W Polsce system ten zna tylko 8,8% kierowców. Dodatkowo 30% z nich w błędny sposób opisuje jego działanie.

Aktywny system bezpieczeństwa ESP pomaga praktycznie we wszystkich krytycznych sytuacjach na drodze, gdyż zapewnia stabilne prowadzenie samochodu dzięki rozpoznaniu zagrożenia utraty zadanego toru jazdy oraz obniżeniu mocy silnika i dodatkowemu wyhamowaniu poszczególnych kół. System obejmuje też funkcje ABS, która zapobiega blokowaniu kół podczas hamowania i ASR, która zapobiega utracie przyczepności kół napędowych. System rejestruje wszystkie odchylenia od zadanego toru jazdy i aktywnie im przeciwdziała.

Organizacja Euro NCAP (European New Car Assessment Programme), która bada bezpieczeństwo samochodów w symulowanych sytuacjach zagrożenia oraz przyznaje oceny, od lutego tego roku uwzględnia system ESP w swojej procedurze oceniania. Od przyszłego roku najwyższą ocenę (5 gwiazdek) będą mogły otrzymać tylko te modele samochodów, które seryjnie wyposażone są w ESP.

W celu rozpowszechniania wiedzy o systemie ESP, firma Bosch stworzyła specjalną stronę internetową. W atrakcyjnej formie prezentowane są tam informacje o zasadzie działania systemu oraz jego funkcji.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
ESP elektroniczny system kontroli trakcji autobus autokar pojazd samochód przepis prawo Parlament Europejski obowiązek bezpieczeństwo Bosch Werner Struth poślizg hamowanie ASR ABS przyczepność European New Car Assessment Programme Euro NCAP rejestracja




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję