TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Warmińsko-mazurskie: otwarto trasę Elbląg-Grzechotki

Niedawno otwarto 50-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S-22 z Elbląga do przejścia granicznego w Grzechotkach. Budowa trwała dwa lata i kosztowała 483 mln zł, z czego 36% pochodziło ze środków UE.


Wiceminister infrastruktury Tadeusz Jarmuziewicz nowy odcinek trasy nazwał 'antyrospudą'. Inwestorzy i wykonawcy postarali się bowiem o to, aby był on przyjazny środowisku. "Takie modelowe rozwiązania, jakie tutaj są, powinny być wręcz miejscem nauki, jak chronić środowisko" - podkreślił wiceminister podczas uroczystości otwarcia. Realizowany w trzech odcinkach projekt, prócz 50-km jedno jezdniowej drogi ekspresowej, to również budowa i przebudowa 49 mostów, a także budowa sieci dróg dojazdowych wraz z remontem odcinków dróg lokalnych.
Zarówno samorządowcy, jak i strona rządowa podkreślają, że ostatni odcinek trasy, czyli kilkukilometrowy dojazd do przejścia granicznego w Grzechotkach będzie na razie mało uczęszczany, ponieważ po rosyjskiej stronie nie jest ono czynne. Jak wyjaśnił wojewoda warmińsko-mazurski Marian Podziewski, strona rosyjska zapewniła, iż infrastruktura po tamtej stronie będzie gotowa w połowie 2009 roku.

Przebudowywana droga przebiega przez wartościowe przyrodniczo tereny, objęte ochroną w ramach europejskiej sieci ekologicznej Natura 2000 albo w ich sąsiedztwie. Są to obszary specjalnej ochrony ptaków i specjalne obszary ochrony siedlisk: Dolina Pasłęki, Rzeka Pasłęka, Jezioro Drużno oraz Ostoja Warmińska. Rzecznik oddziału olsztyńskiego Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Karol Głębocki powiedział PAP, że drogowcy w związku z tym musieli wziąć pod uwagę walory przyrodnicze i wprowadzić tzw. kompensacje na obszarze 600 hektarów przylegających do drogi. Kompensacje, skonsultowane z ekologami, obejmują m.in. zakładanie łąk kwietnych i nasadzenie ponad 6,5 tysiąca krzewów tarniny i głogu, których owoce stanowią pokarm dla ptaków. Projekt zakłada wybudowanie urządzeń melioracyjnych, które utrzymają podmokły charakter terenu. Ponadto rozwieszono 70 budek lęgowych i nawiercono otwory w pniach, które są zaczątkami dziupli. Zdaniem drogowców, dużym przedsięwzięciem było wykonanie na odcinku drogi o długości 9 km, biegnącym przez Ostoję Warmińską, przejść dla zwierząt, których koszt to 33 mln zł. Względy przyrodnicze wpłynęły również na zmianę projektu mostu przez rzekę Banówkę. W pierwszej wersji zamierzano wybudować most na podporach w dolinie rzeki oraz zmienić w tym miejscu jej bieg. Rozmowy z przyrodnikami zdecydowały jednak o pozostawieniu rzeki w jej istniejącym kształcie i budowie mostu podwieszanego. Jego podpory umieszczono poza doliną Banówki, gdzie rośnie chroniony czosnek niedźwiedzi, występujący głównie na terenach górskich.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Elbląg Grzechotki z Elbląga w Grzechotkach przejście graniczne Rosja droga trasa infrastruktura Tadeusz Jarmuziewicz antyrospuda inwestor środowisko Marian Podziewski Natura 2000 Dolina Pasłęki Rzeka Pasłęka Jezioro Drużno Ostoja Warmińska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Karol Głębocki




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję