TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Franczyza z gastronomii nadal w modzie

Według Raportu o franczyzie w gastronomii 2012 przygotowanego przez Akademię Rozwoju Systemów Sieciowych, atrakcyjność systemu franczyzowego w krajowym sektorze gastronomicznym z roku na rok systematycznie wzrasta. Na ulicach miast pojawiają się kolejne lokale sieciowych marek, a zagraniczni inwestorzy coraz śmielej pukają do drzwi polskich restauratorów. I chociaż podstawowy koszt prowadzenia restauracji sygnowanej "cudzym brandem" nie jest niski, to franczyza niezmiennie pozostaje najczęstszym wyborem restauratorów - szczególnie tych, którzy w gastronomii stawiają pierwsze kroki.


Pod koniec 2011 roku na polskim rynku w ramach 138 sieci gastronomicznych oferujących franczyzę funkcjonowało łącznie około 2400 barów i restauracji. Ponad połowa tych lokali - 1635 placówek, prowadzonych było przez franczyzobiorców, którzy od 2010 roku rozszerzyli gastronomiczną mapę Polski o kolejnych 200 placówek na licencji. Niekwestionowanym liderem rynku w zakresie rozwoju placówek pozostaje niezmiennie McDonalds, system franczyzy rozwinęły jednak również minipiekarnie Fornetti czy sieć pizzerii DaGrasso. Nic nie wskazuje na to, aby w 2012 roku zainteresowanie tym charakterystycznym modelem biznesu miało osłabnąć. Nasycenia rynku nie przewidują też franczyzodawcy, którzy do końca roku zamierzają zaoferować potencjalnym partnerom prowadzenie działalności w ramach 820 franczyzowych konceptów.

Czy jednak prowadzenie restauracji na licencji rzeczywiście jest tak opłacalne? Może lepiej od razu inwestować we własną restaurację?

Rzeczywiście, narzucone przez franczyzodawcę warunki funkcjonowania lokalu mogą w pewien sposób wpływać na decyzyjność właściciela. Ma to jednak swoją zasadność. Oprócz lepszego startu, jaki gwarantuje znana marka, sprawdzony know how eliminuje potencjalne błędy i daje częściowy dostęp do przepisu na sukces. Kopiowanie konceptów sieciowych operatorów zwykle kończy się fiaskiem, szczególnie jeśli próbę podejmują początkujący restauratorzy.

"Oczywiście, wszystko co modne - szybko znajduje naśladowców. Polskie społeczeństwo ma jednak bardzo wysokie wymagania co do jakości usług gastronomicznych. Aby osiągnąć w tym segmencie sukces, potrzebny jest nie tylko dobry pomysł, ale przede wszystkim wiedza rynkowa i wieloletnie doświadczenie w branży. Za przykład posłużyć może kopiowanie konceptu Pijalni Wódki i Piwa. Wielu amatorów uważa, że lokal sam przyciągnie. Tanio, szybko, wygodnie i bezpretensjonalnie - to właśnie to, co lubią Polacy. Prowadzenie Pijalni wymaga jednak dużego zaangażowania oraz profesjonalizmu. Z przykrością obserwujemy pierwsze nieudane próby kopiowania tego konceptu, który dobrze ulokowany - dobrze zarządzany - przynosi "zysk" - komentuje sytuację Piotr Mikołajczyk, wiceprezes zarządu spółki Mex Polska, która zamierza na przełomie II i III kwartału 2012 uruchomić pilotażowy program franczyzy restauracji the Mexican.

Miesięczny koszt prowadzenia lokalu w systemie franczyzowym waha się od kilku do kilkuset tysięcy złotych. Cena samej licencji uwarunkowana jest przede wszystkim siłą marki, jaką sygnować chcemy nasz lokal. To właśnie rozpoznawalne logo przyciąga do lokalu potencjalnych gości. Nie należy zapominać o dodatkowych wydatkach, które wiążą się ze spełnieniem standardów franczyzodawcy. Mowa tu m.in. o wysokości czynszu w odpowiedniej lokalizacji, powierzchni czy infrastrukturze. Wyższa kwota inwestycji zwykle jest jednak proporcjonalna do wyższych zysków. Wybór preferowanej licencji zależy więc wyłącznie od zasobności portfela potencjalnego przedsiębiorcy. Biorąc pod uwagę potencjał oraz zainteresowanie, jakim krajowy rynek cieszy się wśród światowych gigantów, franczyza ma szansę na długo zagościć w polskim segmencie gastronomicznym.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
gastronomia franczyza restauracja licencja franczyzobiorca franczyzodawca biznes przedsiębiorca lokal lokale sieciowe restauracje sieciowe restauratorzy jak zostać restauratorem brand marka Fornetti DaGrasso McDonalds system franczyzowy sukces pijalnia wódki i piwa Mexican Mex Polska Piotr Mikołajczyk




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję