TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter






Baza paliw Lotosu na gdańskim lotnisku

Grupa Lotos S.A. (GL) otworzyła w poniedziałek Terminal Paliwowy w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku. To pierwsza tego typu baza Lotosu na polskim lotnisku. Do tej pory jedynym dostawcą paliw w polskich portach lotniczych była Petrolot s-ka z o.o. będące własnością LOTu oraz Orlenu.


Dariusz Falkiewicz, prezes zarządu Lotos Tank, spółki zależnej GL, poinformował, że baza zaopatrywana jest w paliwo JET A-1 bezpośrednio z rafinerii zlokalizowanej w Gdańsku. Terminal ma cztery naziemne zbiorniki o całkowitej pojemności 400 m3, które są przeznaczone do magazynowania paliwa. Falkiewicz zapewnił, że bezpieczeństwo tankowania stoi na najwyższym poziomie.

W sprawie obsługi polskich portów w paliwo lotnicze, GL podpisała porozumienie dotyczące współpracy ze StatoilHydro. Przedstawiciel tej spółki, Torgrim Kjolberg poinformował w poniedziałek w Gdańsku, że prze okres 20-stu lat koncern podejmował próby wejścia na polski rynek paliw lotniczych. Podkreślił ponadto, że głównym celem Statoil jest rozwój usług, a także poprawa konkurencyjności cen dla klientów, którzy korzystają z polskich lotnisk. Poinformował ponadto, że dotychczas przewoźnicy, których samoloty lądowały w Polsce, dokładali wszelkich starań, aby nie kupować paliwa na polskich lotniskach. Nasz kraj oferuje jedno z najdroższych paliw lotniczych.

Według Falkiewicza wprowadzenie kolejnego dostawcy paliw na porty lotnicze może przyczynić się powstania sytuacji, kiedy to więcej samolotów będzie decydowało się tankować właśnie na tych lotniskach, które posiadać będą alternatywnego dostawcę paliw, co bez wątpienia wpłynie na wzrost konkurencyjności.

Cena paliwa to jeden z podstawowych czynników, które wpływają na rozwój lotnictwa cywilnego.

Paweł Olechnowicz, Prezes Grupy Lotos, powiedział, że jeszcze w tym roku GL ma w planach otwarcie podobnej bazy w porcie lotniczym w Warszawie, natomiast w późniejszym okresie, również na lotniskach w Krakowie i Katowicach. Zapewnił, że firma jest w stanie dostarczyć do bazy w Gdańsku każdą konieczną ilość paliwa. Dodał też, że paliwo sprzedawane będzie po cenach rynkowych.

W roku ubiegłym rafineria w Gdańsku wytworzyła pół mln ton paliwa lotniczego. Po realizacji inwestycji w ramach Programu 10+ w 2010 roku będzie mogła wyprodukować dwa razy więcej. W chwili obecnej GL 80 proc. swojej produkcji paliwa lotniczego eksportuje przede wszystkim do Niemiec oraz Skandynawii.

GL zrzesza kilkanaście spółek. Skonsolidowane przychody ze sprzedaży w roku 2008 przekroczyły 16 mld zł, były jednocześnie wyższe o 24 proc. niż w roku 2007. Udział koncernu w rynku paliw zwiększył się w I kw. 2009 roku do 28,3 proc. To o 3,8 proc. więcej, porównując ten wynik z analogicznym okresem roku poprzedniego.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
baza paliw Lotosu Lotos Terminal Paliwowy w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku Orlen Petrolot s-ka z o.o. LOT Lotos Tank GL JET A-1 StatilHydro Torgij Kjolberg Gdańśk rynek paliw lotniczych lotnictwo cywilne Grupa Lotos Paweł Olechowicz Niemcy Skandynawia Program 10+




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję