Ogłoszenia
Ogłoszenia
- Pilotaż 27-30.05.2024 do Warszawy
- Junior Reservation Manager
- Pilot na wycieczkę do Wiednia 3 - 4 maja
- Pracownik biura podróży od kwiecien - maj 2024...
- Junior Reservation Manager
- Instruktor kitesurfingu/windsurfingu
- Specjalista ds Turystyki Itaka
- Praca na Zielonych Szkołach CHRIS
- Specjalista ds turystyki Katowice
- Sprzedawca produktu turystycznego
Ile firmy turystyczne przeznaczają na reklamę?
Jak reklamuje się branża turystyczna? Przedsiębiorcy z których sektorów turystyki przeznaczają największe środki na reklamę?
W pierwszym kwartale 2017 roku reklamodawcy z sektora Podróże i Turystyka (PiT) przeznaczyli na promocję blisko 40,4 mln zł, o około 6 mln mniej niż rok wcześniej, co stanowi spadek o ok. 13% - pokazuje analiza domu mediowego Codemedia. Najwięcej na reklamę wydała branża gastronomiczna - 17,2 mln zł (43% SOS całego sektora PiT), przed biurami podróży (8,0 mln zł, 20% SOS) i miejscami noclegowymi (7,2 mln zł, 18% SOS). Pozostałe 19% SOS wygenerowały branże: transport publiczny/koleje/linie lotnicze i promocja regionów turystycznych. Lider reklamodawców sektora PiT - McDonald s, w odróżnieniu od ogółu reklamodawców, którzy najchętniej wybierali reklamę w telewizji, postawił w pierwszym kwartale 2017 roku na promocję w kinach i wydał na nią ponad połowę budżetu reklamowego.
Branże
W branży gastronomicznej za ponad połowę inwestycji odpowiadali: McDonald s Polska oraz Amrest. Wśród biur podróży wyróżniały się pod względem wydatków: Rainbow Tours i Nowa Itaka (blisko 54% SOS tej branży). W branży noclegowej dominowała Grupa Hotelowa Orbis (22% SOS tej branży). W transporcie publicznym/kolejach/liniach lotniczych największe wydatki pochodziły od linii lotniczych, gdzie dominował The Emirates Group (22% SOS badanej branży). W większości branż sektora PiT w pierwszym kwartale 2017 (w ujęciu rdr) dominowały spadki wydatków - największe dla branż: transport publiczny/koleje/linie lotnicze (-41%), biura podróży (-21%), gastronomia (-7%). Jedyną branżą z dużym wzrostem wydatków były miejsca noclegowe, wśród których dominowały hotele (+35%).
Turystyka to jedna z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki w Polsce z estymowanym udziałem w PKB na poziomie ok. 5-6% (w 2015 roku), jednak z wciąż mało docenianą rolą. Co ciekawe - pomimo ogólnie dominujących spadków wydatków w całym sektorze PiT jak i poszczególnych jego branżach w pierwszym kwartale 2017 w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku - większość dominujących reklamodawców w każdej z branż przeznaczyło w tym okresie coraz większe budżety na promocję. Z dużych reklamodawców wydatki ograniczyli jedynie: Amrest, Neckermann Polska Biuro Podróży i PKP Intercity. Oznacza to, że za spadkami wydatków całego sektora PiT stoją głównie średni i mali gracze, którzy mogli wstrzymać wydatki z uwagi na niepewną sytuację gospodarczą, która od początku 2017 r. zaczyna się stopniowo poprawiać. Gracze ci mogą uaktywnić się jeszcze reklamowo w dalszej części roku - mówi Szczepan Okła, Group Account Director, Codemedia.
Reklamodawcy
Liderem sektora turystyka pod względem wydatków na reklamę w pierwszym kwartale 2017 roku był McDonald s (właściciel takich brandów jak: KFC, Pizza Hut, Burger King i Starbucks), który przeznaczył na promocję 6,3 mln zł, o 17% więcej niż w analogicznym okresie w 2016 roku. Za nim uplasował się Amrest z inwestycjami na poziomie 4,5 mln zł, który spadł z pierwszej pozycji w zestawieniu TOP 5 reklamodawców branży. W porównaniu rok do roku wydał na reklamę mniej o 26%.
Na trzecim miejscu znalazł się Rainbow Tours z wydatkami na poziomie 2,2 mln zł, co stanowi wzrost o 25% w stosunku do inwestycji na reklamę w pierwszym kwartale 2016 roku. Na kolejnych pozycjach uplasowały się: Nowa Itaka (2,1 mln zł, +373%), Orbis Grupa Hotelowa (1,6 mln zł, +127%), The Emirates Group (1,3 mln zł, +47%), Wśród TOP 10 największych reklamodawców sektora największy procentowy wzrost wydatków na promocję zanotowała Ikea Polska - jednak jest to efekt wzrostu z tzw. niskiej bazy w roku poprzednim.
Warto wskazać, że w pierwszym kwartale 2017 w ujęciu rok do roku udział dziesięciu największych reklamodawców w wydatkach całego sektora PiT wzrósł z 37% do blisko 53% SOS (+4,37 mln zł).
Media
W media miksie wydatków sektora Podróże i Turystyka w pierwszym kwartale 2017 roku na pierwszym miejscu uplasowała się telewizja z udziałem na poziomie 24%. Na drugiej pozycji znalazł się internet - 20%, a na trzeciej radio - 16%. W porównaniu rok do roku największy spadek udziału zanotowały: telewizja - 8 punktów procentowych i OOH - 6 punktów procentowych, a największy wzrost: kina - 9 punktów procentowych i radio - 5 punktów procentowych
W zależności od branży w różny sposób rozkładają się również wydatki na poszczególne media. Reklamodawcy z branży gastronomicznej wybierali przede wszystkim w reklamę w telewizji i w kinach (62% SOS branży generowanych przez te dwa media), biura podróży skupiały się na reklamie w TV, w internecie i w radio (72% SOS), reklamodawcy miejsc noclegowych preferowali internet i magazyny (81% SOS).
Powodem takich różnic w rozłożeniu wydatków reklamowych na media w poszczególnych branżach jest przede wszystkim specyfika różnych grup docelowych i charakteru biznesu każdej z tych branż - mówi Szczepan Okła. Gastronomia to przede wszystkim duże sieci restauracji opierające swoje działania na silnych międzynarodowych markach promowanych w całej Polsce, a także lokalnemu wsparciu sprzedaży w swoich lokalach i kampaniach adresowanych do młodych ludzi. Biura podróży kojarzone są przede wszystkim z agresywną reklamą ofert First i Last Minute bazującą na dużym ruchu kierowanym do sieci (sprzedaż ofert głównie przez internet). Miejsca noclegowe zaś to w większości przypadków międzynarodowe i krajowe sieci hoteli adresujące swoją ofertę to osób nieco starszych i preferujących wyjazdy krajowe: rodzin z dziećmi lub przedstawicieli biznesu (konferencje, imprezy integracyjne). Dodatkowo warto podkreślić, że w większości przypadków powyższe branże komunikują produkty komplementarne dla klienta, reklamodawcom reprezentującym te branże powinno więc szczególnie zależeć na aktywnym współdziałaniu w tworzeniu pełnego produktu turystycznego, czego efektem będzie dotarcie zarówno do klienta krajowego, jak i zachęcenie do korzystania z reklamowanych usług turystów zagranicznych. - dodaje.
Komentarze
Tagi:
Dział gastronomia:
NIK: Działalność człowieka zagraża Półwyspowi
Zachodniopomorscy przedsiębiorcy zadowoleni z ferii
Małopolska zarobiła na turystyce więcej niż przed
Dział biura turystyczne:
TUI stawia na sztuczną
Można składać oferty w Programie wsparcia
Stanowisko Rady Przedsiębiorczości w sprawie tarcz finansowych PFR
Ryanair przegrał przed litewskim sądem
EXIM nagradza swoich najlepszych agentów
Rzecznicy praw pasażera nie podejmą się roszczeń o odszkodowania związane z koronawirusem
Polacy w podróży - gdzie jeżdżą, ile wydają?
Polacy coraz chętniej latają do Azji
Jakie korzyści mają obiekty zrzeszone w ramach Polish Prestige Hotels?
Flixbusem dojedziesz do Finlandii
Przewoźnik lotniczy ogłasza niewypłacalność
Lufthansa City Center International uruchamia dystrybucję ofert turystycznych
Klub Agencji Eventowych partnerem konferencji organizowanej przez studentów
Marka Golden Tulip promowana przez Wojciecha Fiedorczuka
Net Holiday - czy to już koniec?
Gdzie szukać ofert pracy w Łodzi bez doświadczenia?
Niedługo zaczyna się 12 edycja Restaurant Week