TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Czy powietrze w samolotach jest bezpieczne?

Jak wskazała IATA, pasażerowie ciągle mają obawy związane z bezpieczeństwem podróży samolotem. Być może pomoże je rozwiać opinia wirusologów z niemieckiego Instytutu Roberta Kocha, którzy przygotowali krótką instrukcję, wskazującą na to, że ryzyko zakażenia w samolocie jest niewielkie. Być może pomoże ona uspokoić choć część klientów.


O wynikach badania IATA pisaliśmy w aktualności Czego obawiają pasażerowie samolotów?

W instrukcji podkreślono środki bezpieczeństwa, jakie są stosowane w lotnictwie. Obejmują one w szczególności dodatkowe środki bezpieczeństwa, ściśle przydzielone miejsca w celu identyfikacji pasażerów, oraz procedury postępowania w przypadku podejrzeń o zakażenie. W portach lotniczych i na pokładach statków powietrznych obowiązkowe jest zakrywanie ust i nosa. Ponadto, powietrze w kabinie jest oczyszczane za pomocą stałego
wymiana powietrza i wysokiej jakości filtry HEPA.

Wymiana powietrza

Obrót powietrza o dużej prędkości utrzymuje niską gęstość wirusa: połowa powietrza w kabinie składa się ze świeżo dostarczonego powietrza zewnętrznego (całkowita wymiana w ciągu 3 minut), oraz połowę powietrza recyrkulacyjnego (całkowita wymiana w ciągu 2 do 3 minut). Powietrze jest pompowane z prędkością 1 m/s przez sufit do kabiny i wentylowane pod siedzeniami od strony okna. W ten sposób, poziome przepływy powietrza są zminimalizowane. Wirusolog prof. Alexander Kekule określa to jako quasi-pionowe kurtyny, które zapobiegają cyrkulacji powietrza zawierającego zakażone cząsteczki w samolocie. Obecnie klimatyzacja działa zawsze, gdy pasażerowie są na pokładzie - nawet podczas pobytu na ziemi.

Filtry HEPA

Samoloty są wyposażone w filtry HEPA (High-Efficiency Particulate Air). Przed trafieniem do kabiny, recyrkulowane powietrze przechodzi przez te specjalne wysokowydajne filtry cząstek stałych. Wirusy, bakterie, grzyby i kurz mogą być w ten sposób usunięte z powietrza o ponad 99,9%, które
odpowiada wydajności filtracji filtrów na sali operacyjnej w warunkach klinicznych. SARS-CoV-2 ma wielkość 60-160 nanometrów. Zakłada się, że wirus jest przenoszony głównie przez kropelki i aerozole z który jest uwalniany przez zainfekowane osoby. Filtry HEPA filtrują zarówno wirusy, jak i większe kropelki, ponieważ są one albo mniejsze albo większe niż krytyczny rozmiar penetracji 300 nanometrów (MPPS = Most Penetrating Particle Size). W przypadku większych cząstek, filtry działają jak sito. W przypadku mniejszych cząstek, dalsze właściwości fizyczne filtrów są skuteczne.

Obowiązkowe stosowanie masek

Oprócz wentylacji kabiny, a także ze względu na to, że na pokładzie nie jest możliwe zachowanie dystansu społecznego, pasażerowie są
zobowiązani są do zakrywania nosa ust przez cały czas pobytu na pokładzie. Ze względu na niezwykle czyste powietrze w kabinie, proste tzw. maski zbiorowe, które są również wymagane w innych rodzajach transportu, zapewniają wystarczającą ochronę przed emisją (np. podczas kaszlu). Maski nie powinny być wyposażone w zawory wydechowe.

Wirusolodzy potwierdzili skuteczność środków oraz klimatyzacji i technologii filtrowania. Instytut Roberta Kocha przekonuje, że dzięki wdrożeniu wyżej wymienionych środków sektor lotniczy reprezentuje sposób transport z najmniejszym ryzykiem infekcji.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
instytut kocha powietrze bezpieczeństwo transport




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję