Prawo uniemożliwia biurom etyczne działanie?
Pomimo tego, że od upadku biura GTI Poland minął prawie rok, emocje nie gasną. Pokrzywdzeni klienci czekają na zwroty przynajmniej części utraconych środków.
Niedawno otrzymaliśmy e-mail od jednego z biur podróży, w tym konkretnym przypadku działającego jako agent, które poniosło niemałe straty w związku z bankructwem tegoż organizatora. Ów agent, w imieniu klienta grupowego zamówił w GTI 40 miejsc na jedną z imprez turystycznych.
"Podjęliśmy decyzję (inne biura a nawet ubezpieczyciel uznali ją za rewolucję) - oddaliśmy klientom 100% zaliczek wpłaconych do GTI i poprosiliśmy zrzeczenia się roszczeń na naszą rzecz. Wystąpiliśmy do Urzędu Marszałkowskiego jako pokrzywdzony a w załączniku - pismo jakie otrzymaliśmy. Absurdu dopełnia fakt, że nawet tej kwoty nie możemy zaksięgować w kosztach firmy" - pisze przedstawiciel biura.
Urząd marszałkowski odmówił uznania roszczenia przejętego przez agenta ponieważ zgodnie z treścią umowy gwarancji ubezpieczeniowej (której wzór umieszczono w rozporządzeniu wydanym przez MSiT dnia 21.04.2011r.) zwrotom ze środków gwarancji podlegają jedynie wpłaty klientów, a agent nie jest klientem w rozumieniu ustawy.
W tym przypadku agent chciał działać w sposób jak najbardziej zgodny z normami etyki biznesowej. Problem w tym, że takie postępowanie zostało skutecznie ukarane przez obowiązujące prawo. Gdyby przedsiębiorca ograniczył swoją pomoc do wypełnienia dokumentów potrzebnych do ubiegania się o zwrot środków z gwarancji wyszedłby na tym o niebo lepiej. Dobre prawo nie powinno dopuszczać do sytuacji, kiedy przedsiębiorca, chroniąc interesy konsumenta sam ponosi daleko idące konsekwencje. Tutaj kosztowało to biuro około 18 tys. zł.
Zastanawia nas jedna rzecz. Paragraf 8 Rozporządzenia Ministra Sportu i Turystyki z dnia 21 kwietnia 2011 r. w sprawie wzorów formularzy umowy gwarancji bankowej, umowy gwarancji ubezpieczeniowej oraz umowy ubezpieczenia na rzecz klientów wymaganych w związku z działalnością wykonywaną przez organizatorów turystyki i pośredników turystycznych stanowi, że prawa z gwarancji nie podlegają przeniesieniu. Pod tekstem zamieszczamy treść rozporządzenia.
O ile zwykła wierzytelność może być przedmiotem cesji, tak decyzją ministra wierzytelność z gwarancji ubezpieczeniowej jest prawem niezbywalnym? Zastanawiamy się komu ma służyć taka regulacja? I na jakiej podstawie prawnej została wpisana do wzoru? Bowiem zdecydowanie nie jest ona korzystna dla klientów, ponieważ utrudnia zbycie swoich roszczeń na rzecz np. innego touroperatora, co mogło by pozwolić wyjechać na wakacje jeszcze w tym samym roku bez ponownego płacenia. Taka blokada może też spowodować, że zwłaszcza osoby starsze i mniej zaradne będą rezygnować ze swoich roszczeń - zwłaszcza tych wobec Państwa, które winno właściwie zaimplementować dyrektywę (pisaliśmy o tym m.in. w Klienci biur pozywają Skarb Państwa). Dla części klientów wygodniejsze byłoby odsprzedanie swoich roszczeń, nawet za część ich wartości (wbrew regulacjom unijnym, klienci i tak nie dostają stuprocentowych zwrotów w przypadku upadłości touroperatora), niż długie oczekiwanie na często niewielkie zwroty z gwarancji ubezpieczeniowych.
Czekamy na odpowiedź zarówno od MSiT, jak i od UOKiK czy takie postanowienie nie narusza zbiorowych interesów klientów.
Możesz także pobrać plik: turinfo_20140506_d20110499.pdf
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
Problemy agenta po upadku GTI
[2014-05-06 20:22 95.158.66.*]
Nie jest to ,żadna rewolucja,ponieważ wiele biur tak robiło /zwracało z własnych środków klientom/.W tym konkretnym przypadku ,klienci powinni złożyć dokumenty roszczeniowe i jednocześnie upoważnić biuro do odbioru przyznanego zwrotu.Występującym o zwrot jest osoba pokrzywdzona i jest to jedyne możliwe rozwiązanie/sprawdzone na "własnej skórze".Pozdrawiam .Wiesław Niechwiedowicz odpowiedz »
Problemy agenta po upadku GTI
[2014-05-06 20:57 62.141.226.*]
Niestety - jest to nieprawdą. W roszczeniach klient podaje informację czy otrzymał zwrot z jakiegokolwiek innego źródła i o ten zwrot jest pomniejszany zwrot z polisy. Chyba, że nie powie że otrzymał pieniądze od agenta czyli stwierdzi nieprawdę. Pozdrawiam. Paweł odpowiedz »
Problemy agenta po upadku GTI
[2014-05-06 21:13 62.141.226.*]
Jeszcze raz. Pan Wiesław nie zrozumiał intencji. Nie chodzi o zwrot klientom wpłaconych kwot przez agentów tylko zrobienie tego w majestacie prawa. Powiem więcej. Jeżeli klientem biura będzie firma mająca we wpisie działalność turystyczną - zgodnie z tym paragrafem też nie ma prawa do roszczeń. Czyli np pośrednik nie tylko musi dodatkowo wykupić ubezpieczenie ale sam nie odzyska pieniędzy za zakupione miejsca w przypadku upadku biura od którego te miejsca kupił
Paweł odpowiedz »
Problemy agenta po upadku GTI
[2014-05-07 10:06 95.51.6.*]
a kto stanowi takie prawo,prawnicy????to naprawdę dziki kraj chroniący kombinatorów a nie uczciwych ludzi
PRAWNICY uczyć się porządnie prawa i stanowić spójne prawo a nie każda ustawa podważa,wszystkie funkcjonujące dobrze wcześniej odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
ECTAA wybrała preferowany kierunek podróży na 2025
Elektroniczne faktury zaczną obowiązywać za 2
Promocja Polski podczas 75-lecia słynnych ogrodów
Dział prawo i podatki:
Elektroniczne faktury zaczną obowiązywać za 2
Starsze aktualności:
Komisja Europejska przedłużyła możliwość pomocy dla małych portów
Oburzenie na ceny biletu na Wawel, ale czy
TSUE: Przewoźnik odpowiada za nienależyte udzielenie pierwszej
Ankieta KE dla
Sezon nad morzem nie jest
Jak sprzedawać w trudnych
eSky chwali system NDC
Chorwacja chce jeszcze więcej
ERIF BIG straszy klientów biur
Join Up! Polska uruchamia sprzedaż samych
Wzrost płacy minimalnej uderzy w hotelarstwo i
Programy wsparcia dla
Pasażerowie opóźnionego samolotu sami wykupili nocleg. Przewoźnik powinien to
Nowa nisza na rynku turystycznym?
Dla kogo PLL LOT - dwóch chętnych na zakup
Nowy przewoźnik zamiesza na polskim rynku?
Pierwszy stopień zagrożenia lawinowego w Tatrach
Niedouczeni prascy przewodnicy szkodzą miastu?
Czy ośrodki SPA wrócą do łask turystów?
Zakopane: weekend majowy bez kawiarnianych ogródków?
Jedzenie równie ważne co pogoda
Radomskie lotnisko uruchomi połączenia czarterowe
Restauratorzy popierają protest rolników