TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Maj przyniósł przewoźnikom lotniczym minimalną poprawę

Popyt na podróże lotnicze wykazał nieznaczną poprawę w maju 2021 r. w porównaniu z poprzednim miesiącem - wynika z danych Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Lotniczych (IATA). Dotyczy to zarówno połączeń międzynarodowych, jak i krajowych. Ruch lotniczy pozostał znacznie poniżej poziomu sprzed pandemii. Ożywienie w szczególności w ruchu międzynarodowym nadal było hamowane przez rozległe rządowe ograniczenia w podróżach.


Ponieważ porównania między wynikami miesięcznymi z lat 2021 i 2020 są zniekształcone przez nadzwyczajny wpływ COVID-19, o ile nie zaznaczono inaczej, wszystkie porównania dotyczą maja 2019 r., który przebiegał zgodnie z normalnym wzorcem popytu.

Całkowity popyt na podróże lotnicze w maju 2021 roku (mierzony w przychodowych pasażerokilometrach) spadł o 62,7% w porównaniu z majem 2019 roku. Był to wzrost w stosunku do spadku o 65,2% odnotowanego w kwietniu 2021 r. w porównaniu z kwietniem 2019 r.

Międzynarodowy popyt pasażerski w maju był o 85,1% niższy niż w maju 2019 r., co stanowi niewielki wzrost w porównaniu z 87,2% spadkiem odnotowanym w kwietniu 2021 r. w porównaniu z sytuacją sprzed dwóch lat. Wszystkie regiony z wyjątkiem Azji i Pacyfiku przyczyniły się do tej skromnej poprawy.

Całkowity popyt na loty krajowe zmniejszył się o 23,9% w porównaniu z poziomem sprzed kryzysu (maj 2019 r.), co stanowi niewielką poprawę w porównaniu z kwietniem 2021 r., kiedy to ruch krajowy zmniejszył się o 25,5% w porównaniu z okresem 2019 r. Ruch w Chinach i Rosji nadal znajduje się na terytorium pozytywnego wzrostu w porównaniu z poziomami sprzed COVID-19, podczas gdy Indie i Japonia odnotowały znaczne pogorszenie w związku z nowymi wariantami i ogniskami choroby.

Zaczynamy dostrzegać pozytywne zmiany, a niektóre rynki międzynarodowe otwierają się na zaszczepionych podróżnych. Sezon letnich podróży na półkuli północnej jest już w pełni. Rozczarowujące jest to, że więcej rządów nie działa szybciej, aby wykorzystać dane do opracowania strategii otwarcia granic, które pomogłyby ożywić miejsca pracy w turystyce - powiedział Willie Walsh, dyrektor generalny IATA.

Majowy ruch międzynarodowy europejskich przewoźników spadł o 84,7% w stosunku do maja 2019 r.. To niewielka poprawa w stosunku do 87,7% spadku w kwietniu w porównaniu do tego samego miesiąca w 2019 r. Oferowanie spadło o 75,7%, a współczynnik wypełnienia miejsc spadł o 31,3 punktu procentowego do 52,9%.

Linie lotnicze z regionu Azji i Pacyfiku odnotowały w maju spadek ruchu międzynarodowego o 94,3% w porównaniu z majem 2019 r., ułamkowo gorszy niż spadek o 94,2% zarejestrowany w kwietniu 2021 r. w porównaniu z kwietniem 2019 r. Region ten doświadczył najbardziej gwałtownych spadków ruchu dziesiąty miesiąc z rzędu. Zdolność przewozowa spadła o 86,4%, a współczynnik wypełnienia miejsc zmniejszyło się o 45,5 punktów procentowych do 33,2%, najniższego poziomu wśród regionów.

Linie lotnicze na Bliskim Wschodzie doświadczyły spadku popytu w maju o 81,3% w porównaniu do maja 2019 r., nieznacznie poprawiając spadek o 82,9% w kwietniu, w porównaniu do tego samego miesiąca w 2019 r. Zdolność przewozowa spadła o 63,7%, a współczynnik wykorzystania miejsc spadł o 35,3 punktu procentowego do 37,7%.

Popyt przewoźników północnoamerykańskich w maju spadł o 74,4% w porównaniu z okresem 2019 r., co stanowi poprawę w stosunku do spadku o 77,6% w kwietniu w porównaniu z okresem sprzed dwóch lat. Zdolnośc przewozowa spadła o 58,5%, a współczynnik wykorzystania miejsc spadł o 32,2 punktu procentowego do 51,7%.

Linie lotnicze Ameryki Łacińskiej odnotowały w maju spadek popytu o 75,1% w porównaniu z tym samym miesiącem w 2019 r., co stanowi znaczną poprawę w stosunku do spadku o 80,9% w kwietniu w porównaniu z kwietniem 2019 r. Majowa przepustowość zmniejszyła się o 69,9%, a współczynnik obciążenia spadł o 14,6 punktów procentowych do 69,5%, co było najwyższym współczynnikiem wypełnienia wśród regionów ósmy miesiąc z rzędu.

Ruch afrykańskich linii lotniczych spadł o 71,4% w maju w porównaniu z majem dwa lata temu, co stanowi wzrost w porównaniu ze spadkiem o 75,6% w kwietniu w porównaniu z kwietniem 2019 r. Majowa przepustowość spadła o 61,8% w porównaniu do maja 2019 r., a współczynnik wykorzystania miejsc spadł o 16,9 punktów procentowych do 50,2%.

Zbyt wiele rządów nadal zachowuje się tak, jakby jedynym narzędziem w ich arsenale przeciwko COVID-19 było całkowite zamknięcie granic lub kwarantanna. W rzeczywistości badania prowadzone przez wiodące organizacje medyczne na całym świecie potwierdzają, że zaszczepieni podróżni stanowią bardzo małe zagrożenie dla miejscowej ludności, podczas gdy dane pokazują, że testy przed wyjazdem w znacznym stopniu eliminują ryzyko transmisji COVID-19 przez niezaszczepionych podróżnych. Już od dawna rządy powinny reagować na te informacje za pomocą bardziej zniuansowanych, opartych na danych strategii opartych na ryzyku. Pozwoli to zminimalizować ryzyko przenoszenia wirusa, jednocześnie pozwalając światu na ponowne otwarcie się na podróże i wszystkie możliwości, jakie one niosą - powiedział Walsh.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
międzynarodowe zrzeszenie przewoźników lotniczych iata linie lotnicze przewozy pasażerskie





Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję