Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Specjalista ds. turystyki
- Specjalista d/s sprzedaży Denar Travel (Żory,...
- Kraków - Specjalista ds. Turystyki
- Wynajem Autokarów
- Specjalista ds. turystyki Wakacje.pl Szamotuły
- Pilot na wahadła/ stacjonarny do Włoch ( Rimini)
- Specjalista ds. Turystyki - Poznań
- Specjalista ds. turystyki - B.P ITAKA Blue City
- PRACA NA OBOZCH LETNICH KOGIS
- Specjalista d/s turystyki

Inspekcja Handlowa skontrolowała nadmorskie lokale gastronomiczne
Zaczęły się wakacje. Wielu Polaków podczas urlopu odwiedza okoliczne restauracje i bary, korzysta ze środków transportu. Nie zawsze jednak wszystko idzie zgodnie z planem, dlatego Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów jak co roku ostrzega, jakie przykre niespodzianki mogą spotkać konsumentów w trakcie wyjazdów wakacyjnych. Przypominam, że podstawowym prawem każdego konsumenta jest możliwość złożenia reklamacji, gdy na przykład organizator wycieczki nie wywiązuje się z ustalonego programu, pokój w hotelu różni się od zamówionego, a posiłek podany w restauracji nie odpowiada opisowi w menu - mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.
Jak pokazują wyniki kontroli Inspekcji Handlowej, nie zawsze można wierzyć temu, co napisano w karcie dań. Zdarza się, że kucharze używają tańszych składników lub nakładają mniejsze porcje. W poprzednie wakacje inspektorzy sprawdzili 169 restauracji i barów, które Polacy odwiedzają podczas urlopów, np. w kurortach, na stacjach benzynowych i dworcach. Niemal w 87 proc. z nich wystąpiły nieprawidłowości: od złego oznakowania, zbyt małych porcji, po oszukiwanie na rodzaju mięsa, ryby czy sera. W sumie inspektorzy sprawdzili prawie 5 tys. partii produktów i zgłosili zastrzeżenia do ok. 2,9 tys. z nich.
Najważniejsze nieprawidłowości wykryte podczas kontroli:
ul>
Co UOKiK radzi klientom lokali gastronomicznych?
- >
- Pełna informacja o potrawie. Przed zamówieniem posiłku powinieneś wiedzieć, co zamawiasz. W menu lub cenniku musi być podany pełny skład dania, w tym składniki alergenne. Nie może być tak, że musisz o te informacje dopytywać kelnera.
- Pełna informacja o cenie. Jeśli w karcie podana jest cena np. za 100 g mięsa lub ryby, to przed złożeniem zamówienia powinieneś dostać choćby przybliżoną informację o ich wielkości. Danie ma być ważone już po usmażeniu lub upieczeniu, a nie przed obróbką, kiedy jest cięższe. Jeśli restauracja pobiera obowiązkową opłatę za obsługę, to musi o tym jasno i czytelnie informować w widocznym miejscu, np. w menu.
- Reklamacja. Gdy masz zastrzeżenia do potrawy, np. zamawiałeś pizzę z szynką, a dostałeś z pieczarkami albo zupa jest zimna, ryba przypalona, a kelner kazał ci czekać półtorej godziny, jak najszybciej zgłoś to obsłudze, a najlepiej właścicielowi lub kierownikowi placówki, jeśli są na miejscu. W ramach reklamacji możesz domagać się np. obniżenia ceny lub wymiany dania. Pamiętaj jednak, że nie dotyczy to subiektywnych wrażeń, czyli że nie możesz złożyć reklamacji tylko dlatego, że obiad ci nie smakował.
- Zgłoszenie do Inspekcji Handlowej. Skarga związana z niewłaściwą, czyli nierzetelną obsługą może być zgłaszana do wojewódzkiego inspektoratu Inspekcji Handlowej. Przykładowo jeśli w cenniku była informacja, że dorsz kosztuje 10 zł bez wskazania, że to cena za 100 g, a zapłaciłeś 35 zł, wyślij zdjęcie cennika i paragonu. IH uwzględnia skargi przy planowaniu kontroli. Jeśli restauracja odrzuciła twoją reklamację, możesz także złożyć wniosek do inspekcji o polubowne rozstrzygnięcie sporu.
- Zgłoszenie do IJHARS. Skargę na niewłaściwą jakość handlową oferowanych potraw należy natomiast zgłosić do właściwego miejscowo Wojewódzkiego Inspektoratu Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (IJHARS) bądź Głównego Inspektoratu JHARS, ponieważ w tym zakresie ta inspekcja przejęła 1 lipca 2020 r. kompetencje od IH.
- Pełna informacja o cenie. Jeśli w karcie podana jest cena np. za 100 g mięsa lub ryby, to przed złożeniem zamówienia powinieneś dostać choćby przybliżoną informację o ich wielkości. Danie ma być ważone już po usmażeniu lub upieczeniu, a nie przed obróbką, kiedy jest cięższe. Jeśli restauracja pobiera obowiązkową opłatę za obsługę, to musi o tym jasno i czytelnie informować w widocznym miejscu, np. w menu.
Komentarze
Światowa Rada Podróży i Turystyki (WTTC) oraz główne międzynarodowe organizacje branżowe połączyły swoje siły, aby zaapelować o natychmiastowe przywrócenie podróży międzynarodowych, przy zastosowaniu sprawdzonych procesów i bez konieczności...
Blisko 90 proc. hoteli odnotowało po wprowadzeniu rządowych obostrzeń średnią frekwencję poniżej 20 proc., z czego prawie 6 na 10 hoteli poniżej 10 proc. - wynika z najnowszej ankiety Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego dotyczącej wyników branży...
Tagi:
Dział gastronomia:
Rozporządzenie rozszerzające Tarczę 6.0 opublikowane w Dzienniku
PIH: liczymy na otwarcie jeszcze w lutym. Jesteśmy gotowi, mamy procedury
Rzecznik MŚP występuje o ulgi dla przedsiębiorców w spłatach zaległych danin
Dodatkowy 1 mld zł od rządu nie uratuje przedsiębiorców utrzymujących się w górach z
Dział prawo i podatki:
Dominikana: darmowe testy antygenowe dla
Komisja Europejska proponuje dodatkowe ograniczenia podróży spoza
Rząd wprowadza testy zamiast kwarantanny. Nie wszyscy na tym
Rozporządzenie rozszerzające Tarczę 6.0 opublikowane w Dzienniku
Rzecznik MŚP występuje o ulgi dla przedsiębiorców w spłatach zaległych danin
Starsze aktualności:
Fly.pl: działania rządu potęgują
Ukraina zamknie granice dla
Małopolska podejmuje działania mające wesprzeć
Tunezja będzie mieć nowego Ministra
Kursy dla kontrolerów ruchu lotniczego
Rząd robi z turystyki zagranicznej kozła
Niespodzianki w rozporządzeniu w sprawie zakazów w ruchu
ONZ: odbudowa turystyki to
Restrukturyzacja szansą dla zadłużonych
Więcej greckich regionów objętych dodatkowymi środkami
Pyszne.pl sprawdza jak przez dekadę zmieniły się trendy w
ZUS ponownie rozpatrzy wnioski o umorzenie składek za marzec, kwiecień i
Bali nie wpuści zagranicznych turystów do końca
Ile grecka turystyka straciła w pierwszym
Ceny paliw lotniczych i kurs dolara sprzyjają
Norweski milioner kupi markę należącą do Thomasa Cooka
Lato 2019: Egipt i Turcja dużo droższe?
Wicepremier Gowin o pomocy dla gmin górskich
Ponad 30% Polaków chce wyjechać już niedługo
Ponad 50 nowości w letniej siatce połączeń Air France KLM
Zasady korzystania ze stref Kiss&Fly naruszają konkurencję?
Samolot rozbił się podczas startu
Świątynia Jowisza w Syrakuzach zostanie otwarta dla turystów
KLM pracuje nad samolotem przyszłości
Wzrasta wpływ branży eventowej na gospodarkę
Airbus wycofa się z produkcji największych samolotów pasażerskich
PPL mówi stop fałszywym alarmom bombowym
Władze Dubrownika wprowadzą podatek dla statków turystycznych
Nowy przewoźnik w programie lojalnościowym Lufthansy dla firm w Polsce
Warszawa wprowadza nową politykę turystyczną
Nocowanie.pl: widać wzrost zainteresowania urlopowymi rezerwacjami
Prezydent podpisał ustawę o imprezach turystycznych
Czy gospodarze zastąpią przewodników?
Białoruś wzmacnia kontrole nad obcokrajowcami
Obiekty niekategoryzowane podnosiły ceny noclegów
Podlasie - Wasze wrażenia i ostatnie podróże
przemyslenia zwiazane z branza i studiami z nia zwiazanymi