Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Grecja 2025! Przewodnik, Pracownik...
- PRODUCT MANAGER
- Z-ca Kierownika / Specjalista ds. turystyki...
- Kosmetyki hotelowe
- Specjalista ds. Turystyki - Żyrardów
- REZYDENT TURYSTYCZNY - Lato 2025 w Sun & Fun...
- Salon Biura Podróży w Katowicach
- Rezydent biura podróży 2025
- ZAKOPANE Specjalista ds. Obsługi Klienta
- Pilot z językiem hiszpańskim/ portugalskim
Komisja Europejska sprawdzi zasadność pomocy publicznej dla hiszpańskiego przewoźnika
Komisja Europejska wszczęła szczegółowe postępowanie wyjaśniające, które ma ocenić, czy plan hiszpańskiego regionu Walencji dotyczący przyznania 9 mln euro pomocy publicznej dla regionalnego przewoźnika lotniczego Air Nostrum jest zgodny z unijnymi zasadami pomocy państwa.
Pozyskane w ten sposób środki, przewoźnik chce wykorzystać na modernizację swojej floty. Władze regionu Walencja, w ramach planów mających na celu pobudzenie rozwoju gospodarczego regionu,zatwierdziły w 2018 r. przyznanie Air Nostrum dotacji w maksymalnej wysokości 3 mln EUR. Ponadto rząd regionalny zamierza przyznać dodatkową dotację w maksymalnej wysokości 6 mln EUR na lata 2019-2020.
Strona hiszpańska twierdzą, że pomoc podlega zasadom ochrony środowiska określonym w ogólnym rozporządzeniu w sprawie wyłączeń grupowych z 2014 r. ("GBER") i w związku z tym nie musi być zgłaszana Komisji Europejskiej.
Ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych oraz wytyczne w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i energię umożliwiają państwom członkowskim wspieranie środków, które mają pozytywny wpływ na środowisko (np. dlatego, że ograniczają zużycie paliwa, hałas lub emisję gazów cieplarnianych). Aby jednak środki te były zgodne z unijnymi przepisami dotyczącymi pomocy państwa, muszą one spełniać pewne warunki w celu zapewnienia ich zamierzonego pozytywnego wpływu na środowisko. Oznacza to, że wsparcie musi zachęcać do prywatnych inwestycji w warianty bardziej przyjazne dla środowiska, umożliwiać beneficjentowi podniesienie poziomu ochrony środowiska w ramach prowadzonej przez niego działalności, być utrzymywane na minimalnym koniecznym poziomie i nie może nadmiernie zakłócać konkurencji na jednolitym rynku.
Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy całkowita kwota planowanej pomocy na rzecz Air Nostrum w wysokości 9 mln EUR wchodzi w zakres GBER i jest zgodna z wytycznymi w sprawie pomocy państwa na ochronę środowiska i energię. W szczególności, Komisja ma wątpliwości, czy pomoc ma "efekt zachęty". W tym względzie Komisja zbada, czy decyzja Air Nostrum z 2017 r. o nabyciu 10 bardziej paliwooszczędnych ssamolotów typu Bombardier CRJ-1000 została bezpośrednio uruchomiona w wyniku udzielenia wsparcia, zgodnie z wymogami określonymi w GBER i wytycznych, czy też inwestycja w opcję bardziej przyjazną dla środowiska zostałaby zrealizowana w każdym razie, nawet w przypadku braku wsparcia publicznego. Air Nostrum już przed 2017 r. odnowił swoją flotę 18 Bombardierami CRJ-1000 bez żadnej pomocy ze strony państwa.
GBER ma zastosowanie wyłącznie do środków mających na celu wsparcie inwestycji dokonywanych przez przedsiębiorstwo lotnicze będące beneficjentem. Zgodnie z GBER, aby leasing kwalifikował się jako inwestycja, umowa leasingu musi zawierać zobowiązanie (a nie tylko opcję) do zakupu statku powietrznego. Na obecnym etapie Komisja ma wątpliwości, czy rodzaj leasingu stosowany przez Air Nostrum spełnia ten warunek.
Komisja przeprowadzi teraz dalsze dochodzenie w celu ustalenia, czy te początkowe obawy zostały potwierdzone. Wszczęcie szczegółowego postępowania wyjaśniającego daje wszystkim zainteresowanym stronom możliwość przedstawienia uwag na temat środka. Nie przesądza ono w żaden sposób o wyniku postępowania wyjaśniającego.
Komisja zasadniczo popiera inwestycje w odnowienie floty poprzez zakup samolotów bardziej przyjaznych dla środowiska. Decyzje przewoźników lotniczych o inwestowaniu w bardziej przyjazną dla środowiska flotę mogą wynikać nie tylko z pomocy państwa, ale również z innych czynników, takich jak fakt, że samoloty oszczędne pod względem zużycia paliwa zmniejszają również ich koszty operacyjne. Przyznanie pomocy w sytuacji, w której duże przedsiębiorstwo zainwestowałoby w nowsze i bardziej ekologiczne samoloty, ograniczyłoby jedynie zwykłe koszty operacyjne przedsiębiorstwa, które jego lokalni konkurenci muszą ponosić bez pomocy. Prowadzi to do zakłóceń konkurencji kosztem podatników.
Komentarze
Tagi:
Dział prawo i podatki:
PLL LOT mają tymczasowego
Jest decyzja w sprawie gwarancji Join
Dział transport:
Latanie po Polsce coraz
PLL LOT mają tymczasowego
Starsze aktualności:
Władze Wenecji ograniczą liczebność grup
Kontrole na granicy ze Słowacją znów
Zmiana lidera kierunku na city
Polska Wschodnia - tanie pożyczki dla
Grecos promuje Grecję
UE szykuje zmiany w przepisach dot. czasu pracy
ACI EUROPE publikuje wytyczne dot. obsługi pasażerów z niewidocznymi
Ruszył fundusz pożyczek dla firm turystycznych ze wschodniej
Jeśli pasażer sam załatwi sobie lot zastępczy, może nie dostać odszkodowania za
Targi ITB 2021 odbędą się online
Komisja Europejska zatwierdza Tarczę PFR 2.0
IGHP: Warmia i Mazury z nowym dyrektorem regionalnym
8 nowych połączeń w letnim rozkładzie Ryanair z Polski
Branża turystyczna chce zmiany przepisów dot. certyfikatów covidowych
KLM zwiększy liczbę lotów do Polski
Podroze zagraniczne turystow Polskich oraz Polonii Wysp Brytyjskich
Rainbow Tours zawiera umowę czarterową
Sfinks podniesie kapitał zakładowy
Grupa Dobry Hotel partnerem Polskiego Komitetu Olimpijskiego
FlixBus prezentuję siatkę połączeń na sezon
Niewielkie wzrosty cen w biurach podróży
Ryanair łączy bilety na 27 trasach
Nabór do konkursu na Najlepszy Produkt Turystyczny
Grecja zamierza rozwijać turystykę zimową
Organizator nie poinformował przed wyjazdem o zakaźnej chorobie w hotelu. Sprawa trafiła do sądu
Jakie działania przyjęła Komisja Europejska w zakresie podróży?
Polacy decydują się na wielkanocne urlopy
poszukuję pracownika do biura podróży
wynajmę apartament nad morzem Czarnym, Słoneczny Brzeg