TUR-INFO.pl | Serwis informacyjny branży turystycznej
ZAJRZYJ DO NAS NA: TUR-INFO.PL na Facebook TUR-INFO.PL na Twitter




Wyjazdy Polaków w sierpniu 2010 - co, gdzie, jak, z kim i dokąd?

Enovatis (Wakacje.pl i EasyGo.pl) dokonał analizy wyborów zakupowych swoich klientów w sierpniu br.


Jak i z kim?

Najczęściej podróżujemy w parach. W sierpniu wakacyjny wyjazd we dwoje wybrało aż 68 proc. klientów Wakacje.pl i EasyGo.pl. To o 6 proc. więcej niż przed miesiącem, ale jednocześnie o 3 proc. mniej niż przed rokiem. Podobnie jak w lipcu tego roku, także w sierpniu podskoczyły statystyki wyjazdów rodzinnych. Nie ma się czemu dziwić, w końcu sierpień to czas wakacji szkolnych. W składzie osobowym 2+1 (rodzice i jedno dziecko) wybrało się na urlop 10 proc. kupujących (rok wcześniej było to 8 proc.), a w segmencie 2+2 (rodzice i dwoje dzieci) 3 proc. klientów (przed rokiem 2 proc.). Single, małe grupy (5 osobowe) oraz inne formy rezerwacji (np. 3 lub 4 dorosłych) pozostały na tym samym progu wyborów co przed rokiem.

Za ile?

245 zł - o tyle obniżyła się średnia wartość dokonywanych rezerwacji w sierpniu. W tym roku było to nominalnie 5063 zł, a w roku 2009 - 5308 zł. Warto przypomnieć, że to w tym roku, a zwłaszcza w okresie wakacji szkolnych, powtarzająca się sytuacja. W lipcu różnica pomiędzy rokiem 2010, a 2009 wynosiła - 24 zł. Wakacje 2010 są więc nieznacznie tańsze od tych sprzed roku. Zaniżenie średniej wartości rezerwacji wpłynęło widocznie na zbiorcze dane porównawcze. Jeszcze w lipcu tego roku oferty powyżej 5 tys. zł wybierało aż 30 proc. klientów. W sierpniu notujemy spadek w tej kategorii o 5 proc. Rok temu oferty powyżej 5 tys. zł wybrało 27 proc. kupujących, w tym roku 25 proc. klientów. Tylko o 3 proc. mniej w zestawieniu uzyskała kategoria z przedziałem kwotowym 3-4 tys. zł (22 proc.), a o 7 proc. mniej przedział 2-3 tys. zł i oferty z grupy do 2 tys. zł. (18 proc.) Po propozycje z grupy cenowej 4-5 tys. zł sięgnęło w tym roku 17 proc. klientów i było to o 2 proc. mniej niż w sierpniu 2009 roku.

Na ile?

O 7 proc., rok do roku, podskoczyła w statystykach grupa podróżników odpoczywających przez 7 dni. W sierpniu tego roku było ich 68 proc. (w roku 2009 - 61 proc.). Automatycznie spadła ilość rezerwacji 14-dniowych. O 6 proc. w porównaniu z sierpniem 2009 roku. 1 proc. straciły także inne, mniej standardowe okresy pobytowe. Krócej, ale częściej niż raz w roku. To już nie wyjątek, ale powtarzająca się tendencja wypoczynkowa wśród naszych rodaków.

Kierunki POP Turystyki

Egipt, Turcja i Tunezja w górę, Grecja niestety w dół. Hellada, jeden z ulubionych kierunków wypoczynkowych naszych rodaków niestety zaczyna wyraźnie przegrywać. Chciałoby się powiedzieć, że na własne życzenie. Grecy, przechodzący w tym roku problemy gospodarcze i monetarne nie chcą lub nie potrafią wzmacniać zainteresowania swoją ofertą poprzez pozytywnie konstruowaną komunikację, uspokajając w ten sposób rozchwiane medialnie nastroje. Rok temu Grecja zajmowała 2 pozycję sierpniowego zestawienia z 20 proc. udziałem w wyborach klientów. W tym roku jest dużo gorzej. Hellada straciła 4 proc. klientów i spadła na 4 pozycję sierpniowego rankingu (16 proc.). Liderem zestawienia pozostaje Egipt. Co prawda stracił on, rok do roku, 1 punkt procentowy, ale zyskał 2 proc. klientów w stosunku do lipca tego roku (26 proc. wyborów). Porównując miniony miesiąc do analogicznego sprzed roku, Turcja podskoczyła o 2 punkty (na 22 proc.), a Tunezja o 3 (na 18 proc.). Hiszpania co prawda spadła o 1 pozycję w zestawieniu, ale statystycznie zyskała 1 proc. zainteresowanych jej ofertą klientów (7 proc.).

Kierunki egzotyczne

Dominikana znowu na topie. Przez kilka lat, ta rajska wyspa była prawdziwym egzotycznym hitem wśród naszych rodaków. Później nastąpiło zmęczenie kierunkiem i pasjonaci egzotyki wybierali równie kolorową Brazylię, Meksyk, Kenię czy Sri Lankę. Czas jednak zatoczył koło i Dominikana znowu jest na pierwszej pozycji egzotycznego zestawienia z wynikiem aż 29 proc. wyborów. Kolejne miejsce wspólnie zajęły Tajlandia, Chiny, Sri Lanka i Indie. Wszystkie po 11 proc. klientów. Na trzecim stopniu podium znalazły się ex aequo Nepal, Wenezuela i Kenia, wszystkie po 9 proc. wyborów. Warto zauważyć, że sierpień jest tylko "rozbiegówką" do ścisłego sezonu egzotycznego, który dla klientów stanowi przedłużenie lata i ciepłą alternatywę dla ofert zimowych. Wzmożone zainteresowanie egzotyką rozpoczyna się we wrześniu i trwać będzie do końca marca kolejnego roku.

Hotele

Jak wybrać najlepszy dla nas hotel wakacyjny? Czym się kierować? Komu zaufać? Katalogom, znajomym, reklamom, a może opisom promocyjnym stworzonym przez pracowników biur podróży? Hotel dla naszych rodaków stanowi najważniejszy element wakacyjnego wyjazdu. Długo wybieramy i przebieramy wśród ofert. Dopytujemy sprzedawców i konsultantów o wiele związanych z nim szczegółów. Sprawdzamy fora internetowe i programy opiniujące. Najlepiej jeśli mają one oceny, opisy, zdjęcia lub/i filmy. Takich opinii portale turystyczne Wakacje.pl i EasyGo.pl mają łącznie ponad 140 tys. To właśnie nimi bardzo często kierują się kolejni turystyczni klienci.

Biura podróży

Przyglądając się zestawieniom z sierpnia, w aspekcie najczęściej wybieranych ofert poszczególnych biur podróży możemy pokusić się o jedno stwierdzenie - mamy markowe wyrównanie. Jeszcze miesiąc temu pomiędzy pierwszą w zestawieniu Itaką, a drugim w rankingu Exim Tours mieliśmy aż 13 punktów proc. różnicy. Opolanie odskoczyli wówczas wyraźnie od reszty stawki. W sierpniu ta różnica jednak znacznie się zmniejszyła, a to zaowocowało wyrównaniem poziomów sprzedaży. Itaka pozostaje nadal liderem (16 proc.) wśród najczęściej wybieranych biur podróży, ale z dużą stratą, miesiąc do miesiąca, bo aż o 7 proc. oraz małym zyskiem, rok do roku, o 1 proc. Na drugim miejscu ze stratą tylko 3 punktów proc. znalazło się biuro Oasis Tours (13 proc.). Trzecia pozycja należy do Wezyra (12 proc.), a czwarta do Exim Tours (11 proc.). TOP 5 sierpnia zamyka Neckermann, którego oferty wybrało 7 proc. kupujących.

Rezydenci

Biuro podróży to zazwyczaj duża organizacja i wiele zaangażowanych w pracę nad produktem działów. Oferty, które kupują klienci przygotowuje sztab ludzi przez kilka, a często kilkanaście miesięcy. Negocjuje umowy z hotelarzami, z przewoźnikami, dogodne warunki ubezpieczenia. Przygotowuje kadry sezonowe, pliki z ofertami i katalogi dla klientów. Następnie pełen ufności w dobrze wykonaną pracę wystawia swoje oferty do sprzedaży, a do krajów docelowych wysyła swoich przedstawicieli. Rezydentów. To właśnie ta grupa zawodowa zajmuje się wykończeniem rocznej pracy całego biura. Touroperatorzy zawsze żywią nadzieję, że jaka najlepszym. A jak jest w rzeczywistości? Zobaczmy kto w tej kategorii zyskał najwyższe uznanie w oczach powracających z wakacji klientów Wakacje.pl i EasyGo.pl. Program OPINIE, na podstawie którego dokonywane jest porównanie pozwala na przyznanie maksymalnie 5 pkt. w tej kategorii.

W sierpniu poziom pracy rezydentów był dość wyrównany. Pierwsze i piąte miejsce dzieli tylko 0,7 punkt. Liderem stawki zostały ex aequo biura Oasis Tours i Bee Free Holidays z maksymalną ilością punktów. Na drugim miejscu znaleźli się rezydenci Easy Travel, na trzecim Exim Tours, a na czwartym Grecos i Oskar. Stawkę TOP 5 zamykają pracownicy terenowi biura Alfa Star. Duże brawa dla rezydentów Easy Travel i Alfa Star, którzy dzięki swojej pracy znaleźli uznanie w oczach klientów i zajmują pozycje zbliżone do tych sprzed roku.

Katalog, a realia

Wspomniany powyżej program OPINIE pozawala klientom na ocenę tego co w katalogach obiecuje opisami i zdjęciami biuro podróży, w porównaniu z tym co turyści spotykają na miejscu wypoczynku. Czy baseny są takie jak na zdjęciu? Czy do plaży naprawdę jest 5 a nie 25 minut? Czy teren jest zielony, a bary otwarte do 23.00? Program OPINIE pozwala na uchwycenie tych różnic i nagrodzenie uznaniem najuczciwiej promujących swoje oferty organizatorów. Podobnie jak przy ocenie rezydentów maksymalna ocena w liczbie przyznanych punktów wynosiła 5.

Aż 5 z 12 obecnych w zestawieniu TOP 5 biur nagrodzono maksymalna oceną 5 pkt. To bardzo dobry wynik i dobra wiadomość dla całej branży. Touroperatorzy w dużej mierze świetnie wywiązują się z obietnic. Gratulacje za najlepsze wyniki sierpnia wędrują do biur: Alfa Star, Bee Free Holidays, Grecos, Easy Travel i Oasis Tours.

Dojazd

Samolotem na wakacje wybrało się w sierpniu 91 proc. klientów. O 2 proc. mniej niż przed rokiem i o jeden więcej niż miesiąc temu. Lekko, rok do roku, zyskały wyjazdy z dojazdem własnym (z 5 na 7 proc.). Wyjazdy autokarowe pozostały z tym samym, 2 proc. stopniem zainteresowania.

Wyżywienie

All Inclusive w górę o 4 proc. Zarówno rok do roku, jak i w porównaniu z lipcem tego roku. Pakiet wliczonych i nieograniczonych napojów oraz przekąsek przez cały dzień na terenie hotelu wybrało ponad 3 razy więcej klientów (67 proc.) niż tych, którzy zdecydowali się tylko na śniadania i obiadokolacje (21 proc.). Bez wyżywienia zdecydował się wyjechać w sierpniu tylko 1 proc. klientów. To o 2 proc. mniej niż przed rokiem. Także o 2 proc. mniej chętnych znalazło się na same śniadania, zaś o 5 proc. wzrosło zainteresowanie inną, nie standardową formą świadczeń kulinarnych.

Last Minute

Sierpień wydaje się idealnym miesiącem na wyjazdy z promocji Last Minute. I rzeczywiście, sięgnęła po nie ponad połowa klientów (52 proc.) Wakacje.pl i EasyGo.pl. Warto jednak zauważyć, że to o 2 proc, mniej niż przed rokiem i o 3 mniej niż w lipcu 2010. Lekka, kosmetyczna wręcz tendencja zniżkowa przy tej ilości ofert to raczej korekta niż droga do stałych zmian społecznych.

Okiem managera

Tomasz Domżalski, dyrektor marketingu, członek zarządu Enovatis S.A. - Ostatnio często słyszę pytanie. Czy tegoroczne spadki sprzedaży w branży turystycznej to kryzys tego sektora? Odpowiedź nie jest, bo nie może być jednoznaczna. Odpowiadam zatem - i tak, i nie. Tak, bo stracą Ci, którzy nie odrobili ubiegłorocznej lekcji i nadal nie robią nic by odrabiać straty. Czekanie na cud i narzekanie na koniunkturę to kiepska metoda na podnoszenie swoich wyników. Nie, bo jeśli stracą pasywni, to zyskają aktywni. I brawo. Oni znaleźli nowy sposób na trudniejszy czas. Tak trzymać. Jesienią do magazynu trafi pewnie mniejsza ilość jabłek. Część może być kwaśnych, zbitych i pomarszczonych. Powodów, jak zawsze, będziemy szukać wszędzie tylko nie u siebie. A to słońca było za mało, a to deszczu za dużo i jeszcze te niesprzyjające wiatry znad Islandii. Wszystko to prawda, tylko co z tego? Dlaczego jedni mogą, a inni nie?

Niestety, ale same konferencje prasowe nie uratują kryzysowych kierunków turystycznych, a dołujące branże i rynek wypowiedzi w prasie nie podniosą słupków sprzedaży. W tym biznesie nie ma metody "na litość". Czas zatem na zmiany w strategii. Czas na nowe podejście. Czas na nową jakość w turystyce.




Komentarze

(kiedy jest to możliwe, sugerujemy podpisanie się)

(akceptacja regulaminu)


Tagi:
wyjazdy podróże wycieczki Polaków w sierpniu 2010 sierpień Enovatis wybory turystów rezerwacje co gdzie jak z kim dokąd Egipt Turcja Tunezja Grecja kierunki egzotyczne hotele


Komentarze:

Ta strona przetwarza dane osobowe oraz używa COOKIES. Szczegóły przetwarzania danych osobowych są opisane w polityce prywatności. Korzystając z tej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie cookies zgodnie z ustawieniami Twojej przeglądarki i akceptujesz regulamin strony. Wszelkie szczegóły w regulaminie, polityce prywatności oraz polityce cookies.
  Akceptuję