TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny bran¿y turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Wo³owina powraca na polskie sto³y

Przez lata na temat wo³owiny powsta³o du¿o niekorzystnych stereotypów, choæby takie, ¿e jest ona twarda, w³óknista i ma³o soczysta. Wielu osobom przygotowanie na jej bazie potraw wydawa³o siê wiêc niezwykle trudne i czasoch³onne, dlatego z obawy przed kulinarn± pora¿k± chêtniej siêgali po drób i wieprzowinê. Do zakupu wo³owiny zniechêca³a równie¿ wysoka cena. Tendencjê spadkow± uda³o siê jednak zahamowaæ.


Dietetycy podkre¶laj±, ¿e wo³owina ma bardzo wysokie walory od¿ywcze - jest ¼ród³em dobrze przyswajalnego ¿elaza, miedzi oraz przeciwutleniaczy wa¿nych w profilaktyce nowotworowej. Nic wiêc dziwnego, ¿e Polacy powoli zmieniaj± nawyki ¿ywieniowe i coraz czê¶ciej w³±czaj± ten gatunek miêsa do swojego menu.

"To jest wyra¼ny trend - zaczyna siê sprzeda¿ wo³owiny jako takiego towaru luksusowego, który jest odpowiednio podany, opakowany, a poprzez swoje walory smakowe przyci±ga konsumenta. Raz na jaki¶ czas mo¿na pozwoliæ sobie na trochê wiêkszy wydatek. Je¶li wo³owina jest dobrej jako¶ci, to jest bardzo wdziêcznym produktem w kuchni" - mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle Jerzy Wierzbicki, prezes zarz±du Polskiego Zrzeszenia Producentów Byd³a Miêsnego.

Wed³ug danych G³ównego Urzêdu Statystycznego spo¿ycie miêsa wo³owego w Polsce od wielu lat systematycznie siê zmniejsza³o. W 1990 r. wynosi³o 16,4 kg rocznie na jedn± osobê, a teraz - zaledwie 1,5 kg. ¦rednia unijna jest a¿ dziesiêæ razy wy¿sza. W Europie najwiêcej wo³owiny maj± w swoim menu Niemcy, Hiszpanie i Francuzi.

"Polacy pod±¿aj± za tymi trendami. Kiedy¶ mieli¶my burgery drobiowe i wieprzowe, ale nie mieli¶my wo³owych. A teraz okaza³o siê, ¿e pojawi³ siê rynek, pojawi³ siê popyt zarówno w marketach, jak i w restauracjach, konsumenci o nie pytaj±, wiêc oferta jest. Coraz wiêksz± popularno¶ci± ciesz± siê równie¿ steki" - t³umaczy Jerzy Wierzbicki.

Z badañ konsumenckich przeprowadzonych w 2011 roku na zlecenie Polskiego Zrzeszenia Producentów Byd³a Miêsnego wynika³o, ¿e istniej± trzy g³ówne bariery zakupowe w przypadku wo³owiny. Po pierwsze cena wy¿sza ni¿ w przypadku innych miês, po drugie, trudno¶æ w obróbce i potrzecie, ma³a popularno¶æ. Raport pokaza³ równie¿, ¿e poziom wiedzy Polaków dotycz±cy sposobów przyrz±dzania miêsa wo³owego jest niewielki.

"Polski konsument ma przewa¿nie takie do¶wiadczenia, ¿e wo³owinê trzeba d³ugo gotowaæ i ¿e ona nie zawsze wychodzi. W takiej sytuacji, kiedy trzeba zap³aciæ do¶æ wysok± cenê, a ryzyko jest du¿e, to konsument automatycznie woli kupiæ co¶ pewnego, np. schab wieprzowy czy pier¶ z kurczaka, bo to zawsze wychodzi i jest ³atwe" - wyja¶nia Jerzy Wierzbicki.

Prezes Polskiego Zrzeszenia Producentów Byd³a Miêsnego podkre¶la, ¿e Polacy obawiali siê wo³owiny równie¿ z tego wzglêdu, ¿e nie byli pewni jako¶ci i sk³adu miêsa dostêpnego na naszym rynku. Brak gwarancji, ¿e wybrany produkt spe³ni ich oczekiwania i ¿e bêdzie bezpieczny, skutecznie zniechêca³ do siêgania po miêso wo³owe, zw³aszcza ¿e do niedawna wysoko gatunkowa polska wo³owina przeznaczona by³a g³ównie na rynki zagraniczne.

"W Stanach czy Australii to jest standard: im miêso jest bardziej marmurkowate, tym jest premiowane wy¿ej, ma wy¿sz± cenie i jest lepszej jako¶ci. Europa dot±d nie mia³a takich standardów i dopiero teraz zaczyna doceniaæ miêso bardziej marmurkowate. Rynek powoli zaczyna i¶æ w³a¶nie w tym kierunku" - podkre¶la Jerzy Wierzbicki.

Przy zakupie wo³owiny warto poszukaæ tej oznaczonej znakiem jako¶ci QMP. Jest to system certyfikacji opracowany przez Polskie Zrzeszenie Producentów Byd³a Miêsnego. Wo³owina wyprodukowana w systemie QMP jest krucha, miêkka i soczysta. Ma pewne ¼ród³o pochodzenia i doskona³y smak.




Komentarze

(kiedy jest to mo¿liwe, sugerujemy podpisanie siê)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
wo³owina miêso statystyki ilo¶æ spo¿ywana zmiana trendów burgery gastronomia restauracje




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz u¿ywa COOKIES. Szczegó³y przetwarzania danych osobowych s± opisane w polityce prywatno¶ci. Korzystaj±c z tej strony wyra¿asz zgodê na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przegl±darki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegó³y w regulaminie, polityce prywatno¶ci oraz polityce cookies.
  Akceptujê