Ogłoszenia
Ogłoszenia
- pilot - Białoruś
- Pilot na zastępstwo Wiedeń 13.12.2019
- Poszukiwany instruktor narciarstwa/snowbordu
- Portugalia
- Przewodnik do Izraela i Jordanii
- Obsługa gości w pensjonacie
- Organizator imprez turystycznych
- Specjalista ds turystyki przyjazdowej
- Specjalista d/s Sprzedaży i Obsługi Klientów
- Rezydent w Turcji - Coral Travel Poland

Dobry czas dla restauratorów z różnych nurtów
Polski rynek gastronomiczny przechodzi duże zmiany. Trudno wyodrębnić jeden dominujący trend - z jednej strony mamy rosnącą popularność street foodu i food trucków, z drugiej strony modny staje się fine dining, czyli sztuka restauracyjna na najwyższym poziomie.
Konsumenci chętnie jadają na mieście, coraz większą wagę przywiązują do jedzenia i jego jakości oraz lubią poznawać nowe smaki, ale to kuchnia polska i włoska pozostają dominujące.W 2020 roku w trendach gastro będziemy mieć także kuchnię wegetariańską oraz wspieranie lokalnego biznesu - ocenia Adriana Marczewska, szefowa kuchni WuWu.
Nie ma jednego typu kuchni, która jest serwowana, jednego trendu, który dominuje na rynku. Mamy cały wachlarz: street food, fine dining, tradycyjna kuchnia polska i bardzo zdrowe podejścia do jedzenia - podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Adriana Marczewska, szefowa kuchni WuWu.
Z raportu "Rynek gastronomiczny w Polsce" wynika, że Polacy coraz częściej chodzą do restauracji - niemal połowa wskazuje, że w 2018 roku zdecydowanie częściej jadała w lokalach gastronomicznych niż jeszcze rok wcześniej. Raport "Polska na Talerzu 2019" podaje natomiast, że 93 proc. osób w ciągu ostatnich 6 miesięcy odwiedziło restauracje. Najczęściej odwiedzamy pizzerie (68 proc.), sieci fast food (65 proc.), na popularności zyskują food trucki (21 proc.).
Wspólnym wyznacznikiem w poszukiwaniach konsumentów jest smak, wygoda i jakość. Mam nadzieję też, że dojdzie do tego świadomość pochodzenia produktu - mówi Adriana Marczewska.
O wyborze lokalu decydują smak danej kuchni (51 proc. ), chęć poznania nowych smaków (29 proc.) oraz dostępność (21 proc.). W restauracjach najchętniej sięgamy po dania znane nam, a więc bezpieczne, dlatego popularnością cieszy się kuchnia polska (82 proc. według raportu "Polska na talerzu"), włoska (61 proc.), amerykańska czy arabska (odpowiednio 36 i 30 proc.). Jednocześnie rośnie liczba konsumentów preferujących polską kuchnię regionalną, co przekłada się na rozwój lokalnej gastronomii, z ofertą z tradycyjnymi potrawami.
W 2020 roku mocno będzie się rozwijał nurt kuchni wegetariańskiej i wegańskiej. Może nie codziennie, ale ta kuchnia będzie częściej zaglądała do naszej codziennej diety - ocenia ekspertka.
Raport na temat Food-Trendów portalu Pyszne.pl wskazuje, że obecnie diety wegetariańskiej przestrzega 4 proc. Polaków, a 8 proc. chciałoby jej wypróbować. Nawet 40 proc. ma z kolei zamiar ograniczyć spożycie mięsa. Niedawno była to sympatia do zwierząt, a teraz decyzje przejścia na wegetarianizm motywowane są sytuacją ekologiczną. Istnieje też przekonanie, że niejedzenie mięsa jest zdrowsze, więc ludzie, którzy chcą się zdrowo odżywiać, częściej sięgają po produkty wege. One są też łatwiej dostępne niż najlepszej klasy mięso - tłumaczy Adriana Marczewska.
W Polsce rozwija się kultura foodie - do jedzenia podchodzimy coraz bardziej świadomie, oglądamy programy kulinarne, przywiązujemy wagę nie tylko do smaku, lecz także wyglądu dania. Duży wpływ na rozwój tego trendu mają media społecznościowe, zwłaszcza Instagram. Tym samym rośnie rola blogerów czy influencerów.
To jest bardzo pozytywne zjawisko, bo ono też wpływa na edukację, zwiększa dotarcie. Za pomocą ludzi, którzy są foodblogerami, możemy opowiedzieć naszą historię, dlaczego się decydujemy na pewne rozwiązania, jaka jest filozofia naszego jedzenia, naszego miejsca. Przy otwieraniu restauracji bardzo ważna jest świadomość miejsca. Teraz nie wystarczy dobre jedzenie. Ważna jest lokalizacja, misja, wartość edukacyjna czy emocjonalna, którą przekazujemy gościom. Bardzo ważne jest świadome budowanie marki i reklama, dbanie o najmniejsze szczegóły, doskonałe przeszkolenie zespołu, idealne zarządzanie kosztami, wiedza i doświadczenie - tłumaczy szefowa kuchni WuWu.
Jak podkreśla, wszystkie te kwestie składają się na długotrwały sukces restauracji, o który nie jest łatwo. Szczególnie na warszawskim rynku wiele restauracji się otwiera i zamyka, a budowanie silnej marki, która będzie przynosić zyski, to długi proces. Jednocześnie restauratorów optymizmem napawa fakt, że na popularności zyskuje fine dining, czyli sztuka restauracyjna na najwyższym poziomie. Klienci coraz chętniej wybierają lokale, które jedzenie traktują jak sztukę - od wyboru składników, przez odpowiednie przygotowanie i podanie, po dekorację stołu i obsługę kelnerską.
Komentarze
Premier Mateusz Morawiecki ogłosił skład nowego rządu. Turystyka nie będzie już wchodzić w zakres kompetencji Ministerstwa Sportu. Odtąd turystyka znajdzie się w zakresie nowo utworzonego Ministerstwa Rozwoju. Zakres jego kompetencji będzie dość...
Jak wyglądało funkcjonowanie branży turystycznej według nowych przepisów? Rozmawiano o tym podczas zorganizowanej przez Ministerstwo Sportu i Turystyki konferencji "Ustawa o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych -...
Tagi:
Dział gastronomia:
Jak rodziny planują posiłki w
Makarun otwiera lokal poza
Starsze aktualności:
Silne trzęsienie ziemi w
Grecja wesprze firmy dotknięte upadkiem Thomasa
Ryanair zwiększy ilość lotów z
Emirates podpisuje umowę codeshare z indyjskim
Na których letnich kierunkach spadają
LOT od marca będzie wykonywał nowe połączenie w
Będzie nowy pełnomocnik ds. budowy
Hiszpania: sąd nakazuje Ryanairowi zmianę zasad przewozu bagażu
Dobry październik na Lotnisku
Kto został Touroperatorem
W piątek rozpoczyna się akcja Polska zobacz
Stocznia Gdańska może trafić na listę
Rusza sezon wakacyjny na wrocławskim lotnisku
Polska na targach wakacyjnych w Utrechcie
Jak zmieniają się ceny wyjazdów na najpopularniejszych kierunkach?
Trzęsienie ziemi w środkowej Szwajcarii. Władze liczą straty
Rozbudowano terminal pasażerski na lotnisku w Lublinie
Restauracje będą szkolić personel jak obsługiwać osoby niewidome?
Ryanair skraca czas odprawy online
pomoc w pisaniu prac licencjackich i magisterskich
przemyslenia zwiazane z branza i studiami z nia zwiazanymi
Coraz więcej turystów odwiedza Warszawę
Marriott planuje otworzyć 1700 nowych hoteli
Wystartowała nowa kampania Polskiej Organizacji Turystycznej
Islandzki wulkan straszy Europę
Elba: Darmowy urlop, jeśli będzie padał deszcz
Który model promocji turystycznej wybieramy?
Powstanie projekt wsparcia dla przemysłu spotkań