Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Rezydent Hotelowy
- SPECJALISTA DS. KOMUNIKACJI I CONTENT MARKETINGU
- Specjalista ds.obsługi posprzedażowej Wrocław
- pilot Bawaria
- PILOT NA JAPONIĘ na przełomie kwietnia/maja 2026
- B. P. Okno na Świat (Warszawa) - Specjalista ds....
- Specjalista ds. Turystyki w salonie Wakacje.pl
- Specjalista ds turystyki - Stargard
- Specjalista / Specjalistka ds. turystyki
- Specjalista d.s. turystyki kolonijnej -...
Komisja Europejska decyduje o pomocy publicznej dla kolejnych przewoźników lotniczych
Komisja Europejska podjęła decyzję w sprawie pomocy publicznej dla dwóch przewoźników lotniczych.
Komisja Europejska uznała, że pożyczka udzielona przez rząd Austrii, na rzecz Austrian Airlines AG jest zgodna z przepisami UE dotyczącymi pomocy państwa. Środek ten ma na celu częściowe zrekompensowanie przewoźnikowi lotniczemu szkód poniesionych w związku z pandemią COVID-19.
Pomoc publiczna w wysokości 150 mln euro pozwoli Austrii na częściowe zrekompensowanie Austrian Airlines szkód, które poniosły one bezpośrednio w związku z ograniczeniami w podróżowaniu wprowadzonymi w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się wirusa koronawirusa. Sektor lotniczy został szczególnie mocno dotknięty epidemią. Kontynuujemy współpracę z państwami członkowskimi w celu omówienia możliwości i znalezienia wykonalnych rozwiązań, które pozwolą zachować tę ważną część gospodarki zgodnie z przepisami UE - powiedziała, odpowiedzialna za politykę konkurencji, wiceprzewodnicząca Komisji Europejskiej Margrethe Vestager.
Władze austriackie zgłosiły Komisji środek pomocy, który ma na celu częściowe zrekompensowanie przewoźnikowi szkód poniesionych w okresie od dnia 9 marca 2020 r. do dnia 14 czerwca 2020 r., wynikających ze środków ograniczających oraz ograniczeń w podróżowaniu, wprowadzonych przez Austrię i inne kraje docelowe w celu ograniczenia rozprzestrzeniania się koronawirusa.
Komisja dokonała oceny środka na podstawie art. 107 ust. 2 lit. b) Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, który umożliwia Komisji zatwierdzenie środków pomocy państwa przyznanych przez państwa członkowskie w celu zrekompensowania określonym przedsiębiorstwom lub sektorom szkód spowodowanych bezpośrednio przez zdarzenia nadzwyczajne.
Komisja uważa, że epidemia COVID-19 kwalifikuje się jako takie zdarzenie nadzwyczajne, ponieważ jest to zdarzenie nadzwyczajne, nieprzewidywalne i mające znaczące skutki gospodarcze. W związku z tym uzasadnione są nadzwyczajne interwencje państwa członkowskiego mające na celu zrekompensowanie szkód związanych z ogniskiem choroby.
Wsparcie przyjmie formę pożyczki w wysokości 150 mln EUR, która jest niższa od szacowanych szkód poniesionych bezpośrednio przez linię lotniczą w okresie od dnia 9 marca 2020 r. do dnia 14 czerwca 2020 r. Zostanie ona przekształcona w dotację dopiero po potwierdzeniu przez niezależną zewnętrzną firmę audytorską sprawozdania finansowego przewoźnia za rok obrotowy 2020. Audytorzy zbadają, czy pomoc nie przekracza wysokości szkód poniesionych w okresie uziemienia. Po przeprowadzeniu kontroli wszelka pomoc publiczna otrzymana przez Austrian Airlines, przekraczająca wysokość faktycznie poniesionych szkód, będzie musiała zostać zwrócona władzom austriackim.0
Do celów oceny proporcjonalności środka zgodnie z art. 107 ust. 2 lit. b) TFUE Komisja uwzględniła również inne środki na rzecz Austrian Airlines, określone w tymczasowych ramach prawnych oraz w art. 107 ust. 3 lit. b) TFUE:
- wkład kapitałowy w wysokości 150 mln EUR wniesiony przez jej pośredniego akcjonariusza Deutsche Lufthansa AG (który może zostać wykorzystany w ramach dokapitalizowania Deutsche Lufthansa AG przez Niemcy, zatwierdzonego przez Komisję w dniu 25 czerwca 2020 r.),
- pożyczki w wysokości 300 mln EUR udzielonej przez konsorcjum banków komercyjnych (podlegającej gwarancji państwowej, która zostanie udzielona w ramach programu pomocy już zatwierdzonego przez Komisję w dniu 17 kwietnia 2020 r. na podstawie tymczasowych ram prawnych, zmienionego decyzją z dnia 9 czerwca 2020 r.).
Komisja uznała, że środki te są odrębne od środka zatwierdzonego w dniu dzisiejszym i mają na celu zapewnienie Austrian Airlines wystarczającej płynności finansowej umożliwiającej kontynuację działalności w trakcie obecnego kryzysu i po jego zakończeniu, poprzez przywrócenie struktury kapitałowej przewoźnika, oraz zapewnienie jego rentowności. Środki te nie mają na celu zrekompensowania ani pokrycia szkód (strat) poniesionych przez Austrian Airlines bezpośrednio w związku z ograniczeniami w podróżowaniu oraz środkami ograniczającymi ryzyko podjętymi przez władze austriackie i inne kraje docelowe w związku z wystąpieniem pandemii.
W związku z tym zatwierdzona pomoc stanowi jedynie rekompensatę za szkody, które w innym przypadku nie zostałyby objęte innym wsparciem. Na tej podstawie Komisja stwierdziła, że austriacki środek dotyczący rekompensaty szkód jest zgodny z przepisami UE w zakresie pomocy państwa.
Kilka dni wcześniej Komisja Europejska zatwierdziła także pomoc łotewskiego rządu, w wysokości 250 mln euro dla linii airBaltic. Łotewski przewoźnik będzie musiał spełnić następujące warunki dotyczące udziału państwa w kapitale przedsiębiorstw i wynagrodzenia:
- Państwo otrzyma odpowiednie wynagrodzenie za inwestycję i stworzy mechanizmy zachęcające airBaltic do odkupienia udziału kapitałowego państwa, uzyskanego w wyniku dokapitalizowania. Chodzi o mechanizmy uruchamiane w przypadku braku wykupu takiego udziału po pięciu i siedmiu latach.
- Dopóki państwo nie wycofa się w pełni z inwestycji kapitałowych uzyskanych w wyniku dokapitalizowania, airBaltic podlega zakazowi wypłaty dywidendy i wykupu akcji własnych. Ponadto do momentu, w którym co najmniej 75% rekapitalizacji zostanie umorzone, stosuje się ścisłe ograniczenie wynagrodzenia kadry zarządzającej, w tym zakaz wypłat premii. Warunki te mają również na celu zachęcenie airBaltic do wykupienia akcji należących do państwa, gdy tylko pozwoli na to sytuacja gospodarcza.
- Aby zagwarantować, że airBaltic nie wykorzysta pomocy państwa ze szkodą dla uczciwej konkurencji na jednolitym rynku, do czasu umorzenia co najmniej 75% dokapitalizowania, airBaltic nie będzie mógł nabyć udziałów przekraczających 10% u konkurentów lub innych podmiotów z tej samej branży.
- przewoźnik będzie musiał publikować informacje na temat wykorzystania otrzymanej pomocy, w tym na temat tego, w jaki sposób wykorzystanie otrzymanej pomocy wspiera działalność przedsiębiorstwa zgodnie z unijnymi i krajowymi zobowiązaniami związanymi z ekologiczną i cyfrową transformacją.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
Nad Bałtykiem Święta szansą na dobry koniec
Zakaz reklamy piwa uderzy nie tylko w branżę piwowarów. Ucierpi też
Przedłużony ruch bezwizowy do
Turysta może otrzymać zwrot całości ceny, nawet jeśli skorzystał z części
Dział aktualności dnia:
Nad Bałtykiem Święta szansą na dobry koniec
Enter Air podpisuje rekordową umowę z
Starsze aktualności:
POLREGIO przewiozło ponad 100 mln
Gdzie Polacy latali samodzielnie w
ETC publikuje wskazówki dla zrównoważonej
Accor ułatwia rezerwacje
Turystyka wspiera 33 finał
Gdańsk Europejską Stolicą Kultury
POT przyznała rekomendacje na lata
Ryanair planuje przewiezienie 20 mln
eSky zachęca do wczesnego planowania
MSiT chce 10 strategii dla
Komunikat MSZ w sprawie śmierci polskiej turystki w Egipcie
Można legalnie otrzymać drugi paszport
Sytuacja uzdrowisk coraz trudniejsza
Marek Kamieński zawiesił współpracę z telewizją publiczną
Które produkty turystyczne zostały uznane za najlepsze w 2017 roku?
KLM z nowym połączeniem do Ameryki Środkowej
KE sprawdziła jakość wody w kąpieliskach
Turystyka staje się narzędziem politycznych przepychanek
SITE Poland przygotuje opis kwalifikacji pilota incentive
Kto zwyciężył w Wine&Food Noble Night?
Turcja chwali się wzrostem przyjazdów
MIEDZYNARODOWE TARGI TURYSTYCZNE W PL?
