Ogłoszenia
Ogłoszenia
- obiekt z zapleczem sporotwym
- Specjalista ds. Turystyki - Ole Travel o/Wrocław
- RECEPCJONISTA/KA - PRACA NA KASZUBACH
- Doradca klienta / Sosnowiec
- Oddam wyposażenie Biura Podróży
- Specjalista ds turystyki - Radom
- Praca w biurze turystycznym
- Praca w biurze turystycznym.
- Specjalista ds. turystyki - B.P ITAKA Janki
- Salon Firmowy Biuro Podróży ITAKA

Zobacz także
Zakazy podróżowania drogo kosztowały grecką turystykę
Zapadają pierwsze wyroki w sprawie łamania ograniczeń
Zakazy lotów do krajów strefy Schengen zostaną zniesione?
Czy zawieszenie lotów może być nieprzewidzianą okolicznością, gdy umowę zawarto po jego ogłoszeniu?
Turyści pozwali agenta za nieudzielenie informacji o wymaganych dokumentach
WSA: zakazy działalności sprzeczne z konstytucją
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu, rozpatrując sprawę przeciwko właścicielowi zakładu fryzjerskiego, który obsłużył klienta podczas wiosennego zakazu działalności uznał, iż zakaz ten jest sprzeczny z konstytucją. Ten wyrok może okazać się przydatny także dla przedsiębiorców z innych branż, których działalność jest ograniczana za pomocą rozporządzeń Rady Ministrów.
Sprawa dotyczyła zdarzenia z kwietnia. Sanepid nałożył na przedsiębiorcę karę pieniężną w wysokości 10 tys. zł. Sprawa trafiła do WSA w Opolu.
W związku z zagrożeniem zakażeniami wirusem SARS-CoV-2 ustawodawca podjął działania legislacyjne polegające na zmianie ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (tj. 2019 r., poz. 1239, obecnie Dz. U. 2020 r., poz. 1845) wprowadzane regulacjami szczególnymi, poczynając od ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. 2020 r., poz. 374 ze zm.) Konstytucja RP przewiduje także inny mechanizm działania władzy wykonawczej i ustawodawczej. Na podstawie art. 232 Konstytucji RP w celu zapobieżenia skutkom katastrof naturalnych noszących znamiona klęski żywiołowej oraz w celu ich usunięcia Rada Ministrów może wprowadzić na czas oznaczony, nie dłuższy niż 30 dni, stan klęski żywiołowej na części albo na całym terytorium państwa. Przedłużenie tego stanu może nastąpić za zgodą Sejmu.
Zgodnie z art. 233 ust. 3 Konstytucji RP, ustawa określająca zakres ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela w stanie klęski żywiołowej może ograniczać wolności i prawa określone w art. 22 (wolność działalności gospodarczej), art. 41 ust. 1, 3 i 5 (wolność osobista), art. 50 (nienaruszalność mieszkania), art. 52 ust. 1 (wolność poruszania się i pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej), art. 59 ust. 3 (prawo do strajku), art. 64 (prawo własności), art. 65 ust. 1 (wolność pracy), art. 66 ust. 1 (prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy) oraz art. 66 ust. 2 (prawo do wypoczynku). - wskazał sąd.
Sąd podkreślił, że Rada Ministrów zrezygnowała z formalnego i przewidzianego w art. 232 Konstytucji RP wprowadzenia stanu klęski żywiołowej. Uznała, że przyznane jej zwykłe środki konstytucyjne w rozumieniu art. 228 ust. 1 Konstytucji są wystarczające, aby opanować istniejący stan epidemii. Dlatego do uregulowań prawnych dotyczących ograniczeń praw i wolności człowieka i obywatela mają zastosowanie wszystkie konstytucyjne i legislacyjne zasady, obowiązujące poza regulacjami właściwymi dla stanów nadzwyczajnych z Rozdziału XI Konstytucji RP. W związku z tym w celu wprowadzenia ograniczeń wolności i praw człowieka nie można powoływać się na nadzwyczajne okoliczności, uzasadniające szczególne rozwiązania prawne oraz okolicznościami tymi nie można usprawiedliwiać daleko idących ograniczeń swobód obywatelskich wprowadzanych w formie rozporządzeń.
Zdaniem Sądu, treścią rozporządzenia mogą znaleźć się unormowania, które nie stanowią podstawowych elementów składających się na ograniczenie konstytucyjnych praw i wolności. Chodzi m.in o zakazy działalności przedsiębiorstw, zakazy przemieszczania się, obowiązek poddania się kwarantannie, reglamentacji zaopatrzenia się w niektóre artykuły itd. W rozporządzeniu powinny być zamieszczane jedynie przepisy o charakterze technicznym, nie mające zasadniczego znaczenia z punktu widzenia praw lub wolności jednostki.
Opisane w pkt VI. ograniczenia, nakazy i zakazy stanowią powtórzenie ograniczeń wolności i praw człowieka określonych w art. 21 ust. 1 ustawy o stanie klęski żywiołowej. W związku z tym podjęte działania legislacyjne stworzyły taki stan prawny w zakresie ograniczenia wolności i praw człowieka, który w istocie odpowiada regulacjom obowiązującym w stanie klęski żywiołowej, choć stan ten nie został wprowadzony. Wywołuje to jednak te konsekwencje, że złagodzone, właściwe dla stanów nadzwyczajnych, konstytucyjne warunki umożliwiające ograniczenia wolności i praw człowieka nie mogą mieć zastosowania w tym przypadku. Dlatego konstytucyjnie dopuszczalne jest wprowadzanie tych ograniczeń tylko w ustawie, z zachowaniem zasady proporcjonalności określonej w art. 31 ust. 3 Konstytucji RP, a nie w art. 228 ust. 5 Konstytucji RP, bez naruszenia istoty danego konstytucyjnego prawa lub wolności i z zachowaniem wszelkich relacji zachodzących pomiędzy ustawą a rozporządzeniem opisanych w art. 92 ust. 1 Konstytucji RP. - można przeczytać w uzasadnieniu wyroku o sygnaturze II SA/Op 219/20. Wyrok nie jest prawomocny, a jego pełne uzasadnienie można przeczytać na stronie orzeczenia.nsa.gov.pl
Sad podkreślił, że z perspektywy art. 92 ust. 1 Konstytucji RP zasadnicze znaczenie ma to, że zawierające upoważnienie ustawowe dla Rady Ministrów do wydania rozporządzenia przepisy art. 46b pkt 2-12 ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi nie zawierają jakichkolwiek wytycznych. Z art. 92 ust. 1 zdanie drugie Konstytucji RP wynika, że upoważnienie powinno określać organ właściwy do wydania rozporządzenia i zakres spraw przekazanych do uregulowania oraz wytyczne dotyczące treści aktu. Jak wskazuje sąd, przez "wytyczne" należy rozumieć merytoryczne wskazówki dotyczące treści norm prawnych, które mają znaleźć się w rozporządzeniu. Jeśli natomiast ustawodawca decyduje się, tak jak w tym przypadku, na przekazanie do uregulowania w rozporządzeniu szeregu zagadnień, to równocześnie powinien określić odrębnie wytyczne dla każdego z tych zagadnień (por. wyroki Trybunału Konstytucyjnego z dnia 26 października 1999 r., sygn. akt K 12/99 i z dnia 3 kwietnia 2012 r., sygn. akt K 12/11). Konstytucyjny wymóg wytycznych nie spełnia stwierdzenie zawarte w art. 46a ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi, że wydając rozporządzenie Rada Ministrów powinna mieć "na względzie zakres stosowanych rozwiązań" oraz "bieżące możliwości budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego".
Dlatego, zdaniem sądu, upoważnienie ustawowe do wydania rozporządzenia w zakresie uregulowanym art. 46b pkt 2-12 ustawy o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi nie zawiera w istocie wytycznych dotyczących treści wydawanego na tej podstawie rozporządzenia. W konsekwencji nie spełnia ono warunków wymaganych przez art. 92 ust. 1 Konstytucji RP.
Istota wolności działalności gospodarczej obejmuje w związku z tym jej podejmowanie, wykonywanie i zakończenie. Stąd też wprowadzany kolejnymi rozporządzeniami od 31 marca 2020 r., w tym rozporządzeniem z 19 kwietnia 2020 r., zakaz wykonywania określonych w nich rodzajów działalności gospodarczej z całą pewnością wkracza w istotę wolności działalności gospodarczej określonej art. 22 Konstytucji RP. Prawodawca może ingerować w ową istotę konstytucyjnej wolności działalności gospodarczej, jednak, aby to było możliwe musi działać przy użyciu środków przewidzianych przez Konstytucję RP. Zakaz naruszania istoty wolności i praw konstytucyjnych nie ma, co do zasady zastosowania w stanach nadzwyczajnych, poza wyjątkami, o których mowa w art. 233 ust. 1 Konstytucji RP. Wśród tych wyjątków nie ma wolności działalności gospodarczej. Z art. 233 ust. 3 Konstytucji RP wynika natomiast wprost, że ustawa określająca zakres ograniczeń wolności i praw człowieka i obywatela w stanie klęski żywiołowej może ograniczać wolność działalności gospodarczej (art. 22 Konstytucji RP). W związku z tym warunkiem konstytucyjnym umożliwiającym ingerencję w istotę wolności działalności gospodarczej jest uczynienie tego w jednym ze stanów nadzwyczajnych opisanym w Konstytucji RP. W sytuacji, gdy nie doszło do wprowadzenia któregokolwiek z wymienionych w Konstytucji RP stanów nadzwyczajnych, żaden organ państwowy nie powinien wkraczać w materię stanowiącą istotę wolności działalności gospodarczej.
O ile oceniane zakazy, nakazy i ograniczenia były merytorycznie uzasadnione, o tyle tryb ich wprowadzenia, doprowadził do naruszenia podstawowych standardów konstytucyjnych i praw w zakresie wolności działalności gospodarczej. Dlatego stosując konstytucyjną zasadę z art. 178 Konstytucji RP (zasada podlegania sędziów w sprawowaniu urzędu tylko Konstytucji oraz ustawom), Sąd odmówił zastosowania kontrolowanego rozporządzenia Rady Ministrów z 19 kwietnia 2020 r., czego nie mogły uczynić - przy orzekaniu - skarżone organy administracji publicznej. - uznał sąd.
Sprawa trafi teraz do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Komentarze
Tagi:
Komentarze:
WSA o zakazach działalności
[2021-01-05 09:25 109.169.34.*]
brawoo!!!!! odpowiedz »
WSA o zakazach działalności
[2021-01-05 10:44 37.47.73.*]
W naszym interesie całej branży jest by COVID odszedł w siną dal , a odejdzie jak będziemy się izolować i szczepić.
Jak nie będzie COVIDA przyjadą turyści ze świata .
Jak będzie to nie przyjadą a jak nie przyjadą to krakowskie hotele restauracje nawet otwarte będą puste autokary będą stały na parkingach a obok przewodnicy piloci -bezrobocie!!!!!
Chciałbym ,żeby sądy brały to pod uwagę rozważałydecyzje ai nie robiły na złość.
Robert
Robert odpowiedz »WSA o zakazach działalności
[2021-01-05 19:02 46.76.247.*]
Trudno odmówić racji. Ale poniżej kolejny raz produkuje się jakiś nawiedzony (109.125.220)... odpowiedz »
WSA o zakazach działalności
[2021-01-05 11:50 188.146.99.*]
jak nie będzie COVID, przyjdzie inny, globalny problem. Sami sobie tworzymy katastrofy przez zachłanność, brak poszanowania przyrody i zwierząt korzystających z zasobów planety i napędzamy to strachem, że jak nie zawłaszczymy wszystkiego, to inni to zrobią. Takie myślenie napędza strach, przyspiesza zniszczenie i w efekcie tylko unieszczęśliwia .. odpowiedz »
WSA o zakazach działalności
[2021-01-05 12:09 109.125.220.*]
http://www. klubinteligencjipolskiej. pl/2020/12/http - www - klubinteligencjipolskiej - pl - 2020 - 12 - lekarze - i - naukowcy - ostrzegaja - przed - szczepieniami - na - covid - 19 - apeluja - do - prezydenta - i - rzadu/ odpowiedz »
Dział biura turystyczne:
Rząd przedłużył pomoc z tarczy
Parlament Europejski: Bezpieczna turystyka powinna być częścią nowej unijnej
Europejski Manifest Turystyczny przedstawia zalecenia do wznowienia ruchu
TUgether: Rządowa pomoc nie dotarła do wielu potrzebujących
UNWTO i UNESCO publikują wytyczne ponownego uruchomienia turystyki
Dział prawo i podatki:
Rząd przedłużył pomoc z tarczy
Parlament Europejski: Bezpieczna turystyka powinna być częścią nowej unijnej
TUgether: Rządowa pomoc nie dotarła do wielu potrzebujących
Hotele na Warmii i Mazurach zostaną zamknięte, reszta kraju na dotychczasowych
Komisja Europejska chce przedłużenia przepisów dot. opłat
Dział hotele, pensjonaty:
Rząd przedłużył pomoc z tarczy
Parlament Europejski: Bezpieczna turystyka powinna być częścią nowej unijnej
Drobne przyjemności motywem przewodnim kampanii
Europejski Manifest Turystyczny przedstawia zalecenia do wznowienia ruchu
Marka Movenpick wejdzie do
Dział aktualności dnia:
Rząd przedłużył pomoc z tarczy
Parlament Europejski: Bezpieczna turystyka powinna być częścią nowej unijnej
Europejski Manifest Turystyczny przedstawia zalecenia do wznowienia ruchu
TUgether: Rządowa pomoc nie dotarła do wielu potrzebujących
Starsze aktualności:
Dominikana przedłuża program darmowych ubezpieczeń od COVID-19 dla
Które popularne wśród Polaków kierunki wakacyjne najmocniej zmieniają
Corendon Airlines pozwoli zapłacić za podróż w dowolnym
Komisja Europejska zatwierdza pomoc dla
Słowacja zamyka hotele i ośrodki
Co czytaliśmy w minionym
Od 1 stycznia liczne zmiany dotkną podróżujących do Wielkiej
Sun&Snow: brak ferii może pozbawić branżę 1/3
Można odzyskać akcyzę zapłaconą od niesprzedanego, przeterminowanego
Sri Lanka wystartowała z pilotażowym programem przyjmowania
Wszystkiego dobrego w Nowym
Nieoficjalnie mówi się o ponownym otwarciu
Kiedy w przyszłym roku będą wypadać dni wolne od
Besenova wydała 7 mln euro na inwestycje w turystykę
Unia chce ujednolicenia systemów poboru opłat drogowych
Lotnisko Chopina: Zamów posiłek z dostawą
W maju zadebiutuje nowy przewoźnik
Ustawa o imprezach turystycznych pełna niejasności
Rainbow da zniżki dużym rodzinom
ECTAA: przepisy dot. podatku VAT dla biur podróży do szybkiej zmiany
Jadwiga Emilewicz przyznała ok. 6 mln nagród pracownikom ministerstwa
Finnair zmienia strukturę taryf biletów
Wenecja walczy z jedzeniem na wynos
Dokąd wybieramy się podróżując we dwoje?
NIK: bezpieczeństwo przewozów kolejowych nie w pełni zadowalające
Trzy nowe linie lotnicze wejdą na ukraiński rynek?
przemyslenia zwiazane z branza i studiami z nia zwiazanymi