Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Junior Reservation Manager
- Pilot na wycieczkę do Wiednia 3 - 4 maja
- Pracownik biura podróży od kwiecien - maj 2024...
- Junior Reservation Manager
- Instruktor kitesurfingu/windsurfingu
- Specjalista ds Turystyki Itaka
- Praca na Zielonych Szkołach CHRIS
- Specjalista ds turystyki Katowice
- Sprzedawca produktu turystycznego
- Sprzedawca usług turystycznych
Zobacz także
TSUE:Pasażerowie mają prawo do odszkodowania, nawet jeśli nie stawili się na odprawę
Zasady dodatkowego wynagrodzenia nie mogą dyskryminować pracujących w niepełnym wymiarze
TSUE: Przewoźnik odpowiada za nienależyte udzielenie pierwszej pomocy
Jeśli pasażer sam załatwi sobie lot zastępczy, może nie dostać odszkodowania za opóźnienie
Trybunał Sprawiedliwości rozpatrzył skargę Ryanair
TSUE o przepisach pozwalających na odroczenie zwrotu za odwołany wyjazd
Taryfa jeśli nie w euro to w lokalnej walucie
Przewoźnicy lotniczy, którzy nie podają taryf lotniczych dla lotów wewnątrzwspólnotowych w euro, są zobowiązani podać te taryfy w walucie lokalnej obiektywnie powiązanej z oferowaną usługą. Ma to miejsce w szczególności w przypadku waluty będącej prawnym środkiem płatniczym w państwie członkowskim, w którym znajduje się miejsce wylotu bądź miejsce przylotu danego lotu
Klient przebywający w Niemczech dokonał na stronie internetowej www.germanwings.de prowadzonej przez niemieckie linie lotnicze Germanwings rezerwacji lotu z Londynu do Stuttgartu. Taryfa tego lotu była podana wyłącznie w funtach szterlingach. Uznawszy, że praktyka ta stanowi czyn nieuczciwej konkurencji i że taryfy dotyczące tego lotu powinny być wskazywane w euro, Verbraucherzentrale Baden-Württemberg (stowarzyszenie konsumentów kraju związkowego Badenia-Wirtembergia) wniosło do sądów niemieckich powództwo przeciwko Germanwings o zaniechanie tej praktyki.
W tym kontekście Bundesgerichtshof (federalny trybunał sprawiedliwości, Niemcy) skierował do Trybunału Sprawiedliwości pytania. Sąd ten zwrócił się o wykładnię rozporządzenia 1008/2008 z dnia 24 września 2008 r. w sprawie wspólnych zasad wykonywania przewozów lotniczych na terenie Wspólnoty, zgodnie z którym przewoźnicy lotniczy są zobowiązani, w sytuacji gdy oferują przewozy lotnicze z miejscem wylotu znajdującym się na terytorium państwa członkowskiego, wskazywać zawsze ostateczną cenę, którą należy zapłacić, zawierającą taryfy lotnicze. W szczególności zmierza on do ustalenia, czy podając taryfę lotniczą, rozumianą jako cenę, którą należy zapłacić przewoźnikom lotniczym (lub ich agentom lub innym sprzedawcom biletów) za przewóz pasażerski, jak też warunki stosowania tej ceny (w tym wynagrodzenie i warunki oferowane agencji oraz inne usługi pomocnicze), przewoźnicy lotniczy mogą podać je w każdej walucie lokalnej według ich wyboru, jeżeli nie podają tych taryf w euro.
Trybunał Sprawiedliwości, w wyroku zaznaczył, że rozporządzenie pozostawia przewoźnikom lotniczym wybór podania taryf lotniczych za wewnątrzwspólnotowe przewozy lotnicze w "euro lub w walucie lokalnej". Rozporządzenie nie precyzuje, w jakiej walucie lokalnej mają być podawane taryfy lotnicze, jeśli nie są wyrażone w euro.
Trybunał stwierdził jednak, że cel rozporządzenia polegający na możliwości skutecznego porównywania cen byłby zagrożony, gdyby wybór, jakim dysponują przewoźnicy lotniczy przy określaniu waluty, w której podają taryfy lotnicze za wewnątrzwspólnotowe przewozy lotnicze, nie był niczym ograniczony. Ta skuteczna porównywalność byłaby natomiast ułatwiona, gdyby przewoźnicy lotniczy podawali taryfy lotnicze w walucie lokalnej obiektywnie powiązanej z oferowaną usługą.
Trybunał orzekł zatem, że przy podawaniu taryf lotniczych za wewnątrzwspólnotowe przewozy lotnicze przewoźnicy lotniczy, którzy nie wyrażają ich w euro, są zobowiązani do wyboru waluty lokalnej obiektywnie powiązanej z oferowaną usługą i że jest nią w szczególności waluta, która jest prawnym środkiem płatniczym w państwie członkowskim, w którym znajduje się miejsce wylotu bądź miejsce przylotu danego lotu.
Tak więc w sytuacji takiej jak w omawianej sprawie, w której przewoźnik lotniczy (Germanwings) mający siedzibę w państwie członkowskim (Niemcy), którego prawnym środkiem płatniczym jest euro, oferuje w Internecie usługę przewozu lotniczego z miejscem wylotu znajdującym się na terytorium innego państwa członkowskiego (Zjednoczone Królestwo), w którym waluta inna niż euro jest prawnym środkiem płatniczym (funt szterling), taryfy lotnicze mogą być podawane - o ile nie są wyrażone w euro - w walucie lokalnej tego innego państwa członkowskiego (funt szterling).
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Rada UE przyjęła rozporządzenie w sprawie wynajmu
NIK: Działalność człowieka zagraża Półwyspowi
Jest porozumienie w sprawie jednolitej, europejskiej przestrzeni
Dział aktualności dnia:
Za nami rekordowy rok w turystyce światowej
Czy konsolidator usług hotelowych może rozliczać się wg procedury VAT marża?
Touroperatorzy wypłacą środki za niewykorzystane vouchery podróżne
Rzecznik Praw Obywatelskich zaniepokojony upałami w pociągach
Śmierdzący problem biur podróży
Internet wciąż istotny przy wyborze kwater wakacyjnych
Ministerstwo Rozwoju wdraża Publiczny System Rejestru w Turystyce
Jak zmieniały się ceny na najpopularniejszych kierunkach turystycznych?
Od jutra Lidl w Polsce będzie sprzedawać wycieczki!
Polacy odpoczywają krócej niż inne narodowości?
ETC: 3/4 Europejczyków planuje wyjazd turystyczny w ciągu najbliższych 6 miesięcy
UNWTO chce Międzynarodowego Kodeksu Ochrony Turystów
HOTREC apeluje o pomoc dla hoteli dotkniętych upadkiem Thomasa Cooka
Szukam ludzi na wyjazd do Berliina, Wiednia z Krakowa - moze byc polski bus
Jest decyzja środowiskowa dla CPK
POT podsumowała Weekend za pół ceny
Nowy touroperator opowiada o swoim pomyśle
Sztuczna inteligencja w turystyce
eTravel dołącza do programu Payback
Polacy w czołówce turystów odwiedzających Czechy
Willa u Tośki w Murzasichle - nie polecam!
"Czarne punkty" będą ostrzegać o niebezpieczeństwie amatorów kąpieli