TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Rosja chce zwiększyć wpływy w branży lotniczej

Rosja, która obecnie jest mocarstwem surowcowym, ma ambicje, by decydować o rozwoju koncernów lotniczych takich jak Airbus i Boeing.


- Ponad 5 proc. akcji EADS, największego europejskiego koncernu lotniczo-zbrojeniowego, który produkuje samoloty pasażerskie Airbus, kupił na giełdzie rosyjski państwowy bank Wniesztorgank. Rzecznik EADS zapewnia, że to tylko inwestor finansowy, który nie zwiększy swoich udziałów - czytamy w Gazecie Wyborczej.

Co na to Kreml? - Jeśli uzgodnimy wspólne interesy z EADS, to będziemy domagać się takich udziałów, które zapewnią nam co najmniej prawo blokowania uchwał na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy - powiedział Siergiej Prichodko, doradca prezydenta Rosji Władimira Putina.

Tak kosztowne zakupy mogą być dla Rosji zbyt kosztowne, bowiem za 5 proc. akcji EADS zapłacili ponad 1 mld USD. - Moskwa może więc zwiększyć swoje wpływy w EADS w inny sposób. Np. zabiegając o wprowadzenie swoich przedstawicieli do rady dyrektorów EADS - cytuje Gazeta Wyborcza za wpływowym rosyjskim dziennikiem "Wiedomosti". Według dziennika podczas przyszłotygodniowej wizyty w Paryżu prezydent Putin zamierza omówić tę propozycję z prezydentem Francji Jacquesem Chirakiem i kanclerz Niemiec Angelą Merkel.


- Za przychylność wobec Rosjan Niemcy i Francuzi mogą dostać sowitą nagrodę - preferencje dla Airbusa w wielkich zakupach samolotów dla rosyjskich linii Aerofłot. Są planowane od dawna, a ostatnia fala katastrof rosyjskich maszyn potwierdza konieczność takich zakupów - informuje Gazeta Wyborcza.

Rywalem dla Airbusa byłby jak zwykle Boeing, który zapewnił sobie dobrą pozycję w Rosji dzięki kooperacji z VSMPO-Awisma, największym na świecie producent tytanu, który jest surowcem strategicznym dla branży lotniczej. Firma z Rosji jest producentem niemal połowy części z tytanu dla samolotów Boeinga. Wiosną podpisano także porozumienie w sprawie produkcji tytanowych części do nowego Boeinga 787.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Rosja w Rosji rosyjski Airbus Boeing Putin branża lotnicza koncerny lotnicze koncern produkcja EADS lotnictwo wpływy inwestor Siergiej Prichodko finansowy interesy Aerofłot Kreml na Kremlu inwestycje




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję