TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter

Rosnące koszty budowy autostrady A1 koło Pyrzowic

Z myślą o rozwoju międzynarodowego portu w Pyrzowicach, Dariusz Blocher szef Budimeksu Dromeksu, oszacował, iż budowa autostrady wokół lotniska będzie o kilkadziesiąt milionów złotych droższa niż zakładano.


- Myślę, że w ciągu miesiąca-dwóch problem zostanie rozwiązany z korzyścią dla obu stron. Idziemy w kierunku, by zmienić koncepcję, tzn. poprowadzić drogę przez tereny lotniska w taki sposób, by w przyszłości umożliwić jego rozwój, czyli rozbudowę bądź budowę nowego pasa startowego - oświadczył Blocher. Autostrada A1 ma być zlokalizowana wokół lotniska zaledwie kilkaset metrów od pasa startowego. Do tej pory zakładano, iż trasa będzie przebiegać przez 120-metrowy tunel, który nie przeszkadzałby w startach i lądowaniach samolotów. Zasadniczym problem jest wybór metody jego budowy. Mając na uwadze tańszą metodę odkrywkową, sprzęt budowlany i prace na powierzchni uniemożliwią one korzystanie z pasa startowego na całej długości. Należałoby go zatem skrócić, a to niweczyłoby lądowania większych maszyn czy operacje przy złej widoczności. Rozwiązaniem wydaje się zatem droższa metoda - górnicza. Według Blochera, sama metoda budowy tunelu nie stanowi najważniejszego problemu tylko zmiana koncepcji, która nie zagrozi rozwojowi lotniska.

Gdyby np. zamierzano przedłużyć pas startowy lub zbudować nowy to tunel na potrzeby autostrady musiałby być dłuższy i inaczej skonstruowany. - Metoda powoduje pewne utrudnienia, może spowodować skrócenie drogi startowej dla samolotów dzisiaj, ale to jest bardzo krótkotrwałe utrudnienie (...). Technicznie zrobimy to tak, żeby było jak najmniej uciążliwe - wyjaśnił prezes Budimeksu Dromeksu. Tego zdania nie podziela rzecznik lotniska Cezary Orzech, który uważa, że znajdujące się w bliskiej odległości od końca pasa startowego maszyny wpłynęłyby na zmianę m.in. tzw. ścieżki podejścia samolotów, czy ustawień urządzeń nawigacyjnych itp. Według informacji podanych przez Orzecha, żaden z wariantów budowy nowej drogi startowej i zamiany starej na drogę kołowania samolotów nie przewiduje, iż będzie ona przebiegać nad tunelem. Jednak wykonawca drogi chciałby - zmieniając projekt - przygotować się na taką możliwość. - Będzie dłuższy tunel i o innej konstrukcji, tak żeby samoloty mogły się po nim poruszać, gdy chodzi o drogę do kołowania (...). W konsekwencji tunel musi być dłuższy, inaczej zbudowany, bardziej wzmocniony. Na tym głównie polega wyzwanie techniczne - powiedział Blochem, który uważa, że dodatkowe koszty związane z ewentualnymi zmianami w projekcie nie przekroczą 100 mln zł, wobec ok. 7 mld zł wartości całego kontraktu. - To nie są bardzo istotne pieniądze, więc jeżeli państwo zdecyduje się zainwestować w przyszłość tego lotniska, to myślę, że osiągniemy jakiś kompromis - oświadczył prezes, którego firma ma wkrótce przedstawić szczegółową wycenę związaną ze zmianami Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

- Będzie to wymagało bardzo poważnych negocjacji między wykonawcą, koncesjonariuszem i stroną rządową - tłumaczył dyrektor katowickiego oddziału GDDKiA Krzysztof Raj. Odcinek będzie realizowany w systemie koncesyjnym, zatem negocjacje prowadzi centrala GDDKiA i resort infrastruktury. W połowie lipca wojewoda śląski ma wydać pozwolenie na budowę odcinka autostrady A1 w pobliżu lotniska nawet wówczas, gdy drogowcy i władze portu nie dojdą do kompromisu odnośnie sposobu budowy drogi. Brak porozumienia może jednak oznaczać spory sądowe i opóźnienia w budowie. Odcinek A1, przy którym leży lotnisko, ma w 2014 r. połączyć zlokalizowany w pobliżu węzeł A1 (drogi budowanej od granicy z Czechami) z ekspresową trasą S1 - z okolicami Częstochowy. Do 2012 r. ma powstać część A1 między Częstochową, a węzłem w woj. łódzkim. Oba te odcinki (łącznie 180 km), zbuduje na podstawie umowy koncesyjnej konsorcjum Autostrada Południe.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
Autostrada A1 lotnisko rzecznik Cezary Orzech port lotniczy Pyrzowice Dariusz Blocher Budimeks Dromeks zmiany w projekcie tunel metoda odkrywkowa metoda górnicza rozwój lotniska przedłużenie pasa startowego Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad GDDKiA dyrektor katowicki oddział GDDKiA Krzysztof Raj system koncesyjny węzeł A1 ekspresowa trasa S1




Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję