TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

IATA prognozuje ile zarobią linie lotnicze

Ile zarobią linie lotnicze? Dokładnie tak naprawdę nigdy nie wiadomo. IATA przedstawiła nową prognozę odnoszącą się do rentowności linii lotniczych.


W meksykańskim Cancun trwa 73. Walne Zgromadzenie Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego, w którym uczestniczy ponad tysiąc osób - przedstawicieli linii lotniczych, producentów samolotów, lotnisk, instytucji lotniczych, a także władz rządowych.

IATA zmieniła przewidywania rentowności linii lotniczych w tym roku. Według prognoz, przewoźnicy zarobią w tym roku 31,4 mld dolarów, z kolei w grudniu przepowiadano że będzie to kwestia 29,8 mld dolarów. Jeżeli brać pod uwagę przychody linii lotniczych, to wyniosą one 736 mld, IATA podała, że w 2016 linie lotnicze zarobiły 34,8 mld, a przychody wyniosły 705 mln dolarów.

To będzie kolejny, solidny rok jeśli chodzi o wydajność branży lotniczej. Znaczące zwiększenie popytu zarówno na przewóz towarów, jak i przewóz pasażerów jest silniejszy niż oczekiwano, a przychody rosną. Jednak zarobki byłyby większe, gdyby nie większe wydatki na paliwo oraz rosnące koszty siły roboczej - skomentował dyrektor generalny Zrzeszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego (IATA) Alexandre de Juniac.

IATA rokuje, że w tym roku przewoźnicy zyskają średnio ok. 7,69 dolara na każdym pasażerze. Jest to mniej w stosunku do roku ubiegłego. W 2016 roku kwota ta wynosiła 9,13 dolarów, a w 2015 - 10,08 dolarów. Takiego obrotu sprawy, organizacja doszukuje się w wyższych cenach ropy,rosnących kosztów pracy oraz podatków. Juniac tłumaczy, że w ubiegłym roku tańsze paliwo przyczyniło się do 8-procentowego kosztów jednostkowych linii lotniczych. Podkreśla, że największy wpływ na tegoroczne zyski linii lotniczych będą miały ceny ropy naftowej. Według szacunków IATA, paliwo lotnicze w tym roku będzie stanowić ok. 18,8%. kosztów w strukturze wszystkich kosztów linii lotniczych. To mniej niż w 2016 roku, kiedy to kształtowało się na poziomie 20,6%. Organizacja podaje, że w tym roku średnia cena za baryłkę ropy Brent będzie się kształtowała na poziomie 54 dol. (w ub.r. było to ok. 44,6 dol.). Spowoduje to, że paliwo lotnicze podrożeje z około 52,1 dol. za baryłkę średnio płaconą w 2016 roku do ok. 64, dol. za baryłkę w tym roku.

W przewidywaniach IATA widnieje punkt o większych kosztach pracy. Organizacja prognozuje, że w 2017 roku linie lotnicze przeznaczą na ten cel ok. 175 mld dol., wobec 160 mld dol. w ubiegłym roku i 150 mld dol. w 2015 r.

Prognozy przewidują większe kwoty przeznaczone na opłacenie podatków narzuconych przez poszczególne państwa. W 2015 r. było to 113 mld dolarów, w 2016 roku była to kwota 117 mld dolarów, natomiast w 2017 kwota wzrośnie do 124 mld dolarów. Pearce dodał, że w 2017 roku prawie 1 proc. globalnego PKB będzie z transportu lotniczego - ok. 776 mld dol. W ubiegłym roku było to ok. 737 mld dol.

Wzrost popularności transportu lotniczego na świecie, przenosi się na prognozy dotyczące ilości przewiezionych pasażerów. Przewiduję się 7% wzrost wobec ubiegłego roku, i w 2017 ma być 4,1 mld obsłużonych pasażerów oraz 58,2 mln ton cargo(również ponad 7% wzrost wobec 2016 r.)

Zgodnie z prognozą IATA, najwięcej w przyszłym roku powinny zarobić linie lotnicze z Ameryki Północnej - 15,4 mld dolarów, wobec 16,5 mld dol. w ubiegłym roku. Zysk europejskich przewoźników w 2017 roku miałby wynieść ok. 7,4 mld dol., a w 2016 roku było to ok. 8,6 mld dol. Przewoźnicy z regionu Azji i Pacyfiku w tym roku zarobią 7,4 mld dolarów, wobec 8,1 mld dolarów w ub.r. W przypadku linii lotniczych z Bliskiego Wschodu w 2017 roku będzie to ok. 0,4 mld dolarów, a w ub. r. było to - 1,1 mld dolarów, a przewoźnicy z krajów Ameryki Łacińskiej w 2017 roku osiągną 800 mln dol. zysku wobec 600 mln dolarów w 2016 roku. Jeśli chodzi o linie z regionu Afryki, to według prognoz IATA, w tym roku, podobnie jak w ubiegłym, będą miały stratę na poziomie ok. 100 mln dolarów.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)



Tagi:
IATA prognozy transport lotniczy zysk rentowność PKB




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję